Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 18

Kleine vierkante (grenen) tafel - Hoe snel vergroten?

Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      20140125_172444.jpg
Bekeken:   333
Grootte:   83,1 KB
ID:        13541Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      Tafel2.jpg
Bekeken:   332
Grootte:   80,8 KB
ID:        13542Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      Tafel.jpg
Bekeken:   331
Grootte:   18,0 KB
ID:        13543

Hoi,
    Ik ben redelijk nieuw op dit forum, maar van wat ik allemaal al heb gelezen denk ik dat iemand mij wel zal verder kunnen helpen.

Mijn vrouw en ik hebben vorige week een kleine tafel van 1m op 1m gekocht. Ideaal voor in onze redelijk kleine living, maar als er vrienden of familie komen, te klein.

Vandaar dat ik het idee had dat wanneer er visite is, dat de tafel dan uitgebreid kan worden van 1x1 m naar +/- 1,3 x 1,3 m (zie foto's).
    Mijn idee was om 4 balken te voorzien ((2x1,3m) & (2x1m)) om de uitbreiding op te bouwen zoals de tafel zelf opgebouwd is. De dikte zou dezelfde worden als het tafelblad nu is, alleen weet ik nog niet of ik 4 volle balken ga gebruiken of de kanten opbouw uit planken (minder gewicht).

Mijn vrouw vindt dit alles een goed idee, zolang het maar geen eeuwen duurt om de tafel uit te breiden van van 1x1 tot 1,3x1,3 meter.
    Mijn vraag is dus, hoe kan ik de tafel snel en stevig uitbreiden naar 1,3x1,3m (de balken zou ik in een kast kunnen opbergen, dus moeten niet per se onderaan de tafel ingeklapt kunnen worden...)?

Trouwens, het gezicht van mijn vrouw ziet er in het echt beter uit

Alvast bedankt voor de hulp

los klaptafeltje is het snelste en makkelijkste inzetbaar

Waarom moeilijk doen?

@Davee
    Ik moet eerlijk toegeven dat dit ook het eerste idee van mijn vrouw was. Maak gewoon een bijzettafeltje dat 1meter breed is zodat je dit er tegen kan schuiven.
    Maar ik ben iemand die het graag wat moeilijk maakt af en toe...

Mijn idee was eigenlijk op de hoeken een ijzeren plaat voorzien die naar binnen gedraaid kan worden zodat ze onzichtbaar is en naar buiten gedraaid kan worden zodat ze kan fungeren als steun voor de balken. Hierop zou ik dan de balken leggen die ik tegen elkaar druk met een 'trek'systeem zoals op deze foto. Op zich kan ik de balken dat los laten liggen op de ijzeren plaatjes omdat ze zich toch rond de tafel zullen klemmen door die 'trekkers'... Wat denken jullie?Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      sluiting.gif
Bekeken:   316
Grootte:   2,3 KB
ID:        13547
    Laatst gewijzigd door LuckyStrike; 11-02-14 om 11:04. Reden: Foto toegevoegd

Grinnik gewoon een spanband erom heen

Maar alle gekheid op een stokje, waarom niet gewoon een groter blad erop leggen als je geen bijzettafeltje wil?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zuma Bekijk Berichten
    Grinnik gewoon een spanband erom heen

Maar alle gekheid op een stokje, waarom niet gewoon een groter blad erop leggen als je geen bijzettafeltje wil?
    Dat is ook een optie die ik heb overwogen, maar de tafel is nu 78 cm hoog, d.w.z. zo'n 3 cm hoger dan standaard.
    Als ik daar nog een blad op wil gaan leggen, dan wordt ze echt wel té hoog. Nu is het net te doen...
    + Ik zou het blad dat ik erop leg ergens weg moeten kunnen zetten, wat toch wat lastiger is dan een paar balkjes...

Het is maar 15 cm naar alle kanten, maak een blad van 6 of 9 mm dik multiplex wat je aan de rand op dikt en met ribben er onder om het wat meer stevigheid te geven. Je vrouw is wel een beetje een zwartkijker .

jaap

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jaap Bekijk Berichten
    Het is maar 15 cm naar alle kanten, maak een blad van 6 of 9 mm dik multiplex wat je aan de rand op dikt en met ribben er onder om het wat meer stevigheid te geven. Je vrouw is wel een beetje een zwartkijker .

jaap
    Bedankt Jaap,
    Ik zal het vanavond eens bespreken

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)
    Het idee van Jaap is het snelste te realiseren. Je neemt een plaat multiplex van 12 mm o.i.d. en lijmt er latten onder. Als je dan twee lagen er onder lijmt die je in de hoeken over elkaar laat vallen dan heb je genoeg sterkte ingebouwd. Met dat over elkaar laten vallen bereik je door de eerste laag met twee latten van 150 breed en 1300 lang in één richting te lijmen en de twee kortere stukken er tussen. De volgende laag heeft de twee lange latten haaks op de eerste lange latten.

of, om in het idee van luckystrike te blijven:
    2 uittrekbare dragers per zijde, danwel naar buiten klappende dragers onder het blad gemonteerd. als de steunen naar buiten staan, kun je er balken opleggen.

of 2 sparingen onder het blad schroeven aan elke zijde. ( bv een balkje met gaten erin gezaagd). onder de balk die je los aan de tafel wilt hangen maak je 2 uitstekende pennen. (dus dwars op de balk). Die steek je in de sparingen en je balk hangt.

deze laatste optie lijkt mij het makkelijkst. wel opletten dat je met je knieen nergens last van hebt..

Forum Rechten