Makita planer 2012NB

WR1944

Oud hout
Hedenmorgen is de Makita vandiktebank afgeleverd door UPS. De arme man moest door een rand van kniehoog sneeuw (door de sneeuwploegen langs de stoep geschoven) met een zware doos. Maar ik had gelukkig de trap en het trottoir al eerder ontdaan van een zware mix van sneeuw, ijs en smeltwater.
Na het ontbijt (gepensioneerden hebben altijd een laat ontbijt) de doos in de kelder gebracht. Voorlopig komt hij aan het einde van m'n werkbank tot dat ik een tafel op wielen er voor gemaakt heb.
P1011657q.jpg

De machine ziet er gelukkig zwaarder uit dan hij in werkelijkheid is, 38 lb dat is bijna 18 kg. Na even vluchtig de handleiding doorgebladerd te hebben om te zien of ik essentiele handelingen moet verrichten alvorens te starten heb ik de planer aangesloten, op hoogte gesteld en m'n eerste latje moerbeihout er door gejaagd. Het geluid viel me reuze mee, in ieder geval niet zo luid als de veel zwaardere DeWalt van een buurman een paar huizen verder.

De hoog-laag slinger werkt stroef zodat het geheel niet verzakt tijdens het schaven. De hoogte-aanduiding is in mm en inches maar de slinger alleen in fracties van inches. Daar ga ik wel een sticker overheen plakken met normale maten.

De eerste resultaten zagen er goed uit. Alleen wat lichte snipe aan het begin maar dat kan je verminderen door het hout goed op de plank te drukken bij het invoeren. Kortom, ik ben er zeer content mee. Nu moet eerst de snow emergency opgeheven worden zodat ik hout kan ga halen en aan het bureau kan beginnen.
P1011658q.jpg
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Dat is een fijne machine, kocht er 2 jaar geleden 1 in Bangkok wel met metrische aanduiding ;) . Op de zijkant van de doos staat de omschrijving van het apparaat in meerdere talen, o.a. ook dickenhobel en vandiktebank. Gisteren nog gebruikt toen de buurman een karretje eiken wilde schaven. Heb, nu we weer thuis zijn ook weer de beschikking over mijn 'oude' Hammer A31, maar twijfel of de Makita ga verkopen. Het is wel handig zo'n mobiele schaver.

jaap

edit: zie nu op de foto dat bij jou dezelfde omschrijvingen op de doos staan, niet zo handig dat snelle posten.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Mooie machine! Ziet er inderdaad degelijk uit. Wel merkwaardig dat op de doos de beschrijving zelfs in het Nederlands staat.
 
A

Athanor

Guest
Mooie uitbreiding voor de werkplaats. Hoe ga je je hout vlakschaven?


Fons
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Dit lijkt mij wel een mooi apparaat, heb je de mogelijkheid om een filmpje te maken van het geluid tijdens draaien?
Ik heb dermate weinig ruimte dat ik zoiets buiten zou gaan gebruiken en tja... Buren te vriend houden blijft ergens wel handig.
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Super, toch wel een erg interessante machine. Voor een echte vandikte bank heb ik geen ruimte en dan is zoiets toch wel weer een leuke optie.
 

WR1944

Oud hout
In Amerika wordt dit type van vandiktebank ook wel aangeduid als een lunch box planer.
Ik heb nog een spanenvanger besteld die aan de achterkant komt en waarvoor ik een verloop moet maken naar m'n Festool stofzuiger. Die komt de volgende week binnen en dan kan ik serieus beginnen. Maar eerst moet ik het benodigde hout voor het toekomstige bureau gaan vertalen naar beschikbare afmetingen bij Home Depot. Zoals ik in de metaal gewend was ga ik maten die erg dicht bij elkaar ligger samenvoegen tot één maat.
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Mooie uitleg van die Duitser. Jammer dat ik die machine niet heb horen lopen in de ruimte van hem. Ik moet bekennen dat ik eigenlijk altijd sceptisch naar dit soort apparaten heb gekeken maar deze Makita is de eerste die me toch wel een positief idee erover geeft.

Maar... Is zo'n vandikte ding nu eigenlijk ook goed te gebruiken zonder een vlakbank ?
 

WR1944

Oud hout
Als je een vandiktebank gaat gebruiken moet je wel een vlak referentievlak hebben. Omdat ik hoofdzakelijk reeds geschaafd hout ga gebruiken is dat voor mij geen probleem. Bij ruw hout moet je eerst een vlakke kant maken alvorens je de andere kant kan gaan afschaven.

Ik heb even snel een filmpje opgenomen waar ik een restje 2x4 aan beide zijden wat afschaaf. Ik weet alleen niet of het geluidsniveau op die manier te bepalen is. De camera stond op ca 50 cm van de geluidsbron. Waarschijnlijk is er ook nog wat electronica in de camera dat het geluid op een bruikbaar niveau brengt.

http://youtu.be/btLnBQydShY
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Er zijn methodes om ook ruw hout te vlakken zo'n vandikte schaaf. Je moet dan een stijve slee maken met de lengte van het te vlakken hout. Je legt het hout op de slee en jaagt het door de vandikte bank dan is de bovenzijde recht ten opzicht van de slee. Kan een paar gangen kosten voordat het echt recht is omdat iets behoorlijk krom kan zijn. Eenmaal alles evlakt aan een zijde dan de boel omdraaien en de andere zijde doen en dat kan zonder slee. De slee geeft wel goed aan om de eerste kan goed recht is gewoon even gebruiken als straight edge om te kijken of de eerste zijde goed gevlakt is.
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Volgens de omschrijving is het één van de minst luide uit z'n klasse, 83 dB. Het geluid (met gehoorbescherming op) viel mij ook mee.

Maar... dan hebben we het over nullast draaien ? Als ik die filmpjes bekijk (en beluister...) dan is het geluid met "een blok hout" erin een stuk luider... Klopt dat of moet ik gewoon mijn speakers zachter zetten :D ??
 

WR1944

Oud hout
@WR1944,

Ik zie op het filmpje dat je het hout ook duwd, is dat goed of juist niet goed?

Mvg.:)

Het lijkt misschien op duwen in voorwaartse richting maar ik druk het hout in het begin naar beneden zodra het onder de eerste rol is om het kleine beetje snipe nog te verminderen. Daarna is het een gewoonte die ik af moet leren, het hout geleiden. Dat is in het geheel niet nodig.
 

WR1944

Oud hout
Maar... dan hebben we het over nullast draaien ? Als ik die filmpjes bekijk (en beluister...) dan is het geluid met "een blok hout" erin een stuk luider... Klopt dat of moet ik gewoon mijn speakers zachter zetten :D ??

Ik heb geen dB-meter dus ik kan je geen wetenschappelijk verantwoord relaas geven. Vorige zomer heeft een van m'n buren het nodige aan hout verwerkt met een veel zwaardere DeWalt en dat klonk vanuit z'n tuin naar mijn idee veel harder en irritanter dan wat de Makita produceert. Uiteraard is het geluid van de planer met hout onder de messen luider want dan gaat hij aan het werk. Anders dan in m'n jonge jaren heb ik nog niet geprobeerd tot hoever ik kan gaan met de spaanafname. Ik was niet van plan om zwaar te verspanen, dan hou je hem het langste heel. ;-)
 

WR1944

Oud hout
Er zijn methodes om ook ruw hout te vlakken zo'n vandikte schaaf. Je moet dan een stijve slee maken met de lengte van het te vlakken hout. Je legt het hout op de slee en jaagt het door de vandikte bank dan is de bovenzijde recht ten opzicht van de slee. Kan een paar gangen kosten voordat het echt recht is omdat iets behoorlijk krom kan zijn. Eenmaal alles evlakt aan een zijde dan de boel omdraaien en de andere zijde doen en dat kan zonder slee. De slee geeft wel goed aan om de eerste kan goed recht is gewoon even gebruiken als straight edge om te kijken of de eerste zijde goed gevlakt is.

Die mogelijkheid had ik al meer gezien op het Internet. Met een stuk 3/4" MDF of multiplex kom je al een heel eind. Je moet alleen zorgen dat beide delen niet kunnen verschuiven t.o.v. elkaar. Wel moet je het kromme stuk hout aan de holle zijde eerst zodanig vlakken dat het stabiel op de plaat ligt en niet kan gaan wiebelen als de messen over de volle lengte over het hout gaan.
Maar ik opteer voor vlakken uit de hand. M'n werkbank, m'n schaven en m'n slijper moeten hun geld terug verdienen. Met goed gereedschap is het met de hand bewerken een aangename bezigheid.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Ben zelf ook op zoek naar een oplossing om balken/blanken te schaven en op dikte te brengen. Voorkeur gaat uit naar een vlak -vandiktebank maar voor de betere types heb ik geen ruimte. Met de handschaaf is het veel werk om de vlakken en te schaven, vooral het zuiver haaks komst me veel tijd. Soms worden de planken alleen maar dunner en dunner tot:(

Als ik de balk/plank nu zo goed als vlak heb is het dan mogelijk om met de makita alles zuiver haaks te schaven of blijft hol/bol (weet niet precies de naam hiervoor) hol/bol. Bedoel het bol/hol staan van de plank in de breedte.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.