Houtverbindingen Nederland/Amerika

Elio

Actieve deelnemer
21 feb 2013
164
9
Goedenavond,

Ik zou graag wat informatie willen hebben over het volgende:

Nu ben ik van plan een onderstel te gaan maken voor mijn zaagtafel. Ben een beetje inspiratie aan het op doen via internet, Tool carts/cabinets etc. Zodra je dan tekeningen tegenkomt, word er vrijwel altijd gewerkt met zogenoemde "dado's". Voorbeeld je hebt een rechthoekige kast, worden de tussenpanelen verbonden via deze dado's, op de hoeken met rabbets(sponning). Meestal worden deze dan nog is gespijkerd met tacker om het op z'n plaats te houden. Ooit gelezen dat die dado's verboden zijn in Nederland, tenminste met de zaagtafel. Worden deze verbindingen hetzelfde gedaan hier in Nederland ? Ik denk het namelijk ook zo te doen, maar dan met de bovenfrees. Hier heb ik dan ook nog is een vraag over..

Stel, je werkt met 18mm multiplex, je maakt een groef over de hele lengte, frees je deze dan met een 18mm frees, zodat het precies passend is? Of moet dit iets breder?

Volgens mij, zijn er verschillen tussen Nederland en Amerika , betreft houtverbindingen. Zou dan ook wel is willen weten, waar het hem dat in zit. Dit komt omdat ik me de laatste tijd erg veel heb verdiept in het houtbewerken. En dit zijn dan ook bijna allemaal Amerikaanse sites/magazines/boeken.

Gr Elio
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Het probleem met multiplex is dat het vaak 'onder' de maat is. Een dado zaagblad is verstelbaar en zo maak je mooie passende verbindingen. Voor de bovenfrees zijn er frezen beschikbaar die ook 'onder de maat zijn' speciaal voor dit multiplex. Whiteside b.v. heeft ze in een paar maten. Je kunt ook een kleinere bit nemen en het in 2 keer doen. Tegenwoordig zijn er wel zaagtafels in Nederland te koop die met bredere of samengestelde zaagbladen kunnen werken.

jaap
 

WR1944

Oud hout
Voorzover ik het weet zijn dado-zaagbladen door de ARBO (volgens mij zelfs in heel Europa) verboden. Je zal dan ook weinig zaagtafels in Europa zien met de verlengde zaagas om deze dado-sets te kunnen monteren.
De groef kan je met een frees maar ook met een cirkelzaag maken. Met de zaag moet je dan een paar keer extra heen en weer om het hout tussen de lijnen weg te halen. Let op dat multiplex soms wat dunner is dan wat het labeltje aangeeft. Je kan het best een wat dunner freesje nemen en in meerdere gangen zowel in diepte als in breedte de groef maken.

Ik heb te weinig zicht op de traditionele verbindingstechnieken in Europa en Amerika om gedetailleerde informatie op te hoesten. Er is zoveel Europese invloed in Amerika dat ik me niet kan voorstellen dat voor bijvoorbeeld meubels er veel verschil is. Voor zaken die met de pionierstijd te maken hebben kan er wel een verschil bestaan. Als je in de wildernis zit met een overvloed aan hout maar met een beperkte hoeveelheid gereedschap moet je improviseren. Ik denk dan aan blokhutten en de bijbehorende meubels en landbouwwerktuigen.

Zo kwam ik diverse voor mij onbekende vormen van hekken tegen. Eén ervan bestaat uit palen met gaten. De horizontale delen hebben verdunde uiteinden en kunnen zo in de palen geschoven worden.
Fences06080801_s.jpg

Veel in Amerika ontwikkelde verbindingsmethoden zijn ontwikkeld om snel machinaal constructies uit de grond te stampen. Dat zie je terug in bijvoorbeeld de frame bouw bij huizen. Als je handig bent met een electrische zaag en een hamer/spijkerpistool en de voorschriften kent kan je al een huis bouwen. En dat kan dan al in een paar weken weer en wind dicht zijn.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Mathias Wandel heeft een fraaie jig bedacht om met de elektrische cirkelzaag op eenvoudige wijze gleuven te zagen, erg handig. Even google aanslingeren en het is te vinden.

Groet, Rob.
 

de Kastanjeboom

Actieve deelnemer
7 jan 2013
353
0
Kapellen
Soms is het interessanter om met de bovenfrees een keer extra te passeren dan met de passende frees te werken. Want zoals gezegd komt dat niet altijd overeen. De 3mm panelen die je in de kastruggen steekt zijn daar ook een vb van. Die zijn in realiteit wel een flinke 4 mm en dan is je speciale maatgebonden freesje van 3mm min of meer niet van nut.
Wat de dado frezen betreft. Kan je die in Nederland niet krijgen als optie op je (paneel)zaag?
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Zo kwam ik diverse voor mij onbekende vormen van hekken tegen. Eén ervan bestaat uit palen met gaten. De horizontale delen hebben verdunde uiteinden en kunnen zo in de palen geschoven worden.

Lijkt me een klusje dat uitstekend te doen is met de Festool Domino XXXXL ;) ;)

Mathias Wandel heeft een fraaie jig bedacht om met de elektrische cirkelzaag op eenvoudige wijze gleuven te zagen, erg handig.

Bedoelde je deze, Rob ?

 

Boskabouter

Actieve deelnemer
17 apr 2013
60
1
Amsterdam
Zo kwam ik diverse voor mij onbekende vormen van hekken tegen. Eén ervan bestaat uit palen met gaten. De horizontale delen hebben verdunde uiteinden en kunnen zo in de palen geschoven worden.

Die kom je in het alpengebied vrij veel tegen (heb zelf 5 jaar in Muenchen gewoond, vandaar dat ik veel hekken in de bergen gezien heb).
Wellicht toch invloed van boeren uit de Alpen die naar de USA emigreerden? Of gewoon praktisch boerenverstand natuurlijk.
 
A

Athanor

Guest
Om een groef met de bovenfrees exact op de maat van de plaat te maken kun je van een handig hulpstuk gebruik maken. In deze video van de woodwhisperer is dit goed te zien.

Fons

 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
@Ekko: Yep! Simpel doch doeltreffend, ik heb zelf een soortgelijke jig gemaakt maar dan zijn de twee delen verstelbaar aan elkaar verbonden. Veel gebruikt maar eb er een keer dwars doorheen gezaagd en nooit meer een nieuwe gemaakt :eek:

Groet, Rob.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.