Kleine vierkante (grenen) tafel - Hoe snel vergroten?

LuckyStrike

Nieuw lid
24 jan 2014
7
0
20140125_172444.jpgTafel2.jpgTafel.jpg

Hoi,
Ik ben redelijk nieuw op dit forum, maar van wat ik allemaal al heb gelezen denk ik dat iemand mij wel zal verder kunnen helpen.

Mijn vrouw en ik hebben vorige week een kleine tafel van 1m op 1m gekocht. Ideaal voor in onze redelijk kleine living, maar als er vrienden of familie komen, te klein.

Vandaar dat ik het idee had dat wanneer er visite is, dat de tafel dan uitgebreid kan worden van 1x1 m naar +/- 1,3 x 1,3 m (zie foto's).
Mijn idee was om 4 balken te voorzien ((2x1,3m) & (2x1m)) om de uitbreiding op te bouwen zoals de tafel zelf opgebouwd is. De dikte zou dezelfde worden als het tafelblad nu is, alleen weet ik nog niet of ik 4 volle balken ga gebruiken of de kanten opbouw uit planken (minder gewicht).

Mijn vrouw vindt dit alles een goed idee, zolang het maar geen eeuwen duurt om de tafel uit te breiden van van 1x1 tot 1,3x1,3 meter.
Mijn vraag is dus, hoe kan ik de tafel snel en stevig uitbreiden naar 1,3x1,3m (de balken zou ik in een kast kunnen opbergen, dus moeten niet per se onderaan de tafel ingeklapt kunnen worden...)?

Trouwens, het gezicht van mijn vrouw ziet er in het echt beter uit :)

Alvast bedankt voor de hulp
 

LuckyStrike

Nieuw lid
24 jan 2014
7
0
@Davee
Ik moet eerlijk toegeven dat dit ook het eerste idee van mijn vrouw was. Maak gewoon een bijzettafeltje dat 1meter breed is zodat je dit er tegen kan schuiven.
Maar ik ben iemand die het graag wat moeilijk maakt af en toe... :)
 

LuckyStrike

Nieuw lid
24 jan 2014
7
0
Mijn idee was eigenlijk op de hoeken een ijzeren plaat voorzien die naar binnen gedraaid kan worden zodat ze onzichtbaar is en naar buiten gedraaid kan worden zodat ze kan fungeren als steun voor de balken. Hierop zou ik dan de balken leggen die ik tegen elkaar druk met een 'trek'systeem zoals op deze foto. Op zich kan ik de balken dat los laten liggen op de ijzeren plaatjes omdat ze zich toch rond de tafel zullen klemmen door die 'trekkers'... Wat denken jullie?sluiting.gif
 
Laatst bewerkt:

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Grinnik gewoon een spanband erom heen ;)

Maar alle gekheid op een stokje, waarom niet gewoon een groter blad erop leggen als je geen bijzettafeltje wil?
 

LuckyStrike

Nieuw lid
24 jan 2014
7
0
Grinnik gewoon een spanband erom heen ;)

Maar alle gekheid op een stokje, waarom niet gewoon een groter blad erop leggen als je geen bijzettafeltje wil?

Dat is ook een optie die ik heb overwogen, maar de tafel is nu 78 cm hoog, d.w.z. zo'n 3 cm hoger dan standaard.
Als ik daar nog een blad op wil gaan leggen, dan wordt ze echt wel té hoog. Nu is het net te doen...
+ Ik zou het blad dat ik erop leg ergens weg moeten kunnen zetten, wat toch wat lastiger is dan een paar balkjes...
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Het is maar 15 cm naar alle kanten, maak een blad van 6 of 9 mm dik multiplex wat je aan de rand op dikt en met ribben er onder om het wat meer stevigheid te geven. Je vrouw is wel een beetje een zwartkijker ;) .

jaap
 

LuckyStrike

Nieuw lid
24 jan 2014
7
0
Het is maar 15 cm naar alle kanten, maak een blad van 6 of 9 mm dik multiplex wat je aan de rand op dikt en met ribben er onder om het wat meer stevigheid te geven. Je vrouw is wel een beetje een zwartkijker ;) .

jaap

Bedankt Jaap,
Ik zal het vanavond eens bespreken ;)
 

WR1944

Oud hout
Het idee van Jaap is het snelste te realiseren. Je neemt een plaat multiplex van 12 mm o.i.d. en lijmt er latten onder. Als je dan twee lagen er onder lijmt die je in de hoeken over elkaar laat vallen dan heb je genoeg sterkte ingebouwd. Met dat over elkaar laten vallen bereik je door de eerste laag met twee latten van 150 breed en 1300 lang in één richting te lijmen en de twee kortere stukken er tussen. De volgende laag heeft de twee lange latten haaks op de eerste lange latten.
 

roekie

Actieve deelnemer
11 apr 2012
85
0
of, om in het idee van luckystrike te blijven:
2 uittrekbare dragers per zijde, danwel naar buiten klappende dragers onder het blad gemonteerd. als de steunen naar buiten staan, kun je er balken opleggen.

of 2 sparingen onder het blad schroeven aan elke zijde. ( bv een balkje met gaten erin gezaagd). onder de balk die je los aan de tafel wilt hangen maak je 2 uitstekende pennen. (dus dwars op de balk). Die steek je in de sparingen en je balk hangt.

deze laatste optie lijkt mij het makkelijkst. wel opletten dat je met je knieen nergens last van hebt..
 

bartg

Actieve deelnemer
3 jan 2012
191
2
Genk, Belgie
Dat ziet er een robuste tafel uit,
als je dat opdikt met iets, is die rustieke look weg.
Ik zou die 4 balken maken en permanent vastmaken aan de rand, als je die afneembaar maakt, gaat dat nooit mooi uitlijnen, kan me al voorstellen dat er altijd eentj eis die wat naar beneden neigt of zo.

Gewoon blad van 130 *130 van maken.
 

LuckyStrike

Nieuw lid
24 jan 2014
7
0
Hoi,
Ik heb het thuis nog eens besproken. Een tafelblad maken om op het huidige tafelblad te leggen is geen optie. Zoals eerder gezegd is de tafel nu reeds op het randje qua hoogte (78cm). Dus ook al is het tafelblad dat er op komt liggen zo minimaal mogelijk van dikte, elke verhoging van de tafel is te veel...
De tafel permanent 130 x 130 cm maken is ook geen optie, aangezien onze woonkamer daar te klein voor is. Enkel als we met meer mensen zijn dan de tafel aankan, willen we ze kunnen uitbreiden. Dat is wat krap zitten, maar voor een avondje geen probleem.

Sorry voor al het afketsen van jullie ideeën, maar ik ben tot de conclusie gekomen dat het idee met de balken toch al vastgepind zat in mijn gedachten.
Dit is mijn idee over de plaatsing (zie foto's): Langs elke zijde van de tafel aan de binnenkant voorgevezen bouten voorzien. Deze blijven permanent zitten. Hierover wordt een verbindingshoek geschoven en vastgedraaid met draaiknoppen. Zo steken er uiteindelijk aan elke zijde 2 ijzeren plaatjes uit waarom de balken kunnen rusten. Verbinden zou ik nog steeds doen met het verbindingselement dat ik bij een eerdere post heb geplaatst.

Wat denken jullie?

@ bartg
Ik vermoed ook wel dat de uitlijning nooit ideaal gaat zijn, maar dat hoeft ook niet.
De tafel zelf is ook niet 100% perfect... Zolang ik niet met spleten van 1 cm zit, is er geen probleem :)Verbindingshoek.pngSchroefbout.jpgDraaiknop.jpg
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Bij het permanent uit laten steken van de bouten heb je wel grote kans op (ernstige) verwondingen. Om dat te voorkomen zou ik gaten boren en die van inserts voorzien, hierin kun je dan een normale bout schroeven en blijft je originele idee bestaan. Ik betwijfel wel of dit sterk genoeg zal zijn, als je nu met je gewicht op die extra balk gaat hangen, komen alle krachten op die hoeklijstjes te staan. Mijns inziens gaat dat buigen.
 

bartg

Actieve deelnemer
3 jan 2012
191
2
Genk, Belgie
Dag Ls,

ik snap je konstruktie met die L ijzertjes en voorgedraaide bouten niet volledig.

Maar ik denk dat je best eerst die 4 balken goed aan mekaar moet maken, en dan dat vierkant aan de tafel hangen.

Het "raam" moet voldoende stevig op zijn eigen zijn, als je elke balk onafhankelijk van mekaar aand etafel hangt, vrees ik dat ze nooit echt stevig gaan zijn, of plooien zoals Ciccx al zei.

Daarbij kan je dan nog altijd van die voorgedraaide bouten gebruiken.

Bendoigdheden;

4 x balk, passen tegen mekaar als een vierkant, in verstek op de hoeken of vlak tegeneen maakt niet uit.

4 ijzeren plaatjes, 1.5 a 2 mm dik, maat 15 cm x 45 cm.

4 x bout met aan 2 zijden schroefdraad, uitsteken deel uit de tafel moet maar een 8 mm zijn.

4 x die zwarte schroefdop of vleugelmoeren.

bottom.jpg

top.jpg
 

roekie

Actieve deelnemer
11 apr 2012
85
0
ik snap de voorgestelde constructie ook niet helemaal.
dit was (slordig getekend) mijn idee:

In blauw de nieuw toe te voegen onderdelen.

Knipsel.jpg
 

LuckyStrike

Nieuw lid
24 jan 2014
7
0
Bedankt voor alle tips !

Ik denk dat ik voor de oplossing van bartg zal gaan. Dit lijkt me de stevigste constructie en nog redelijk snel te monteren.

In de balken ga ik wel een uitsparing frezen voor de ijzeren plaat, dan kunnen mensen zich daar al niet aan verwonden.
Volgende week ga ik er waarschijnlijk aan beginnen. Ondertussen ben ik nog bezig met het maken van een bureautje en schermdragers voor op het werk. Het hangt er maar vanaf wie wat eerst wil klaarhebben :)

Als de tafeluitbreiding klaar is, post ik zeker foto's.


Groetjes
Lucky
 

WR1944

Oud hout
Als je voor metalen plaatjes in de hoeken gaat zou ik het toch wat dikker nemen dan 1 tot 2 mm. 3 mm lijkt me het minimum en ik zou gaan voor 5 mm. Als je de staalplaten inlaat in het hout moet dat wel dikker zijn dan de hoogte van je tafelblad. Het lijkt zo vanzelfsprekend dat ik het er voor de zekerheid toch maar vertel. Tevens als je de balken in de hoeken met elkaar verbindt kan je de constructie alleen nog maar verwijderen door het te laten zakken en de tafel uit het vierkant te tillen. De poten moeten dus wel door het gat passen maar door het vierkant diagonaal te plaatsen krijg je meer ruimte.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.