houtbewerkingsforum dag!!!

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
mensen van het forum,

is het een idee om een dag te organiseren voor de leden van het forum? een bezoek aan een houthandel/zagerij oid?? wie heeft hier ideeen over??

rick
 
A

Athanor

Guest
Het idee is goed!

Heeft Baptist komend jaar misschien weer een open dag, waarbij wij een meetingpoint en/of koffiehoek c.q. forumsoos kunnen organiseren?

Anders een demo-ochtend bij Festool of Felder o.i.d.?

Fons
 

Hansalmere

Actieve deelnemer
24 aug 2008
372
1
Zeewolde
ik denk dat we het zo breed mogelijk moeten houden want de ene heeft thuis een hele werkplaats ingericht en de ander alleen een simpele cirkelzaag waar die leuke dingen mee maak.

hans
 

Marc

Nieuw lid
25 jan 2009
22
0
Een demo dag bij bv Festool, Felder of ... lijkt mij ook zeer leuk en leerzaam.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Hallo Houtfans,
Heel goed idee Rick.
We gaan b.v. volgend jaar naar Fort Vechten tijdens "Vormgevers in Hout" en houden daar een symposium met als onderwerp hoe ons "ambacht" een betere plaats te geven in de wereld van duurzame en kwalitatief (in ontwerp en uitvoering) waardevolle producten.
We nodigen een ontwerper/kunstenaar, een industrieel ontwerper, een inkoper van winkelketens, redacties van mode-/lifestylbladen, een marketingdeskundige etc.etc uit en belichten de promotiemogelijkheden.
Hier komt vanzelf naar boven aan welke voorwaarden de producten moeten voldoen (..... een keurmerk ontwikkelen?????........) en wat de kanalen zijn voor afzet of expositie.
Wordt dit forum (deze site) het trefpunt van alle vormgevers in hout en ontwikkelt het zich tot een oase van ambachtelijke en kunstzinnige ideeën voor starter en gevorderde?
Of houden we het bij onze individuele hobby of beide?
Of houden we een gezellige maar nuttige en onderhoudende dag?
Het lijkt me goed om met elkaar te brainstormen over je aanzet.
Nou zo eerst maar even.
Vriendelijke groet
Jan Pranger,
http://www.arstorno.nl
 

Hansalmere

Actieve deelnemer
24 aug 2008
372
1
Zeewolde
ik moet zeggen ik las net veel belangstelling net de reactie van Jan, en moet zeggen door mij werk als event coordinator kijk ik toch met een andere bril naar deze topic. en volgens mij moeten wij een soort poll maken met een aantal optie en dat men daar uit kan kiezen

ben graag bereid met andere hier naar te kijken

hans
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Houtvrienden.
Mijn idee is een visie voor de toekomst te ontwikkelen en van daaruit te werken aan een evenement o.i.d. als ondersteunende activiteit.
Het verzamelen van allerlei leuke opties voor een dag brengt je niet verder dan de gemiddelde gevoelens en gedachten rond dit onderwerp. Daar is op zich niets mis mee, maar je moet het wel constateren. Er zijn onder de "" houtbewerkers" voldoende vormgevers, die zelf en met hun werk een trekkende rol kunnen vervullen op het gebied van deze hobby/bezigheid/beroepspraktijk.
Mijn gedachte is, dat een professionele aanpak een dynamische rol kan vervullen om het AMBACHT IN HOUT verder uit te dragen en het de plaats te geven die het toekomt tussen andere vormgevingsuitingen in de categorie arts and crafts en kunst.
Maar ja een gezellige dag, zoals de houtdraaiers die twee keer per jaar hebben is ook nooit weg, zoals je kunt zien op http://www.houtdraaien.com.
Compleet met professionele leveranciers op houtgebied.
De ene hand mag de andere gerust wassen.
MvG - Jan Pranger
http://www.arstorno.nl
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Waarom meteen zo groots aanpakken?
Het lijkt mij juist aardig om ergens met een klein clubje bijeen te komen, kopje koffie,beetje kletsen/ideeën uitwisselen en wellicht een bezoekje aan het een of ander, maar op die manier de gezichten bij de personen leren kennen.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Samenkomen in kleiner (JPandriese-Elst) verband is best gezellig - zie de houtdraaiers.
Deze site heeft echter ruim 700 leden. Dat geeft mij dan een ander beeld en mogelijkheden. Zeker wanneer ook diegenen meekomen, die het meest last hebben van ons stof............
Het blijft een goed idee van Rick||
vr.gr. Jan Pranger
http://www.arstorno.nl
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
wow, wat een verschillende reactie's. in beide zie ik wel wat. natuurlijk is het fantastisch om met elkaar samen te komen en gezellig wat ideeen uit te wisselen en kennis te maken. misschien kan dit een begin zijn voor wat later een groter geheel zou kunnen worden. "vormgevers in hout" zou een mooie basis kunnen zijn. waar stopt de hobby en begint de professie? ik sta open voor alle optie's!!!
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Inderdaad veel reacties, ik had ook al eens een balletje opgegooid over een soort evenement voor de leden. Dat was toen we net het vijfhondertste lid hadden verwelkomd. Toen kwam er geen enkel respons, misschien waren we er toen nog niet aan toe. ;)

Maar wat betreft de dag zelf, als we willen dat het echt iets van 'ons' forum is, dat we het echt apart houden van bestaande evenementen zoals vormgevers in hout of de open dag van Baptist.
Anders wordt er al gauw gezegt van: 'Vormgevers in hout en daarbij was ook nog een clubje houtbewerkers van een of ander forum". Als we zelf echt helemaal zelfstandig iets organiseren, hebben we veel meer kans op dat het forum echt een identiteit krijgt.

En tja, hoe stel ik me dat dan voor? Ikzelf zat te denken aan zoiets dergelijks als de demodag van Radius. Een ruime locatie onder dak. Verschillende exposanten van het forum die allemaal hun eigen stands hebben, houtdraaiers, een hoekje voor mensen die alleen met handgereedschap werken, idem voor machines, een stand voor een hout- en gereedschapverkopers zoals de AF en Baptist. Ook een stand waar je gereedschappen kunt proberen of waar iemand die het goed kan ze demonstreerd. Misschien wil Ducotools.nl er wel staan met zijn oude gereedschappen, een paar profesionele houtbewerkers en ook een paar hobbyïsten. Een hoekje waar de gemaakte werkstukken uitgestald zijn. Misschien wil het HMC er wel staan. Of heel misschien is het mogelijk om een autoriteit op het gebeid van houtbewerken uit te nodigen. En als er een tiental forumleden zijn die een specifiek stuk gereedschap of machine hebben, kunnen ze die demonstreren, zodat iedereen de kans heeft om ze goed te bekijken en misschien zelf te proberen. Ikzelf bijvoorbeeld wil best mijn Nova draaibank daarvoor ter beschikking stellen, mits ik er zelf bij ben.

Samengevat: breedt 'assortiment' , zowel voor proffesionelen als voor hobbyïsten, demonstraties, kopen en verkopen, kleinschalig opgebouwd, veel voor weinig, en vooral heel leerzaam, gezellig en voor HERHALING vatbaar. Deze dag moet voor houtbewerkers worden wat de autoRai voor autoliefhebbers is.

Bovenstaande is mijn bescheiden mening.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ik denk dat je hierbij ook de vraag moet stellen: "Hoe vaak willen we dit herhalen?".

Is het iets wat je eens per jaar of zelfs misschien eens in de zoveel jaar wil gaan doen, dan is zo'n grootse opzet wellicht een goed idee en ook zeker de moeite waard.
Is het een idee om dit wat vaker op jaarbasis te herhalen, dan is wellicht een kleinere opzet geschikter (sowieso misschien voor een eerste keer, wat kleiner opzetten).

Klein voorbeeld: Ik ben ook lid van een bepaalde auto club (ik sleutel ook graag) en daarmee rijden we door het jaar heen meerdere toertochten (afgesloten met een etentje). Ook al hebben we daar een forum met bijna 1000 leden, slechts een klein gedeelte daarvan is club actief en zie je dus op de toertochten verschijnen.
Doordat deze bijeenkomsten klein van aard zijn, zijn ze wel heel 'intiem' en erg gezellig.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Woodworker/JPandriesse e.a.
Waarom iets organiseren wat er al is, namelijk "vormgevers in hout" in Fort Vechten.
Gaan we ons onderscheiden en hoe. Gaan we naar de RAI waar alle technische snufjes staan uitgestald, waarbij onze producten een welkome entourage vormen?
Er liggen bij ons als houtbewerkers tonnen aan prachtige spullen, die een breder publiek verdienen. Er zijn excellerende houtbewerkers, die een voortrekkersrol kunnen vervullen zowel in technisch als in creatief opzicht. Kunnen we die over het voetlicht brengen als stimulans voor beginners en gevorderden?
Iets organiseren is prima - maar wat is onze visie - welk bericht hebben we aan medeforumleden/andere belangstellenden - welke doelen willen we bereiken en wat is onze strategie - daarna komen de middelen/activiteiten om dat te bereiken.
Ik ben een groot voorstander van het idee van Rick en wil graag meedenken, allereerst om er achter te komen of ieder wel het zelfde beeld voor ogen heeft.
Pas dan kun je praten over een uitwerking die passend is bij dat doel.
Eerst vaststellen wat je wilt en daarna in de uitvoering duiken.
We komen er vast wel!!
Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl
 

Hansalmere

Actieve deelnemer
24 aug 2008
372
1
Zeewolde
ik lees allemaal hele wilde plannen maar mag toch wel zeggen dat ik met 20 jaar ervaring op het gebied van evenementen organiseren dat ik iets weet, over hoe en wat qua evenementen.

maar volgens mij denken we allemaal te groot. als eerste hoeveel mensen denken we dat er komen honderd tallen of tien tallen

dat soort vragen moet je eerst gaan stellen


Hans
 

WR1944

Oud hout
Ik denk dat je niet te hard van stapel moet lopen, als je het voor de eerste keer organiseert. Begin klein, bij een forumlid die z'n werkplaats beschikbaar wil stellen. En misschien zelfs regionaal, op 3 of 4 plaatsen in het land. Dan hoeft men niet heel Nederland door te karren. Naar aanleiding van de eerste bijeenkomsten kunnen verdere stappen gezet worden. Als er voldoende animo is, kan je iets landelijks organiseren.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Er loopt nog niemand van stapel. Als we groot of klein denken: we denken in ieder geval! En dat komt altijd voor het doen: de activiteit van het organiseren/opzetten.
Schaaldenken (groot/klein/detail/inzoemen op doelgroepen en hoofdthema's) of kleindenken (lokale of privé bijeenkomsten): het begint met nadenken
Want ook dit is mooi: een houtdraaier in het zuiden nodigde collega's op een zaterdag bij hem thuis uit - er komen 25 man. Ze hadden een voortreffelijke dag.
Zo'n organisatie heeft het effect van de sneeuwbal in zich. Succes doet volgen.
Wie groter wil, kan ook een initiatiefgroep vormen en een opzet/aanpak uitwerken en bekendmaken: wie wil doet mee en/of schrijft zich in.
De (semi)professionele en hobbymatige houtbewerker/vormgever moet zich kunnen herkennen in opzet en uitwerking.
Deze discussie is een goede start voor beide ontwikkelingen.
Ik hoop dat de forumlezers, die niet zo "schrijverig" zich ook laten horen.
Ik zie nog steeds een gezellige dag opdoemen.
vr.gr.
Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
We zijn aan het brainstormen, en een van de regels daarvan is: alles kan niks is gek, en vooreerst geen kritiek. Pas daarna wordt er gekeken naar haalbaarheid e.d. Het gaat eerst om de ideeën.

@ Hansalmere: geef ons dan wat tips, hoe moeten we het dan aanpakken. stappenplan?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.