Cryptex

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Mijn eerste draaiwerkje dat meer is dan een poging tot een bekertje of kaarsenhouder, maar echt iets functioneel.

Om mijn vrouw wat te plagen met haar verjaardag komende week, besloot ik een cryptex te maken uit stukjes hout die ik nog liggen had. Ideaal om wat te oefenen op nauwkeurig draaien (wel stukken makkelijker met mijn metaaldraaibank).

Het resultaat vind ik persoonlijk best aardig gelukt, alleen jammer dat ik nogal voorspelbaar ben blijkbaar, want op zo'n 10 seconden had mijn vrouw hem al opengehaald... De ringen en de buitenste cilinder zijn kersenhout uit eigen tuin, de afsluitring en binnencilinder zijn Es, reststukjes van de salontafel in wording. De dop aan de zijkant is dan weer Azobe dat ik nog liggen had.

Ohja, de pinnetjes van het slotgedeelte zijn tandenstokers :p

De letters heb ik eenvoudig met papier en plakband gemaakt, dat maakt het makkelijk om ze te verwijderen en te herplaatsen om hem nog eens te kunnen hergebruiken bij andere jarigen in de familie :) (het hout eronder is gemarkeerd zodat je hem nog open krijgt moest je de letters misplaatsen )

Mijn excuses nog voor de slechte kwaliteit van foto's, maar voorlopig moest het even met de oude iphone...







 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Gaaaaaaaffff!!!! Ik heb ooit een kopstudie gedaan over cryptografie bij de TUD. De cryptex kwam binnen de eerste uur van de studie al langs als voorbeeld hoelang cryptografie bestaat. Ik hoop er ooit nog eens eentje te vinden op een vlooienmarkt oid. Heb je ook foto's van het proces hoe je 'm gemaakt hebt?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.