Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 5 van de 5

Handen zwart na werken met groen hout

Ik heb daarnet een lepel gesneden uit groen kersenhout. Het is al deels gedroogd, maar toch nog steeds behoorlijk vochtig. Na een uurtje of twee gespeeld te hebben viel het me op dat mijn handen behoorlijk zwart waren.
    Even wassen dacht ik... Zelfs na stevig schrobben met een nagelborstel lijkt het alsof mijn vingertoppen besmeurd zijn met drukinkt .
    Ik heb een paar weken geleden uit een stuk van dezelfde boom een spatel gemaakt, maar toen had ik dit niet. Het hout verkleurde toen ook anders (oranje) na het snijden.
    Is dit een bekend fenomeen?

Reinoud

Oei, en het is niet eens volle maan
    Het kan zijn dat de sappen van het hout reageren met het zuur van je handen. Wassen met kwastreiniger en daarna met zeep ?
    Met vriendelijke groet,

Martijn.

Met de fouten die ik maak, creeër ik

www.facebook.com/willemsontwerp
    http://www.willemsontwerp.nl/

waarschijnlijk looizuur
    ik weet niet of dit zoveel aanwezig is in kersenhout maar na het werken met nat eikenhout heb je ook blauw/zwarte handen

probeer eens citroensap dat helpt meestal wel
    let wel op wondjes want het prikt behoorlijk

Met eiken heb ik het ook wel eens gehad, maar dat was er makkelijk af te wassen.
    Komt het niet van je gereedschap?
    Vocht uit het hout en metaal van je gereedschap?

Het zwart komt waarschijnlijk van het staal van je gereedschap, ik heb het enorm als ik het droge hout schraap.

Forum Rechten