Padoek snijplank

Pieter30

Nieuw lid
17 jan 2014
21
0
Ik wil een snijplank maken met een gedeelte padoek erin.
Maar ik lees tegenstrijdige berichten hierover,er wordt o.a. beweerd dat er een giftige stof inzit.
Maar kijk ik op internet kom ik sites tegen met de tekst, prachtige handgemaakte snijplanken van
hardhout, waaronder padoek.
En ik moet zeggen dat het padoek er erg mooi in is, het kan wel mooi zijn maar ik wil er natuurlijk
geen enkel risico mee lopen.
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Volgens mij zijn de risico's erg klein.
Het stof van Padoek is volgens mij best schadelijk en irriterend, maar op een met olie afgewerkte snijplank zou de overdracht van schadelijke stoffen in het hout naar het voedsel niet tot nauwelijks kunnen gebeuren.
Er zijn echter veel mooie houtsoorten die zeker niet slecht zijn voor de gezondheid, daar kun je zeker ook een hele mooie snijplank van maken.

john
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Er schiet mij zo geen houtsoort binnen die op Padoek lijkt, ik denk dat je de rode kleur van Padoek wil.
Hou er wel rekening mee dat na verloop van tijd van kleur verandert naar bruin/grijs.
Ik heb de stoottanden van mijn zeilboot van Padoek gemaakt, deze waren na 1 maand buiten de rode kleur volledig kwijt.
Terwijl de kleur in het half jaar dat de boot binnen stond niet heel veel was verandert.
ik heb zelf een kops houten snijplank gemaakt met mahonie en esdoorn.
Wil je de meest vriendelijke plank voor je messen dan moet je kops hout gebruiken, dan worden ze minder snel bot.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.