Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 5 van de 5

Onderwerp: Padoek snijplank

Smile Padoek snijplank

Ik wil een snijplank maken met een gedeelte padoek erin.
    Maar ik lees tegenstrijdige berichten hierover,er wordt o.a. beweerd dat er een giftige stof inzit.
    Maar kijk ik op internet kom ik sites tegen met de tekst, prachtige handgemaakte snijplanken van
    hardhout, waaronder padoek.
    En ik moet zeggen dat het padoek er erg mooi in is, het kan wel mooi zijn maar ik wil er natuurlijk
    geen enkel risico mee lopen.

Volgens mij zijn de risico's erg klein.
    Het stof van Padoek is volgens mij best schadelijk en irriterend, maar op een met olie afgewerkte snijplank zou de overdracht van schadelijke stoffen in het hout naar het voedsel niet tot nauwelijks kunnen gebeuren.
    Er zijn echter veel mooie houtsoorten die zeker niet slecht zijn voor de gezondheid, daar kun je zeker ook een hele mooie snijplank van maken.

john

Bedankt John,
    Kan je mij ook vertellen welke houtsoorten op Padoek lijken?

Pieter

Er schiet mij zo geen houtsoort binnen die op Padoek lijkt, ik denk dat je de rode kleur van Padoek wil.
    Hou er wel rekening mee dat na verloop van tijd van kleur verandert naar bruin/grijs.
    Ik heb de stoottanden van mijn zeilboot van Padoek gemaakt, deze waren na 1 maand buiten de rode kleur volledig kwijt.
    Terwijl de kleur in het half jaar dat de boot binnen stond niet heel veel was verandert.
    ik heb zelf een kops houten snijplank gemaakt met mahonie en esdoorn.
    Wil je de meest vriendelijke plank voor je messen dan moet je kops hout gebruiken, dan worden ze minder snel bot.

ik heb wel gewoon padoek gebruikt
    http://www.woodworking.nl/showthread...ll=1#post99538
    Tot op heden geen problemen mee ondervonden
    Met een hamer past alles...

Forum Rechten