Elu Slijpmachine heeft de geest gegeven

RockNRolla

Actieve deelnemer
24 mrt 2009
50
0
Vanochtend heeft m'n Elu slijpmachine de geest gegeven. Als ik hem aanzet kom hij niet meer op gang, maar produceert alleen nog maar gebrom. Op basis van eerdere berichten heb ik geconcludeerd dat de aanloopcondensator kapot is.

Nu heb ik twee vragen:

1. Is er een manier om vast te stellen of het inderdaad de condensator is?
2. Waar kan ik een vervangende condensator vinden? Ik meen te kunnen aflezen dat het een 7,0 µf condensator betreft, maar kan deze op internet nergens vinden. Ik kan wel versie van 6 en 8 µf vinden, maar heb geen idee hoe nauw het komt.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
1) steen in slinger geven in de draairichting en dan aanzetten. Loopt hij dan aan, dan is de condensator kapot
2) bij een onderdelen winkel voor huishoudelijke apparaten ( daar heb ik de mijne ook gehaald) , de uf waarde moet gelijk zijn, het voltage mag wel hoger maar niet lager zijn
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Zo hebben ze het mij uitgelegd "De uF bepalen de stroom door de spoel, die moet je gelijk houden anders loop je de kans dat je motor verbrand, het heeft wel een beetje tollerantie. "
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Dit klopt Ronald, er is wel een beetje tolerantie maar weet niet in hoeverre dit gaat. Mijn ervaring is dat als de waarde minder of meer is, dit het veld doet verstoren. De rotor in de motor krijgt dan niet op het juiste moment zijn puls en begint dan te haperen/klapperen, dit resulteert in oververhitting.

Edit: Heb even opgezocht hoe dat zit met de tolerantie. Dit houdt in dat bijv. een condensator van 16uF met tolerantie van +/-5% , een waarde mag hebben van 15,2 of 16,8uF. Als je met een geschikte multimeter de capaciteit meet en de waarde minder is dan die 15,2uF dan is de condensator defect.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.