Een nieuwe Festool machine, de kantenlijmer

H143

Nieuw lid
27 mei 2015
16
0
iemand die af en toe een een stukje band wil plakken kan dit ook handmatigdoen.
afgelopen weekend ongeveer 10m pvc band verlijmd met bisontix na het opplakken even afsteken met een scherpe beitel en een schuurpapiertje er over ongeveer een dik uur werk mee gehad.

ook biedt een grote bouwmarkt in Groningen tegenwoordig de service om de kopse kanten te lamineren.
 

smetje

Actieve deelnemer
12 okt 2014
46
0
Gent
Aangezien ik nog geen kantfrees had heb ik de kanten vlak gezet met mijn bovenfrees. Ik heb me dan ook direct de mfk700 kantenfrees besteld omdat met de bovenfrees dit nogal klungelen was. Heb deze nog niet ontvangen maar van zodra ik er mee gewerkt heb post ik wel mijn bevindingen.
ik vond het beter werken door eerst met een breekmes langs de kant te gaan evenwijdig met de plaat om zo de overtollige lijm los te snijden, deze smolt over de naad toen ik er met mijn bovenfrees over ging, ook de wielgeleider bleef na en tijdje vast plakken van de frees. Daarna met de frees erover en ik had de perfecte kant.
ik ben deze week naar de beurs prowood geweest in gent en heb een demo gekregen hoe ze de kant affrezen met de mfk 700, deze had direct een mooi resultaat zonder eerst de lijm te moeten affrezen.
als ik nog eens een kant lijm zal ik dit eens filmen en op het net zwieren
 
Laatst bewerkt:

stefano

Actieve deelnemer
20 jun 2010
54
1
www.keukenenmeubelmakerij.nl
Afgelopen zondag ben ik ook naar de prowood beurs geweest en de stand van Festool natuurlijk niet overgeslagen.

Begin dit jaar heb ik een ofk 500 verbouwd zodat er een opgedikte plaat met een handvat aan de onderzijde van de frees zit en deze dus ook opstaande kantenbanden kan frezen.
Echter werkte dit niet ideaal omdat er veel lijm en freeskrullen aan het meeloopwiel bleven plakken en hierdoor elke keer bobbels ontstonden in mijn kantenband.

Na het zien en voelen van de mfk 700 op de beurs was de keuze snel gemaakt, afgelopen 2 dagen aardig wat abs beplakte keukendeuren afgewerkt met de nieuwe frees en deze werkt werkelijk fantastisch. Vooral de rem op het meeloopwiel is ideaal, hierdoor draait enkel de frees en niet het wiel, zo komt er geen vuil aan en 'brand' het wiel zich niet in het kantenband. Voorheen moest er eerst met een beitel de laatste mm weggehaald worden. Met de mfk is dit alles niet meer nodig enkel met een fijn schuurspons erlangs is voldoende voor een strak resultaat.

Zelf gebruik ik een kantenaanlijmer van wedoma (Ostermann\) vergelijkbaar met de handmachine van felder, de Festool variant vond ik toch iets te prijzig.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Heeft er ondertussen nog iemand ervaring opgedaan met de Conturo?
Lijkt me best een interessante optie voor kleine oplagen, dus maar eens kijken of Festool idd een demo kan regelen....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.