bomen vellen bij volle maan

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Beste Werkbank,

Ik heb al redelijk wat bomen omgezaagd en tot brand- en meubelhout verwerkt en ik heb nog nooit op de maanstand gelet; voor mij zijn aardsere zaken van belang zoals de data waarbinnen ik mag zagen van staatsbosbeheer, of de bodem bevroren is zodat ik met m'n trekker een beetje eenvoudig het bos in kan, ruimte in de zagerij en mijn houtstek en of ik hulp heb bij zware bomen. Eerlijk gezegd merk ik aan een boom weinig van een cyclus op etmaal- of maandbasis.

Groeten, zaag veilig (met daglicht ;-)) en veel plezier van je hout,
Hans
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Zoals hans het zegt gebeurt het dus overal in de bossen. Zelf hebben wij afgelopen zomer ook dikke eiken en beuken (150+ jaar oud, mooi recht zaaghout) omgezaagd. Dit omdat het bos alleen in de zomer begaanbaar is met de uitsleeptrekker, anders is het er veel te nat.
En zo gebeurt het overal. Ik kan me dus ook geen houtzagerij voorstellen die een afdeling heeft met 'nieuwe maan' gezaagd hout.
En t zal ook echt niets uitmaken als je een meubel maakt uit hout dat in de zomer of in de winter is gezaagd. Het hout moet toch eerst drogen. t hout dat in de zomer is gezaagd zal dan iets langer moeten drogen, maar dat maakt voor de eindgebruiker niets uit. Die gebruikt toch alleen maar droog hout.

succes met het hout!
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Ik blijf op dat vlak liever agnostisch, je moet ook niet alles geloven. Met de school gingen we eens een biologische boer bezoeken die verklaarde dat je de hoorns van de koeien erop moest laten want ze vingen daarmee kosmische stralingen op...

http://www.musee-du-silex.be/
Hier vlak in de buurt.
Misschien off-toppic. Wat moeten we geloven? Niet alles is rationeel te verklaren. Ik ben ook technisch geschoold, en ben het dan ook eens met Wim dat er een verklaring moet zijn, wetenschappelijk. Maar anderzijds ga ik ook mee met Timothy. Waarom? Misschien moeten we wat meer ons gevoel/hart volgen en wat minder het , soms, kille verstand.
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Ik denk dat men (op het platteland) vooral in de winter bomen velde, omdat er in de lente en zomer op het land gewerkt moest worden. S winters moest je enkel de koeien melken en voeren dan kon je hout gaan zagen. Zo werd er in de winter ook een voordeel gedaan met de sneeuw, hetgeen het slepen van een stam een stuk makkelijker maakt zoals we gezien hebben in de holzrucker, op de bayrische rondpunk site. Deze mannen hebben het hele jaar door dit werk, maar ik denk dat hun grootvaders wel nog ook op het land werkten of ten minste koeien of schapen bezaten. In de zomer moest er gehooid worden, daar ging het hele dorp aan, mensen hielpen elkaar om het gemaaide voor een zomerbui in de schuur te krijgen. Wat anders een ramp is als het gaat regenen en rotten.

Handelaren verzinnen altijd allerlei onzin om hun waar duurder te maken. Antroposofisch of niet, altijd antropomorphisch. Zo blijft de natuur een vraagteken, dat zal ze maar beter blijven gezien de aard van de mens en hun handelsondernemingen.

De ene houthandelaar zegt gewaterd Iepen is enkel goed, dat is beter voor het hout want dan is het resistenter tegen rot en houtworm.
De andere heeft geen poel op de werf of kan om gemeente technische redenen geen stammen wateren en zegt dat het niet nodig is.

Ik denk dat deze techniek enkel nodig is als het iepen onbehandelt voor buitentoepassingen gebruikt wordt. Karren, laadbakken, wagenwielen. Als het niet gewaterd is en nooit echt kurk droog word ( zo droog als tegenwoordig werd het hout vroeger nooit) dan gaat het bij 18 procent nog steeds vrolijk schimmelen. Lage landen kwaal...

De voornaamste reden dat houthandelaren het nog doen is zodat het spint bijkleurt en ze de hele plaat kunnen rekenen zonder gezeur.

Maar de meeste spuiten of dompelen het hout nog steeds preventief in het gif, tegen houtworm. Lekker hoor...je moet dus altijd vragen of het Iepen wel Biologisch is...

Vind het nogal opmerkelijk dat ik als beginnend houtbewerker Wind droog Iep heb gekocht voor 600 de m3 en dat de kosten nu vaak rond de 1200 minimaal liggen voor dit zelfde wind droge Iepen binnen 5 jaar. Dat is toch crimineel...? Niemand die er wat over hoor zeggen. handelaren denk ik dan, kun je dus blijkbaar nooit vertrouwen, ze lullen altijd met de wind mee..

Het is Prachtig om je eigen hout te oogsten, dat is denk ik de enige manier om deze kermis te omzeilen, je mag er gelukkig mee zijn dat je zoveel materiaal tot je beschikking krijgt. Ik hoop dat de eiken niet te hollands...ruw zijn met noesten maar lekker takvrij.

Groetend,
 
Laatst bewerkt:

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
@Capspar, vroeger leefden de mensen inderdaad met de seizoenen mee, dezelfden waren in de winter houthakker en in de rest van het jaar bouwvakker of seizoensarbeider. Dat werkte zo goed. Nu kappen ze het jaar rond en beginnen ze aan een nieuwbouw in de herfst. Moet wel als ze in de zomer verlof willen, de enige periode die ideaal is voor het bouwen!
Als boerenzoon ben ik zo opgegroeid, alle school vakanties zijn namelijk afgesteld op landbouwwerken. Het was oorspronkelijk bedoeld om de kinderen te laten werken in het veld, niet om op ski vakantie te gaan. Mijn vakanties waren dus synoniem voor werken in het veld, en toch zat ik veel liever in het veld dan in de klas!
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Mooi gezegt! fijn om te horen ergens. Was je ook als kind liever op het veld..? of achteraf gezien als volwassenen...?
 

nijb_jan

Actieve deelnemer
29 aug 2013
114
12
Tijnje
Vandaag gekocht: De man en het hout van Lars Mytting. Een Noor die een compleet boek volschrijft over alles wat met het kappen, zagen drogen stapelen en uiteindelijk opbranden van hout te maken heeft. Mooie winterkost. Wat ik zo snel kan lezen is dat, volgens hem, het moment van kappen puur praktisch wordt bepaald. In de winter heeft men er tijd voor, de bodem is mooi stevig en de stammen kunnen makkelijk uit het bos gesleept. Over maanstanden wordt niet gerept :p
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Het is een kwestie van geloven in. Ben je er ervan overtuigd dat het kappen bij volle maan voordeel heeft, gewoon doen. Werkt het niet kan ook geen kwaad. We hebben een prinses die tegen bomen praat. Ieder zijn ding.

Jaren een moestuin gehad en sommige zaaide en pootten bij bepaalde maanstanden, zon energie etc.. Resultaten waren soms ronduit belapperd. Ze hadden er schik in dus laat ze lekker doen waar ze het beste gevoel bij hebben.

Zelf luisterde ik vooral naar de oudjes die de mooiste kool enz. teelde. In de winter kapte we bomen omdat er minder blad was, door vorst drassige grond begaanbaar werd en knotten van wilgen veel makkelijker is als de sloten bevroren zijn. Voordeel van volle maan dat je langer door kon werken. Daar was niet iedereen even blij mee.
 
Laatst bewerkt:

Mga1600

Actieve deelnemer
20 jun 2015
129
0
NHN
De oude Romeinen zeiden het al: Se non è vero, è ben trovato.

Ofwel: "als het niet waar is, is het wel mooi gevonden..."
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
m.i speelt het ook een grote rol waar je het hout voor wilt gebruiken.
brandhout bijvoorbeeld kap je in het voorjaar dan is het droog als je het nodig hebt.
en je opslagruimte is leeg na de winter

timmerhout kan je beter kappen buiten het groei seizoen dat levert beter hout op met minder groeisappen.

Bij de professionele houtindustrie spelen veel meer belangen dan alleen de hoogste kwaliteit halen.
het belangrijkste is immers dat er het hele jaar werk is en brood op de plank komt
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Hier in een docu over oude bijna uitgestorven ambachten waar ik terecht kwam door 'ns flink te neuzen tussen de oude posts van films en videos over hout zag ik dat twee oude houtbewerkers met elkaar bespraken dat je bomen moet kappen in het najaar als de dagen kort zijn bij een afnemende maan terwijl als je in het voorjaar bomen kapt dan blijft het hout minder stabiel.
Oude volkswijsheid die al generaties teruggaat verteld door gewone nuchtere mensen die een sterke band met de natuur hebben.
Voor wie de films nog niet heeft gezien, het is een prachtige serie die met liefde gemaakt is, echt een aanrader!
Zie hier op 9.45; http://www.br.de/mediathek/video/se...es-standes/der-letzte-seines-standes-108.html

Groet Willem
 

SjoerdL

Actieve deelnemer
6 nov 2015
74
1
Roermond
In een boek dat ik aan het lezen ben kwam toevallig dit onderwerp ook kort aan het licht, dus ik moest meteen aan dit topic denken. Er wordt maar een kort stuk over geschreven, maar wat ik juist zo interessant vond is dat er daadwerkelijk onderzoek is gedaan naar het kappen van bomen tijdens een afnemende maan. Dat maakt het toch net iets tastbaarder! :rolleyes:

Kort samengevat: Uit Zwitsers onderzoek met 576 bomen blijkt dat bomen maancycli kunnen hebben. Ook blijkt uit het onderzoek dat het watergehalte niet beïnvloed wordt, maar wel de diameter van de stam (zwelt iets op vóór volle maan en krimpt kort daarna weer). Het verschil in droogsnelheid tussen het kappen 3-5 dagen vóór volle maan en 3-5 dagen ná volle maan bleek uit dit onderzoek 4 tot 12% te zijn. Ook ontdekten ze kleine verschillen in het formaat van de droogtescheuren.

Bronvermelding en boekentip in één: De man & het hout van Lars Mytting.
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Ik doe niet mee met die volgens mij onzinverhalen about the moon.
Ik zou zeggen omzagen voordat de nieuwe stroomsappen erinkomen (en dat duurt al niet meer zo lang).
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik doe niet mee met die volgens mij onzinverhalen about the moon.
Ik zou zeggen omzagen voordat de nieuwe stroomsappen erinkomen (en dat duurt al niet meer zo lang).

Ik dacht ook dat het niet zoveel uitmaakte maar als houtkappers van een jaar of 70 die hun leven lang dag in en uit in de bossen zitten dat vertellen en dat ook nog 'n van hun vader hebben dan denk ik; wie ben ik dat ik de volkswijsheid van oude mensen die zo ongeveer vergroeid zijn met het bos in twijfel trek?
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Ik heb 10 jaar dagdagelijks bomen gekapt en ja er gaan inderdaad verhalen over rond
maar nog geen zagerij tegengekomen die hout weigerd omdat het niet bij volle maan is afgedaan en dat zegt voor mij heel veel
een zagerij wil het meest rendabele uit een stam halen en als zij zouden ondervinden dat het beter is voor het hout dan was ik jaren geleden al s'nachts aant kappen is maar gewoon mijn visie en gelukkig mag iedereen er het zijne van denken
ik persoonlijk denk dat trek en duwhout en hoe een boom groeit veel meer invloed heeft dan de maan
mvg tom
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Grappig dit topic heb ik gemist, lekker stukje leesvoer!
Het boek van Lars Mytting heb ik een tijd terug gelezen in het noors. Jammer dat het een te dure grap is, zou wel eens willen weten hoe het in het nederlands eruit komt.
In het noors was het in ieder geval heel informatief, maar luchtig geschreven. Inderdaad een aanrader.

Ergens in de draad werd genoemd dat ze in scandinavie bomen in de zomer kappen en de bladeren laten zitten is waar. Staat dacht ik ook in dat boekje, maar het is meer een noodgreep als je te laat bent met kappen, en dan voornamelijk loofbomen, inderdaad trekken de bladeren dan het sap uit de boom waardoor het sneller droogt.
Boek gaat hoofdzakelijk over brandhout, en in dat geval zal het je wordt wezen of het hout splijt. Eigenlijk alleen maar voordeel want dan droogt het nog sneller.

Of de maanstand uitmaakt wanneer je kapt? Ik denk het wel. De maanstand heeft meer invloed dan we denken en niet alles hoeft bewezen te worden. Ze hebben ooit bewezen dat de zon een cyclus draait van elf jaar m.b.t. zonnevlekken. Als de wetenschappers 3 jaar achter elkaar melden dat de zon op een hoogtepunt zit is de wetenschap ver te zoeken.
Statistisch gezien zijn er bij volle maan meer aanrijdingen met elanden hier. Waarom weet niemand, maar de verzekeringsmaatschappijen hebben de droge feiten.
En neen het komt niet omdat een eland bij volle maan meer loopt omdat hij/zij beter kan zien, want in de zomer blijft het toch licht. En volle maan hebben we soms ook midden op de dag.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik heb 10 jaar dagdagelijks bomen gekapt en ja er gaan inderdaad verhalen over rond
maar nog geen zagerij tegengekomen die hout weigerd omdat het niet bij volle maan is afgedaan en dat zegt voor mij heel veel
een zagerij wil het meest rendabele uit een stam halen en als zij zouden ondervinden dat het beter is voor het hout dan was ik jaren geleden al s'nachts aant kappen is maar gewoon mijn visie en gelukkig mag iedereen er het zijne van denken
ik persoonlijk denk dat trek en duwhout en hoe een boom groeit veel meer invloed heeft dan de maan
mvg tom

Grappig dit topic heb ik gemist, lekker stukje leesvoer!
Het boek van Lars Mytting heb ik een tijd terug gelezen in het noors. Jammer dat het een te dure grap is, zou wel eens willen weten hoe het in het nederlands eruit komt.
In het noors was het in ieder geval heel informatief, maar luchtig geschreven. Inderdaad een aanrader.

Ergens in de draad werd genoemd dat ze in scandinavie bomen in de zomer kappen en de bladeren laten zitten is waar. Staat dacht ik ook in dat boekje, maar het is meer een noodgreep als je te laat bent met kappen, en dan voornamelijk loofbomen, inderdaad trekken de bladeren dan het sap uit de boom waardoor het sneller droogt.
Boek gaat hoofdzakelijk over brandhout, en in dat geval zal het je wordt wezen of het hout splijt. Eigenlijk alleen maar voordeel want dan droogt het nog sneller.

Of de maanstand uitmaakt wanneer je kapt? Ik denk het wel. De maanstand heeft meer invloed dan we denken en niet alles hoeft bewezen te worden. Ze hebben ooit bewezen dat de zon een cyclus draait van elf jaar m.b.t. zonnevlekken. Als de wetenschappers 3 jaar achter elkaar melden dat de zon op een hoogtepunt zit is de wetenschap ver te zoeken.
Statistisch gezien zijn er bij volle maan meer aanrijdingen met elanden hier. Waarom weet niemand, maar de verzekeringsmaatschappijen hebben de droge feiten.
En neen het komt niet omdat een eland bij volle maan meer loopt omdat hij/zij beter kan zien, want in de zomer blijft het toch licht. En volle maan hebben we soms ook midden op de dag.

Het heeft niet te maken met dat je het hout niet goed kan verzagen.
Die oudjes vertelden dat als bij afnemende maan in het najaar het hout gekapt wordt dat het hout na het verzagen stabieler blijft, de planken blijven dus rechter tijdens het drogen.
Kijk anders even die docu die ik aangaf, het is zowiezo een leuke docu over 2 oude houtkappers die je bezig ziet nog op de manier zoals het honderd jaar geleden ging en dus ook bij het vervoeren gebruik maken van een trekpaard.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Mijn over grootvader kapte hout, mijn grootvader kapte hout mijn oom kapte hout mijn neef kapte hout zijn zonen kappen hout, allemaal als professionele houthakkers.

Maar niemand van deze houthakkers en Ik ken er meerdere zagen het hout, en geven er geen steek in of de maan schijnt of niet, en de zagerij vraagt niet of het met volle maand gekapt was.

Ze noemen zoiets ouwe wijven verhaaltjes, oftewel sprookjes, oftewel KLETSPRAAT en ONZIN,... GELUL is een ander woord ervoor.....................................GOOD GRIEF 1rofl.gif
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.