Hangende nachtkastjes uit gewaterd Iepen.

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Op verzoek van Jaap: Eigenwerk uit de meubelmakerij
Een set hangende nachtkastjes uit Iepenhout(gewaterd) herkomst Staphorst. Volledig met de hand gezwaluwstaart en behorend bij een tweepersoonsbed welke ook gezwaluwstaart is.



Roeland
 
A

Athanor

Guest
Heel mooi Roeland!! Veel zwaluwstaarten. Kun je ook nog wat foto's plaatsen van het bed in wording? Ben wel benieuwd hoe de de verhoudingen daarvan hebt bepaald, dan doel ik op de breedte van de panelen, de hoogte vanaf de vloeren de plaatsing van de matrassen. Ik ben zelf nu ook bezig met een bed (zonder zwaluwstaarten ;)) vandaar de nieuwsgierigheid....

Fons
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Dank jullie!!

Fons: het bed heeft de volgende afmetingen lengte 2060mm breedte 1660mm, hoofdeinde ongeveer 970mm hoog en 1710mm breedte. Bovenkant matras 600mm, men noemt dit wel een seniorenbed gemakkelijke instaphoogte.

Het bed bestaat dus uit twee zijden die aan het voeteneinde gezwaluwstaart zijn en aan het hoofdeinde met een dubbele doorgaande pen en gat verbinding. De zijden en het voeteneinde zijn 185mm hoog en 25mm dik het hoofdeinde bestaat uit een aantal verlijmde delen(massief) waarvan aan de bovenzijde de wankant blijft zitten net zoals de achterschotjes van de nachtkastjes. Echter aan de achterzijde zijn een viertal u-profielen ingewerkt ter stabilisatie van het schot met natuurlijk treksleuven.

Aan de binnenzijden is een lat verlijmd waar de starre lattenbodem op is verschroefd

doorgaande dubbele pen bedzijde en hoofdeinde zijde steekt 2 meter de lucht in!
foto 1-3.jpg.

zagen staarten bedzijden nogal een klus moest onder een rare hoek zagen ivm de lengte en dit gold ook voor de dubbele pennen.
foto 3-3.jpg

passen zwaluwstaart verbinding
foto 5-1.jpg

zwaluwstaart bedzijde voeteneinde
foto 3-2.JPG

Poot constructie bed onderzijde diverse verbindingen oa halfhout en keep verbinding.
foto 4.jpg

Het bed staat dus op drie poten en het hoofdeinde, de drie poten zul je niet of nauwelijks zien bed lijkt te zweven.
De matrassen steken 150mm boven de bedrand uit

de boel staat klaar om afgeleverd te worden. Het geheel is afgewerkt met Skylt.
foto 2-4.jpg

Roeland
 
A

Athanor

Guest
De foto's en toelichting geven een mooi aanvullend beeld! Prachtig hout toch dit Iepen. Zouden we best vaker kunnen gebruiken.... Je moet alleen even met de geur genoegen nemen tijdens het bewerken.:rolleyes:


Fons
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Zeer mooi werk!! Congratiulaatjens...

Hoe zit bij de ladekastjes het gezwaluwstaarte corpus eigenlijk op de muurplaat-winkelhaak / muurhouder bevestigd?
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Top Roeland! Dank voor het posten, het bed is weer een prachtig voorbeeld van vaardigheden, je ambacht, maar ook ontwerp, verhoudingen en materiaalkennis. Als mensen bij jou op cursus gaan zien ze waar ze naar toe kunnen werken ;). En je gebruikt ook je zelfgemaakte gereedschap, ik stap gauw weer eens binnen bij je.

jaap
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Tjonge jonge, wat een vakwerk!
Ik kan wachten tot het zaterdag is, en dat het vakmanschap besmettelijk is. Al is het maar een heel klein beetje.

Groeten, Raymond
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Fons ik vind het wel een prettige geur.
Brt de corpsen zijn middels rvs schroeven aan de achterwand bevestigt middels treksleuven, kon zo snel niets ander verzinnen.

Jaap je bent van harte welkom!

Ekko de aankomende cursussen starten begin maart je kunt altijd even langskomen geef ik je gelijk even een rondleiding door mn werkplaats. Ik zie je in iedergeval aankomende zaterdag bij Rick.

Roeland
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.