Een nieuwe Festool machine, de kantenlijmer

Paulo1997

Actieve deelnemer
27 dec 2013
259
0
Pijnacker

galactor

Nieuw lid
20 jan 2014
11
0
Tjemig, € 2.600 Incl. BTW en het enige wat het kan is lijm op fineer bandje smeren, en het geleiden.
Als het ook nog eens perfect na-freesde, maar daar heb je een ander apparaat voor nodig a 600 euro.
En opschonen moet je ook nog doen met de hand.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Oh kost maar 2600 euro, ik denk dat ik maar met strijkbout blijf klooien of gewoon houten kanten toepassen.:rolleyes:
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Hij zegt wel erg vaak perfekt kantensysteem.zal het eens op het werk laten zien dan hadden ze 4 miljoen in hun zak kunnen houden.
 

tuoh

Oud hout
Toch heeft de machine heel wat potentieel, er word namelijk gewerkt met (smelt)lijmpatronen (190°) en er kunnen dikke pvc banden (1,2,3mm) verwerkt worden. Dat is toch van een andere orde dan wat staan klooien met een strijkbout op 60° bij voorgelijmde kantenbandjes van 0,8mm. De toegepaste techniek is alleszins top, ze hebben niet de gemakkelijkste weg gekozen.

Het is veel geld maar toch ook weer niet, het alternatief is namelijk quasi onbetaalbaar voor kleine bedrijfjes. Pvc banden lijmen met smeltlijm op gebogen werkstukken is niet evident, als deze nieuwe machine dus technisch bedrijfszeker gaat werken is het een koopje voor de kleine ondernemer. Een kantenfrees heeft die meestal al wel op het schab liggen.

Bij de grote kantenlijmers voor het rechte werk zitten er frees-, schraper- en poliergroepen op de machine, bij machines voor gebogen werk gaat dat (bijna) niet, daarom is hier altijd wel een manuele nabehandeling nodig, de Festool is hier dus geen uitzondering op.

Hoe de machine zich in het echte werk gaat houden zal moeten getest worden. Is er veel kuiswerk aan de machine nodig na het werk? Hoe gaat de lijmbak zich houden? snel verstoppen of last van verbrande lijm? Wat met de drukrollen? snel vuil, aangekoekte lijm? etc.


Mvg,

André
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Nadat ik de videos gezien heb lijkt het meer werk dan eerst gedacht, ik mis vooral een automatische knip functie waarmee je letterlijk aan de lopende band zou kunnen lijmen. Maar zoals André het aangeeft is het enige alternatief een machine die 10-20x zo veel kost en toch alleen rechte stukken kan doen. Hiermee kan een kleine zelfstandige concurreren met grote bedrijven op vlak van prijs en kwaliteit. Zeker bij werken van kleine schaal of weinig eenheden.

Ben ook benieuwd naar de praktische details, maar volgens de handleiding is er geen speciaal kuiswerk aan, gewoon met een stuk hout zien dat de lijmmond schoon is. De gesmolten lijm word bij het uitzetten automatisch in een bak gespoeld die je dan leeg moet maken
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Wij hebben er een van Golaith. Die heeft losse lijmkorrels persoonlijk vind zou ik voor een universele lijmkleur gaan. Bij de festool zit je met kleurpatronen die je moet wisselen als je van wit naar zwart gaat. Mijn ervaring met het wisselen van die kleur patronen bij stationaire machines is dat het rotwerk is omdat het wel even duurt met schoonmaken voordat de vorige kleu eruit is. Hoop dat festool hier aan gedacht heeft. Of ze moeten natuurlijk ook een uni kleur hebben.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik denk dat ze momenteel alleen wit en naturel (beige) hebben, volgens de handleiding moet je er 3 patronen doorjagen om de vorige kleur er totaal uit te hebben. Hoe dat in de praktijk werkt weet ik niet, er is in ieder geval een geprogrammeerde procedure. Het voordeel is wel dat hij enkel kleine hoeveelheden smelt van het patroon, dus ik veronderstel dat als je er gewoon een andere kleur in doet en de gesmolten lijm er laat lopen, dat de kleur onmiddellijk veranderd maar dat je 2-3 patronen lang sporen van de vorige kan hebben.
 

mcarma

Actieve deelnemer
15 jun 2012
144
0
Kontich
Is dit niet gelijkaardig aan de Felder ForKa ECO handkantenlijmmachine? Die kost toch een stuk minder, maar ik heb zelf nog nooit gewerkt met dergelijke toestellen dus kan ze moeilijk vergelijken...
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Luc,

Ik heb hem onlangs aan het werk gezien op een Festool workshop. Toevallig heb ik gisteren voor de eerste keer met een stationaire machine gewerkt voor rechte stukken.
(Mijn kennis is dus eerder beperkt)

Het hangt er van af hoeveel (particulier/professioneel) je het wil gebruiken, en voor wat (recht/gebogen) je het wil gebruiken.

Voor de (kleine) professional die op regelmatige basis kanten dient af te plakken, zowel recht als gebogen, en die zich geen machine van 10.000'den euro's kan veroorloven, is de Conturo een prachtmachine denk ik.
Voor de particulier die af en toe rechte stukken wil bekanten zoekt beter iemand in de buurt met een grote machine, en laat het kantwerk tegen betaling doen. Of schrijft zich in op een avondschool voor 250euro/jaar om elke week een avond gebruik te kunnen maken van zo'n (en andere) machines denk ik.
Je hebt eerst de prijs van het toestel zelf, die is laag voor de professional, hoog voor de particulier. Maar daarna heb je ook nog eens de kost van de lijm, die was niet van de poes geloof ik, en kleuren wisselen verspilt heel wat. De professional rekent die kost door naar de klant, de particulier zit er ook nog eens mee...
 

nijsluc

Actieve deelnemer
30 apr 2015
27
0
Ik ben iemand die ingeschreven BLIJF in zo een avondschool en daar heeft men inderdaad zo 'n groot toestel maar je kunt er ook alleen maar recht af ,recht aan .
Elke gebogen plaat ,is een probleem . + verplaatsing + moet je zien dat je de panelen van de eerste kast niet wisselt met de panelen van een andere enz..
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Luc,

Wanneer je Festool contacteert, en zegt dat je interesse hebt in de machine komen ze op afspraak bij je langs om een demo te geven denk ik. (Tijdens de workshop die ik volgde waten er geinteresseerden in de syslite duo,en daar werd een persoonlijke voorstelling op verplaatsing allesinds zomaar voorgesteld...)
Je kan je ook op een van de komende workshops inschrijven,en (onafhankelijk van het thema) vragen om de Conturo eens te bespreken/demo'en.
 

smetje

Actieve deelnemer
12 okt 2014
46
0
Gent
Ik ben een kleine zelfstandige schrijnwerker die alleen werkt. Ik begin steeds meer interieurwerken uit te voeren en heb me dus sinds vorige week ook de conturo aangeschaft.
vroeger liet ik mijn panelen zagen en kantlijmen bij mijn houthandel, dit was steeds gepaard met lange wachttijden en het feit dat je op voorhand alles precies moest uitmeten omdat je achteraf geen aanpassingen meer kon uitvoeren.
Nog een nadeel was dat je de overschotten van je platen meekreeg maar waar je niet veel meer mee kon doen aangezien de kanten niet afgewerkt waren.
Vorige week dus mijn eerste project uitgevoerd met de conturo. Vanaf de eerste poging was het kinderspel om een mooie kant aan te lijmen (mede door het vele kijken naar youtube filmpjes) de lijmvoeg is zodanig dun dat het kleur van de lijm mij voorlopig nog onbelangrijk lijkt. Na het affrezen van de kanten en het overgaan met het festool schraapmes was ik versteld van het resultaat. Ik vond het zelf beter dan de grote kantenlijmmachine van mijn houthandel.
voor mij als zelfstandige is dit dus het perfecte gereedschap.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Fijn dat er uiteindelijk iemand hier is die het heeft, gisteren wilde ik naar de road show gaan en zien of ik een demonstratie kreeg. Maar ik had geen tijd en alle wegen waren toch geblokkeerd door de staking.
Heb je het al getest met massief fineer en waarmee frees je de kanten?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.