epoxy gieten op onbehandeld eiken, maar zonder verkleuring?

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Pas op met epoxyhars! Ik heb vroeger aan vliegtuigmodelbouw gedaan en veel met deze hars gewerkt. Ongemerkt krijg je toch hars aan je handen of bijn altijd schuurstof. Na verloop van tijd heb ik toen een allergie opgebouwd. Mijn handen zagen eruit als 3e graads verbrand, met mega blaren en losse vellen. Met hormoonzalf was het wel weer op te lappen, maar heel af en toe als ik iets ouds van de zolder haal, waar toch nog een beetje oud stof op ligt krijg ik het weer. Zo'n allergie raak je nooit meer kwijt. Dus PAS OP met epoxy!
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
@ jaap
Ik wil zeggen dat hout over het algemeen een lastig materiaal is om met epoxy te werken, ik werk meestal met dikke lagen. en heb meestal problemen met luchtbellen.
een materiaal wat dicht is zal veel makkelijker gaan. in eikenhout zit aan de kopse kant erg veel kanalen als je hier epoxy op zet krijg je epoxy schuim, in eiken heb ik geen problemen ondervonden met delaminatie (dmv looizuur)

@O Peatey
Ik heb wel eens gehoord van poly urethaan allergie. Ik ben gelukkig nog niet allergisch (wel eens in mijn jeugd een meidoorn boom moeten snoeien en daar kreeg ik wel een behoorlijke reactie van)

groet
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
O'Peaty heeft helemaal gelijk met zijn waarschuwing voor het krijgen van allergie bij het werken met epoxy. Ik heb het ook gekregen, maar in lichte mate, maar toch. Het treedt alleen op bij aanraking met de huid, voor groter werk gebruik ik dan ook huishoudhandschoenen die ook over de polsen vallen. Bij kleine klusjes de nitril handschoenen.
We hebben ook een paar jaar gietwerk in PU gemaakt, dat ruik je niet, maar het is toch echt niet gezond. Ik kon niet meer tegen aftershave etc. Pas nadat we ruim een jaar in Bangkok woonden ging dat weg.
De epoxy allergie zal ik wel de rest van mijn leven houden.

De opm van blom3dd over de combinatie hout en epoxy geeft, vind ik, niet het juiste beeld. Je probleem zit, zo lijkt het, in de dikke lagen die je verwerkt, dan zie je elk luchtbelletje. Maar als je je hand gelegde matten (glas of carbon) bekijkt, zal er ook wel eens een belletje inzitten. Voor de mooiste producten gebruikten wij vacuüm en infusie.


jaap

opm in de jaren voordat wij naar bangkok gingen had ik een bedrijfje in composiet constructies met maar 1 klant, een grote superjachtenbouwer.
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Bij die laatste tafel is het een beetje moeilijk te zeggen, of het turqoise ook op het hout zit, of dat het hout gewoon vergrijsd is...
Volgens de informatie op internet zijn zowel de rose als de turcoise tafel gegoten met een homogene (=het hele gietsel dezelfde kleur) epoxyhars. Het verschil in kleurdiepte zou komen doordat er op het blad dieper liggende delen zijn gecreeerd, waar de epoxylaag (met toegevoegd pigment) er dus dikker op ligt...en dus dieper gekleurd is.

In het geval van de rose tafel zou je dan dus kunnen zeggen dat de 2 linker planken iets onder een hoek staan met de 2 rechter planken (als een X) en dat het blad dan in zijn geheel weer "waterpas" is gelegd. Als je dan gepigmenteerde epoxy gaat gieten (die strak uitvloeit dmv zwaartekracht en goede vloeieigenschappen), zou je dat resultaat kunnen krijgen. Ik vind het verschil met de transparante stukken echter wel erg groot en ben toch geneigd te denken dat er met zowel transparante als gepigmenteerde epoxy is gewerkt.

Die witte tafel met fel geel en blauw, dat lijkt me wel een kwestie van verschillende verflagen die daarna bloodgeschuurd worden.

Dat klinkt wel logisch eigenlijk. Wat je dan doet is dus eigenlijk oneffenheden schuren in het tafelblad, gekleurd epoxy in die oneffenheden gieten. Als dat uitgehard is een 2 dikke laag daaroverheen gieten?

Wellicht wel een tof idee voor een nieuwe tafel, moet ik alleen mijn vrouw nog zo gek krijgen dat ze het een leuk idee vindt :p .
 

Ralphie-T

Actieve deelnemer
8 feb 2014
61
1
Dank voor de reakties!
Over de allergie had ik al wel het e.e.a. gelezen inderdaad. Nu is het zo dat mijn handen wat betreft wel wat gewend zijn. Heb in het verleden ook veel met polyester gewerkt, dat begint altijd netjes met handschoenen aan, maar het duurt nooit lang voordat ik ze helemaal zat ben (en ze onder de glasvezels zitten) en ik ze uittrek en met blote handen verder klieder. Handen wassen deed ik dan altijd in (industriele) thinner, en nog steeds wel eigenlijk...
Maar, ik neem weer voor om jullie raad op te volgen en met handschoenen te werken. Voordeel is dat er nu geen glasmatten aan te pas komen.

@Jaap:
Ik begrijp dat je veel ervaring hebt met gietharsen. Zou ik voor het tafelblad ook heldere polyester giethard kunnen gebruiken?
https://polyestershoppen.nl/Polyester+giethars+(1KG++5KG)-p-1006.html

Dat zou me de helft schelen in kosten en droogtijd...
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Ik heb niet heel veel ervaring met epoxy of giethars maar dit is een erg snel drogende hars, wat bij een groot tafelblad tot problemen kan leiden. Mijn ervaring is dat wanneer hars snel droogt, de luchtbellen ook minder snel kunnen ontsnappen en dus gevangen raken wanneer er zich een huid vormt. Eventueel is dit nog wel weg te krijgen door het rustig en stabiel te verwarmen met een föhn maar daar is deze droogtijd te snel voor.

btw...Fijn he die glasvezel in de poriën van je handen....jeuk jeuk jeuk :p
 

Ralphie-T

Actieve deelnemer
8 feb 2014
61
1
Voordat ik verder ga met het project en de verbindingen erin ga frezen, zou ik toch graag nog even jullie eerlijke mening horen over het hout 9en of dit 'normaal' is/geaccepteerd moet worden).

Afgezien van het feit dat de houtleverancier zich niet heeft gehouden aan onze zaagafspraak en verkeerde maten heeft afgeleverd, vind ik er ook wel erg veel HELE rotte stukken tussen zitten. Met een staalborstel kan ik bij de rotte stukken vegen tot ik voorbij de helft van de plank zit!
Het zijn wagonplanken waar de buitenste laag is afgeschaafd. hier hoort karakter aan te zitten, maar zelf vind ik het een erg hoge prijs betaald voor zoveel rot hout. Bovendien was het me van te voren ook niet gezegd, ik dacht gewoon strakke planken te krijgen.
Heb ook wagonplanken gezien bij een andere handel en daar was de achterkant wel gewoon hard...

Om te beginnen, (nogmaals) het ontwerp van de tafel en onze gemaakte zaagafspraak;
Foto550-LNDZE8O6.jpg


Hij had gezegd dat de planken ca 18cm breed zijn en een lengte hebben van ongeveer 260cm. We spraken af dat ik er 7 kocht (350,= incl zagen) en dat hij ze zou zagen volgens onderstaande tekening:

Foto550-DNMFVOVK.jpg

Ik zou dus in ieder geval 5 planken krijgen die ik bij de poot a.h.w. "om kon vouwen" en zo in ieder geval 1 poot hebben die ook qua kleur en motief gewoon doorloopt..

Dit heb ik van hem gehad;

Grotefoto-KIZZ3FBQ.jpg

Planken van verschillende breedtes maakt me niks uit, zolang ik maar wel de tafel kan bouwen zoals ik hem getekend had. Ook zou het fijn zijn als de planken in ieder geval gemiddeld ongeveer in de buurt van 18cm kwamen.

Alles moest snel snel, het was laat in de vrijdagmiddag, dus heb het hout niet goed kunnen bekijken / controleren voordat ik het meekreeg.
Daarna uiteraard contact opgenomen, hij beloofde me de dag erna ernaar te kijken en me te bellen, maar het bleef stil. Ook op mijn berichten en tekeningen (van wat hij had afgeleverd) kreeg ik geen reactie meer.

Afgelopen vrijdag ben ik er naartoe gereden en inmiddels bleek hij op vakantie te zijn.
Dus met het verhaal van die verschillende maten ga ik zowiezo terug, maar aan jullie even de vraag over de mate waarin het hout verrot is aan de achterkant van de planken.

Hier de foto`s;

Foto550-OIY3SINV.jpg

Foto550-7AROKWTB.jpg


deze scheur loopt over de hele lengte van de plank.
Foto550-8U7XJJAT.jpg


En bij deze ook:
Foto550-AIBJKFY8.jpg


En deze...:
Foto550-3BGYBREM.jpg


Foto550-7PFWL3DH.jpg


Wordt niet zo`n mooi tafelpootje zo, aan de binnenkant, waar je ook tegenaan kijkt.

Foto550-HGPZG7SJ.jpg



En dan de lange stukken. Alle donkere plekken zijn echt behoorlijk verrot. De onderste plank is de plank waar ik met de staalborstel even "wat afgeveegd" heb. Waarmee ik ben gestopt omdat er geen plank overbleef, niet omdat het hout zo hard werd....
Foto550-N8WICOJC.jpg


Foto550-3QCQGX3G.jpg


Foto550-ZZPAUHGC.jpg



Als hij de gewenste maten niet kan zagen uit zijn wagonplanken, dan had hij dat moeten zeggen vind ik. Ook heeft hij zich bij slechts 3 planken maar aan onze zaagafspraak gehouden en is de rest van het zaagwerk maar een allergaartje vwb de breedtes.
De plank van 18,3cm breed (zonder bijpassend pootdeel) heeft dan ook nog eens een heeel andere kleur (roder) dan de rest, zeker wanneer je ze wat nat maakt.


Graag had ik hierover jullie eerlijke mening gehoord.

Gr. Ralph
 

Bijlagen

  • DSCN2518.jpg
    DSCN2518.jpg
    86,1 KB · Weergaven: 576

klusmarco

Nieuw lid
7 feb 2014
4
0
Terug sturen die handel, dit ziet er erg slecht uit. Ben wel benieuwd hoe je tafel er straks uitziet....
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
wordt zo wel heel tof in epoxy.
zooitje terug brengen en geld terug vragen....
Dit soort planken kun je toch wel voor minder geld vinden?
 

Ralphie-T

Actieve deelnemer
8 feb 2014
61
1
Zijn er ook nog mensen die vinden dat het wel "normaal" is, of dat ik voor deze prijs niet meer mag verwachten?
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Tja, voor die prijs mag je echt wel veel meer verwachten... Dit kun je moeilijk nog rustiek noemen maar niet aan de zaag afspraak houden is natuurlijk ook gewoon schandalig.
Ik zou terug gaan en geld terug eisen of zelf andere planken uitzoeken en een flinke korting afdwingen.
Maar als het lukt met zulke planken en epoxy kun je wel een erg gaaf resultaat krijgen!
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Dit is niet "rustiek" maar gewoon brandhout. Inderdaad terug sturen en zelf nieuw materiaal uitzoeken!
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
De ervaring met epoxy allergie moet echt wel serieus genomen worden.
Je kunt je handen niet laten wennen aan epoxy, alleen beschermen!
als je geen goede bescherming gebruikt worden de stoffen waar je allergisch voor kunt worden direct door de huid in de bloedbaan opgenomen.
Als er voldoende is opgenomen kun je een allergie ontwikkelen, zoals eerder gemeld.
Op een normale manier met epoxy werken is dan NIET meer te doen.
Koop een doos latex handschoenen en verwissel als je er niet meer mee kunt werken voor een paar schone handschoenen!
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Dit vind ik inderdaad brandhout!
Ik weet natuurlijk niet watje precies hebt afgesproken, maar als ik duidelijke afspraken had gemaakt, dan had ik dit zo gewoon niet meegenomen.
Nu moet je maar afwachten of je nog iets terug kunt geven.
 

Ralphie-T

Actieve deelnemer
8 feb 2014
61
1
Ok, duidelijk. Denk dat ik het er nu wel ingeprent heb. Ik ZAL met handschoenen werken. Dank.

ben best gevoelig voor huid- en allergieproblemen(ondanks dat poly en thinner geen problemen geven), dus zal de adviezen echt ter harte nemen.

Dat er geen vervelende glasvezels aan de handschoenen zullen blijven plakken is al een enorm pluspunt.
 

Ralphie-T

Actieve deelnemer
8 feb 2014
61
1
@handig18:

als ik dit had gezien had ik het ook niet meegenomen natuurlijk. Maar zoals ik al zei ging het allemaal erg snel, was het vrijdag na 5-en, voelde ik me al lullig dat ik veel te laat was etc.. Verder lagen de planken allemaal met de mooie kant naar boven op elkaar gestapeld en gingen ze met stapels van 3 tegelijk de auto in. Ook had ik dit niet verwacht omdat ik bij een andere handel (waar ik voor dezelfde partij hout ca 70,- meer kwijt was geweest) de planken wel volledig ok waren, ook aan de onderkant. Bij die handel kon ik zelf ook de geschaafde planken uitzoeken overigens, daar stonden geschaafde planken op voorraad namelijk...
 

Glen

Actieve deelnemer
1 apr 2009
95
0
Arnhem, als ik thuis ben
toch nog even terugkomen op de 'bekisting' van schilderstape. Krijg je als gevolg van de adhesiewerking geen opstaand randje epoxy na uitharding? Of ontkom je niet aan wegschuren daarvan? Korrelgrootte?

Groet,

Glen
 

Ralphie-T

Actieve deelnemer
8 feb 2014
61
1
Geen idee Glen, het is voor mij ook de eerste keer...

Maar zover ben ik nog LANG niet, want ahhhhhhh IK WORD ECHT GEK van die planken!!!!
Ik wilde dus zojuist terug gaan met een x aantal van de planken, had ik al een hele tekening gemaakt van welke planken niet de juiste breedte hadden en welke breedte het dan moest worden (hiervoor had ik elke plank al wel een keer of wat gemeten)... nu meet ik net NOG een keer en sommige planken zijn dus gewoon behoorlijk gekrompen!

Plank van 18,3 is nu 18,0. Een plank van 16,8 is nu 16,5... Terwijl een aantal andere planken nog wel gewoon dezelfde breedte heeft.

Hoe kan dat nou? Heeft de ene plank vochtiger opgeslagen gelegen dan de ander?

En wat nu? Als ik planken laat zagen op de juiste maat, volgens de tekeningen die ik had gemaakt, dan klopt het mogelijk na een week binnen liggen ook niet meer.

Ik ben echt geen grote zeikerd en wil naar de handelaar best schappelijk zijn, maar dit begint echt een bosje hout te worden waar ik gewoon helemaal niks mee kan. In ieder geval niet gebruiken voor die tafel......:(
 

bartg

Actieve deelnemer
3 jan 2012
191
2
Genk, Belgie
Ralphie,

als de vakhandel 350 euro telt, mogen ze ook hout aflevren dat die 350 euro waard is.

wagonplanken kosten zoveel nu ook weer niet.

Rotte planken is gewoon een schande.

Misschien lag dat hout bij hem gewoon buiten, heeft hij dat gezaagd en afgeleverd.

Als jij dat dan binne legt, begint het te krimpen natuurlijk.

Best dat je een partij planken koopt, en die zelf te drogen legt bij jouw thuis.

Kijk hier eens;

http://hp.houtenplaten.be/prijzen-en-afname

www.houtenplaten.be

Jouw wagonplanken mogen ergens tussen de 25 a 30 euro de m2 kosten lijkt me.

Met dien verstande dat ze dan nog echt perfect zijn ook.

Deze handelaar zit in Belgisch Limburg, Maastricht ligt op geen 10 km schat ik.

Bart
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.