Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 11 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 106

epoxy gieten op onbehandeld eiken, maar zonder verkleuring?

Beste houtwerkers,

Mijn naam is Ralph en ik ben nieuw hier op het forum.
    Hobbymatig stoei ik zo af en toe eens wat met hout en mdf voor het maken van bijv m`n eigen meubels.

Binnenkort ga ik samenwonen en ik heb gezegd een mooie eettafel te bouwen. Hiervoor heb ik mooie eiken planken in huis gehaald van ca 6cm dik:
    DSCN2506.jpg

De tafel zal er zo uit gaan zien:
    eetkamertafel1.jpg

Nadien wil ik de tafel helemaal vlak afgieten met epoxy, maar zonder dat de tafel een donkerbruine (beetje oudbollige) kleur krijgt.

Hier een paar voorbeelden van wat ik bedoel:
    onbehandelt:

epoxy:

onbehandeld:

epoxy:

Heeft iemand een idee hoe ik dit aan moet pakken? Dien ik de tafel eerst in een soort olie te zetten o.i.d., of misschien een lichte "wash" te geven, voordat ik hem in de epoxy giet?

Of iemand tips of ideeen voor een totaal andere afwerking?

Onze smaak is redelijk modern. Hier een filmpje ter impressie van m`n huidige huisje en zelfgemaakte meubels e.d.:

Alvast dank voor enige input!
    Ralph

Wat betreft de verkleuring naar een donkere tint kan ik je alleen als advies geven, om een proefstukje te proberen.
    Maar ik reageer vooral even om je te attenderen op het gegeven, dat het gebruik van epoxy op eikenhout niet onproblematisch is. Het looizuur in eikenhout tast de hechting aan. Voor meer info hierover zou je contact kunnen opnemen met Polyservice (A'dam / Nieuwerkerk ad IJssel).
    Vriendelijke groet, Nerflander
    [I]Alles wat de moeite waard is kost moeite.[/I]

Hoi ralph,
    ik neem aan dat je ongeveer de piet hein eek stijl bedoeld.
    dan moet je transparante epoxy coating nemen ( dit noemen ze ook wel eens vloeibaar glas)
    http://www.harjonpolyester.nl/index....594&cat_id=230
    op deze site zou je het kunnen bestellen.

Hier een youtube filmpje hoe het ongeveer in zijn werk gaat
    http://www.youtube.com/watch?v=kGxVikwTK1A

Over eiken en epoxy heb ik geen mening, maar die kattentredmolen vind ik erg gaaf! Mooie katten ook.

Ik heb zelf al eens een eiken stam waarin een gat zat gevuld met epoxy. Het koste me heel wat dagen vullen, want uit elk gaatje komt het spul zetten, maar het resultaat mocht er wezen. Heb alles naderhand afgeschuurd tot korrel 400 en afgelakt, ik was er dik tevreden mee. En hij had ook niet die oubollige kleur gekregen.
    Dus koop een beetje van dat spul en maak een proefstuk.
    Ik heb het spul trouwens bij mr.boat gekocht. http://www.mrboat.nl
    Is me goed bevallen.
    succes ermee.

In principe is elke pure epoxy transparant, de ene is iets geler dan de andere.
    Dat is goed te zien als het in een tank zit maar niet in een laagje van 1 of 2 mm

Als je epoxy aanbrengt zal het iig dezelfde uitstraling krijgen als het krijgt wanneer je het lakt (of nat maakt)
    Wil je echt precies dezelfde look houden qua kleur als je nu hebt zou ik het volgende doen

breng eerst 2 lagen skylt ultra matte lak aan, dan veranderd er niets aan de kleur al dat uitgehard is dan je epoxy aanbrengen

De skylt voorkomt dat je tafel een andere kleur krijgt, is 2k dus kan zo goed als zeker ook de epoxy verdragen (een 1k lak zal worden opgevreten door de epoxy)

Wil je echt een retestrakke tafel hebben, dan zou ik fotohars gebruiken, deze verwarm je een aantal malen na het aanbrengen waardoor eventuele kleine luchtbelletjes er uit komen en de hars supermooi vloeit en echt transparant is
    mooier dan dit zal je het niet krijgen
    Met een hamer past alles...

Enige waar ik aan kan denken is, let op voor verkleuring,

bestaat er iets zoals UV stabilised epoxy?

Skylt ultra matt lijkt me inderdaad een goe didee, ik heb dat ook op een eiken tafel gezet, had eerst een lichte whitewash erop gezet, dan Skylt,

Skylt is een beetje wit, bijna onzichtbaar wit, maar dat is wel de truuk om eik zijn origineel kleur te laten behouden.

Dank voor alle snelle en hulpvolle reakties!

Harjon, Mr boat en polyservice had ik reeds gevonden en offertes aangevraagd. Ik twijfelde toen nog vooral over het gebruik van polyester (goedkoper) of epoxy giethars, zaken waar ik me druk om maakte waren krimp, scheuren en droogtijd.... Tot ik dus die plaatjes tegen kwam van van die verkleurde tafelbladen...

Die Skylt ultra matte blanke lak klinkt wel als een aannemelijke oplossing.

@bartg en roeliepoelie:
    Hebben jullie ook foto's van deze projecten?

Ik kwam nog iets ERG mooie tegen op internet, deze plaatjes zal ik vanaf de pc thuis even uploaden straks.

@nerflander: geen van alle zaken waar ik offertes heb aangevraagd heeft hierover gesproken, heb je die info uit eigen ervaring? Neem aan dat dat probleem zoiezo niet meer aan de orde is wanneer er eerst die 2k lak opgezet wordt...

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Als je het originele (onbehandelde) karakter van hout wilt bewaren gaat er niks boven een lak zoals skylt ultramat. Ik heb het o.a. gebruikt op een eikenhouten tafel. Vooraf wat proeven gedaan om het effect en de uitstraling te testen. En proeven gedaan om vast te stellen of het bestand is tegen "normaal" gebruik van een tafel, zoals kopjes met heet water, gemorst water, thee, koffie, rode wijn, jenever ( andere dranken vond ik te jammer om te morsen). Geen blijvende effecten.
    Bij het opbrengen lijkt het een wittig effect te hebben. Geen zorg, trekt weg tijdens het drogen.

Voor een hoogglansafwerking heb ik geen advies.

Wat epoxy betreft: ik heb horen beweren dat het een effect heeft alsof het hout is nat gemaakt en op langer termijn zou het vergelen. Maar ken het in deze toepassing niet uit eigen ervaring.

mvg
    Klaas

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ralphie-T Bekijk Berichten
    @nerflander: geen van alle zaken waar ik offertes heb aangevraagd heeft hierover gesproken, heb je die info uit eigen ervaring? Neem aan dat dat probleem zoiezo niet meer aan de orde is wanneer er eerst die 2k lak opgezet wordt...
    Ik had dit ergens opgepikt, en desgevraagd bevestigde mijn epoxyleverancier (Polyservice Nieuwerkerk) dat de combi eiken-epoxy riskant is. Eigen negatieve ervaring heb ik zodoende vermeden

Als contact met het eiken verhinderd wordt door een grondlaag zal het probleem zich wel niet voordoen, inderdaad.

Hou je er overigens rekening mee, dat epoxyhars niet UV-bestendig is, en dat je dus moet afwerken met een Uv-filter, bv DD-lak?
    Vriendelijke groet, Nerflander
    [I]Alles wat de moeite waard is kost moeite.[/I]

Forum Rechten