bomen vellen bij volle maan

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Mijn over grootvader kapte hout, mijn grootvader kapte hout mijn oom kapte hout mijn neef kapte hout zijn zonen kappen hout, allemaal als professionele houthakkers.
Maar niemand van deze houthakkers en Ik ken er meerdere zagen het hout, en geven er geen steek in of de maan schijnt of niet, en de zagerij vraagt niet of het met volle maand gekapt was.
Ze noemen zoiets ouwe wijven verhaaltjes, oftewel sprookjes, oftewel KLETSPRAAT en ONZIN,... GELUL is een ander woord ervoor.....................................GOOD GRIEF Bekijk bijlage 41390
Ernst Happel zou zeggen "geloel" :D
Mvg,:).
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Mijn over grootvader kapte hout, mijn grootvader kapte hout mijn oom kapte hout mijn neef kapte hout zijn zonen kappen hout, allemaal als professionele houthakkers.

Maar niemand van deze houthakkers en Ik ken er meerdere zagen het hout, en geven er geen steek in of de maan schijnt of niet, en de zagerij vraagt niet of het met volle maand gekapt was.

Ze noemen zoiets ouwe wijven verhaaltjes, oftewel sprookjes, oftewel KLETSPRAAT en ONZIN,... GELUL is een ander woord ervoor.....................................GOOD GRIEF Bekijk bijlage 41390[/QUOTE

Ieder z'n opvatting maar dat wil niet zeggen dat omdat een paar mensen het niet kennen dat het niet waar is.
Japanners bewerken hout ook heel anders dan Amerikanen en hebben zo hun eigen ideëen over houtbewerking.
Zagen en schaven doen ze ook weer anders dan de Westerlingen die vaak denken dat ze de wijsheid in pacht hebben.
Ze geloven ook in geesten van de natuur en voorouders, Westerlingen zeggen dat het gelul is. (omdat de wetenschap het niet kan bewijzen bijv)
Maar goed ieder z'n eigen ideëen maar om als het niet in iemand z'n straatje past of z'n denken voorkomt te zeggen dat iets gelul is vind ik wat kortzichtig, dat bestempel ik een beetje als gelul.
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Ik denk dat het onprofessioneel zou zijn om met de volle maan rekening te houden. Ik bedoel hiermee je wordt er niet voor betaald.

Ze geloven ook in geesten van de natuur en voorouders, Westerlingen zeggen dat het gelul is.
Zo simpel is het niet. Ik heb zo'n 1000 voorouders-eren sessies meegemaakt. Geloofde ik er in? Nee, maar ik heb er geen moeite mee.

Marie Kondo, brengt in haar boek recent boek "The life-changing magic of tidying up" meer animisme-shintoisme dan zelfs de meeste japanners voelen, maar het is een goed werkmodel vind ik. Het is dan ook een bestseller in de VS
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Het heeft niet te maken met dat je het hout niet goed kan verzagen.
Die oudjes vertelden dat als bij afnemende maan in het najaar het hout gekapt wordt dat het hout na het verzagen stabieler blijft, de planken blijven dus rechter tijdens het drogen.
Kijk anders even die docu die ik aangaf, het is zowiezo een leuke docu over 2 oude houtkappers die je bezig ziet nog op de manier zoals het honderd jaar geleden ging en dus ook bij het vervoeren gebruik maken van een trekpaard.

En ik denk dat het vroeger met scheepsbouw en lange planken die mooi stabiel moesten zijn er meschien nood aan was
en het zou kunnen dat dat hout wat bij volle maand gekapt iets stabieler is
maar ik blijf erbij als er echt veel verschil merkbaar zou zijn of er was een behoefte aan dan zag je elke nacht de bosbouwers de bos intrekken en zo ben ik er echt nog geen tegengekomen.
Mvg tom
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.