Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 25

Lightbulb Een nieuwe Festool machine, de kantenlijmer

voor de geïnteresseerden is hier een filmpje over de nieuwste festool machine, de conturo, een kantenlijmer.

http://www.youtube.com/watch?v=RTpqs...c4-overview-vl

en de link naar het product zelf

https://www.festool.nl/Products/Page...mer-KA-65-Plus

heb zelf niets met festool te maken (behalve dat ik een paar apparaten bezit) maar ik dacht dat dit wel leuk zou zijn voor mede houtbewerkers.

voor de geïnteresseerden is hier een filmpje over de nieuwste festool machine, de conturo, een kantenlijmer.
    Dank voor je bericht. Maarrrrrrr... e.e.a. stond - uiteraard - al hier.
    Groeten, Ekko

"In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel..."

Tjemig, € 2.600 Incl. BTW en het enige wat het kan is lijm op fineer bandje smeren, en het geleiden.
    Als het ook nog eens perfect na-freesde, maar daar heb je een ander apparaat voor nodig a 600 euro.
    En opschonen moet je ook nog doen met de hand.

Oh kost maar 2600 euro, ik denk dat ik maar met strijkbout blijf klooien of gewoon houten kanten toepassen.

Hij zegt wel erg vaak perfekt kantensysteem.zal het eens op het werk laten zien dan hadden ze 4 miljoen in hun zak kunnen houden.

Toch heeft de machine heel wat potentieel, er word namelijk gewerkt met (smelt)lijmpatronen (190°) en er kunnen dikke pvc banden (1,2,3mm) verwerkt worden. Dat is toch van een andere orde dan wat staan klooien met een strijkbout op 60° bij voorgelijmde kantenbandjes van 0,8mm. De toegepaste techniek is alleszins top, ze hebben niet de gemakkelijkste weg gekozen.

Het is veel geld maar toch ook weer niet, het alternatief is namelijk quasi onbetaalbaar voor kleine bedrijfjes. Pvc banden lijmen met smeltlijm op gebogen werkstukken is niet evident, als deze nieuwe machine dus technisch bedrijfszeker gaat werken is het een koopje voor de kleine ondernemer. Een kantenfrees heeft die meestal al wel op het schab liggen.

Bij de grote kantenlijmers voor het rechte werk zitten er frees-, schraper- en poliergroepen op de machine, bij machines voor gebogen werk gaat dat (bijna) niet, daarom is hier altijd wel een manuele nabehandeling nodig, de Festool is hier dus geen uitzondering op.

Hoe de machine zich in het echte werk gaat houden zal moeten getest worden. Is er veel kuiswerk aan de machine nodig na het werk? Hoe gaat de lijmbak zich houden? snel verstoppen of last van verbrande lijm? Wat met de drukrollen? snel vuil, aangekoekte lijm? etc.

Mvg,

André

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2011
    Nadat ik de videos gezien heb lijkt het meer werk dan eerst gedacht, ik mis vooral een automatische knip functie waarmee je letterlijk aan de lopende band zou kunnen lijmen. Maar zoals André het aangeeft is het enige alternatief een machine die 10-20x zo veel kost en toch alleen rechte stukken kan doen. Hiermee kan een kleine zelfstandige concurreren met grote bedrijven op vlak van prijs en kwaliteit. Zeker bij werken van kleine schaal of weinig eenheden.

Ben ook benieuwd naar de praktische details, maar volgens de handleiding is er geen speciaal kuiswerk aan, gewoon met een stuk hout zien dat de lijmmond schoon is. De gesmolten lijm word bij het uitzetten automatisch in een bak gespoeld die je dan leeg moet maken

Virutex heeft al zoiets, maar de patronen zijn een goed idee.

http://www.virutex.es/productes/?accio=producte&id=128

En wat kost dat ding dan?

Staat sinds vorige week op Festool.nl https://www.festool.nl/Microsite/Pages/CONTURO.aspx
    Nog makkelijker:
    KA 65 Conturo Plus 574605 €2.589 incl.BTW
    KA 65 Conturo Set 574613 €2.892 incl.BTW

Forum Rechten