Makita planer 2012NB

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
Scheluw heet het, als een plank getordeerd is: van de diagonaal tegenover elkaar staande hoeken krult er een omhoog en de andere naar beneden.
Dat krijg je er met een vandiktebank niet uit. Je moet de plank vlakken, en de kans is groot dat je behoorlijk wat dikte verliest. Als je bij de houthandel aan het uitzoeken bent, kun je scheluw getrokken planken maar beter niet meenemen.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Vandikte plank moet altijd 1 vlak oppervlak hebben om aan de tegenoverliggende zijde de boel evenwijdig te kunnen schaven. Met de vlakbank creeer je die vlakke zijde.
 

WR1944

Oud hout
De Makita schaaft evenwijdig aan het vlak dat op de tafel ligt. Als je hout al vrij dun is zal het door de aandrukrollen iets strakker tegen de tafel worden gedrukt als het bijvoorbeeld iets hol is.
In principe moet je eerst met de hand één zijde vlak maken voordat je de tegenoverliggende zijde kan vlakken. Wil je vier vlakken schaven dan zal je eveneens met de hand een zijde haaks op een alreeds gevlakte zijde moeten schaven. Dan pas kan je de tegenoverliggende zijde vlak schaven.
Met een vlakbank heb ik geen ervaring maar ik vermoed dat je een plank er met de holle kant op legt en de hoge punten er geleidelijk af schaaft. Maar de ervaringsdeskundigen zullen het beter kunnen uitleggen.
Ik weet niet hoe de situatie in Europa is maar in Amerika zie je meestal de vandiktebank als een zelfstandige machine en jointer/planer om hout vlak en haaks te kunnen schaven. Toen ik in Nederland woonde had ik nooit de ruimte om serieus aan houtbewerking te doen zodat ik me ook nooit in het houtbewerkingsmachinepark heb verdiept.
 

de Kastanjeboom

Actieve deelnemer
7 jan 2013
353
0
Kapellen
De plank op de foto is niet scheluw hoor. Die is gewoon hol/bol. Scheluw is getordeerd (ziet eruit als een strik) en een stuk moeilijker om goed te krijgen.
@wr1944 Holle zijde naar beneden bij het vlakschaven. Anders verander je niets aan de bolling en dan schaaf je je plank alleen maar dunner. En dan bij voorkeur afgekorte stukken vlakschaven dan heb je minder bolling weg te schaven en veel minder uitval. Als je holle/bolle stukken dan weer op de tafelzaag legt dan doe je dat met de bolle zijde naar beneden (dus juist andersom).
 
Laatst bewerkt:

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
De plank op de foto is niet scheluw hoor. Die is gewoon hol/bol. Scheluw is getordeerd (ziet eruit als een strik) en een stuk moeilijker om goed te krijgen.
@wr1944 Holle zijde naar beneden bij het vlakschaven. Anders verander je niets aan de bolling en dan schaaf je je plank alleen maar dunner. En dan bij voorkeur afgekorte stukken vlakschaven dan heb je minder bolling weg te schaven en veel minder uitval. Als je holle/bolle stukken dan weer op de tafelzaag legt dan doe je dat met de bolle zijde naar beneden (dus juist andersom).

Begrijp ik het goed als de plank hol/bol is en je legt de holle kant onder dan is het mogelijk om met een vandiktebank de bolle kant vlak te schaven als die dan vlak is dan kan je de holle kant vlak schaven omdat de andere kant inmiddels vlak is. Vervolgens op de zaagtafel zaag je een haakse kant.

Voor een balk/plank die scheluw (getordeerd) gaat deze werkwijze niet op.
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
Omdat je op een vandiktebank parallel aan de tafel schaaft krijg je aan de bovenkant (waar de schaafmessen zitten) een min of meer kopie van de onderkant, afhankelijk van het doorbuigen van de plank en de lengte van de tafel. Dus daarom eerst één kant vlakken voordat je het hout op dikte gaat schaven met de vandiktebank. Als één kant vlak is heb je niets meer te maken met hol, bol of scheluw. Dan schaaf je een vlakke kant parallel aan de vlakke onderkant.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.