Mes met padouk handvat en lederen messchede

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Dit project heeft eigenlijk niets te maken met hout, maar ik weet zeker dat er mensen geïnteresseerd zullen zijn, dus bij dezen ;-).

Vandaag heb ik de laatste hand gelegd aan een leren messchede voor een van mijn messen die ik een tijdje terug gemaakt had: http://www.woodworking.nl/showthread.php?8841-Zelfgemaakte-messen&highlight=zelfgemaakte+messen

Om het compleet te maken en ook om eens te ruiken aan het leerbewerken besloot ik om er ook een bijpassende messchede voor te maken. Ik heb een brede interesse in eigenlijk alles wat handwerk of 'maakwerk' is en wilde eens wat anders dan hout alleen ;-).

Het leer is 2,5mm dik tuigleer, aangeschaft bij smederij Alkmaar. Na her en der me eerst ingelezen te hebben ben ik het gewoon gaan proberen. Zelf ben ik er zeker content mee en heb ondertussen ook weer dingen geleerd die een volgend exemplaar nog beter zullen maken.

100_4545A.jpg
Het mes in de schede. Om ervoor te zorgen dat het leer de ruwe vorm van het handvat gaat overnemen, maak je het leer eerst goed nat met warm water. Daarna trek je met behulp van lijmklemmen een plankjes hout het leer zo strak mogelijk om het handvat heen. Doordat het doorweekt is met het warme water, voegt het leer zich gemakkelijk om het mes en neemt het de vorm aan. Een nachtje zo laten drogen en als daarna de klemmen weggehaald worden, blijft de vorm staan.

100_4552A.jpg
Het mes. Ondertussen is ie al stevig gebruikt, dus is het al wat van zijn glans verloren ;-). Ach, 't is een werktuig, niet?

100_4549A.jpg
Mijn brandstempel blijkt in koude toestand ook perfect te fungeren als slagstempel op het zachte, vochtige leer. Een mooi stukje verpersoonlijking van het geheel.

100_4546A.jpg

100_4547A.jpg

Mocht ik ooit weer eens langere tijd naar het buitenland gaan als vrijwilliger, toerist of backpacker, gaat het complete setje zeker mee!
 
A

Athanor

Guest
Nou Wilco, dit is weer eens een andere discipline naast hout en staal! Complimenten voor het mooie werk hoor!


Fons
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Hallo Henk,

Ik heb gewoon ledervet gebruikt om het nog wat meer glans te geven en het wat minder kwetsbaar te maken van weersinvloeden. Het is namelijk wel de bedoeling dat het geheel straks gebruikt gaat worden (civiele doeleinden ;-))
 

gub

Actieve deelnemer
26 dec 2012
37
0
Kring van Dorth
Fraai!! ik ben momenteel met precies zo'n projectje bezig.
Helaas vlot het nog niet, te dun leer gekocht en mijn els bevalt me niet.
Ik mag hopen dat mijn resultaat in de buurt van de jouw komt.
Overigens ook een mooi mes, Ray Mears-achtig.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Het leer dat voor dit project is gebruikt is 2,5mm dik. Het gedeelte waar het scherpe deel van het mes tegenaan rust bestaat uit 3 lagen leer, en is dus ongeveer 7,5mm dik in totaal. Voor en eventueel volgende keer ga ik proberen om de schede wat compacter te houden. Nu had ik aardig wat marge ingecalculeerd omdat ik niet wist hoeveel ik nodig had om het mes mooi in te sluiten.
 
Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Hallo Henk,

Ik heb gewoon ledervet gebruikt om het nog wat meer glans te geven en het wat minder kwetsbaar te maken van weersinvloeden. Het is namelijk wel de bedoeling dat het geheel straks gebruikt gaat worden (civiele doeleinden ;-))

Nee, dat bedoelde ik niet; ik bedoelde heet impregneren met olie, ipv met water. Betekent dit overigens dat je ook mesklingen (op bestelling) maakt?
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Heet impregneren met olie heb ik niet gedaan, was me tot nu toe ook onbekend. Wat betreft je vraag of ik ook mesklingen op bestelling maak; ja, ik maak mesklingen op bestelling. Wel moet er vooraf goed besproken worden wat de wensen zijn om te kijken of het haalbaar is of niet. Maar het kan zeker.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.