Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 3 van de 3
    oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)

Kleine aanvulling op het werkplaats gerief

Zo nu en dan krijg ik een inval. Dat gebeurt meestal als ik al langere tijd op een probleem of onvolkomenheid zit te broeden. In het algemeen zijn dat geen urgente zaken maar lichtelijk storende ongeregeldheden waar eigenlijk wel mee te leven valt.
    Zo had ik maar één handzaag aan m'n gereedschapsbord terwijl ik er door de fusie met m'n Hollandse gereedschap veel meer had. En die lagen her en der verspreid.
    Met de aanschaf van 3/4" pijpklemmen die ik kon inzetten dankzij het slopen van een in onbruik geraakte gasleiding had ik een flinke set lange klemmen. Maar waar laat je die lange krengen?

Voor de zagen maakte ik een L-vormige steun met zaagsneden waar de zagen in pasten. Alleen voor de zagen met een verstevigde rug moest ik bredere gleuven maken. Op de plaats waar een houder hing met mappen van m'n projecten kon de zagenhouder mooi hangen. De mappenhouder kreeg twee blokjes op z'n rug en hangt nu aan de french cleats.
    P1011655q.jpg

Waar ik de french cleats aan de muur had geschroefd was aan de bovenste regel nog plaats voor wat lange gevallen. Alleen moest het wel stevig zijn. Omdat de hoeveelheid restjes een volwassen omvang aan het krijgen is probeerde ik alleen die overschotjes te gebruiken. Wat stukjes 2x4 en wat restjes 3/4" multiplex en ik kon beginnen. De resultaten zijn eigenlijk tijdens het maken ontstaan. Gaande het project verfijnde ik de vormgeving zodat er een stevig geheel ontstond met een niet te lompe uitstraling.
    P1011653q.jpg

P1011654q.jpg

De uitsnede is wat vreemd van de bovenste foto maar ik denk niet dat jullie zitten te wachten op spinnenwebben en de resultaten van generaties loodgieters en electriciens, al dan niet professioneel.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2011
    Praktisch!
    Ik moet er alleen niet aan denken wat er met je hand kan gebeuren als je uitschiet, of je evenwicht verliest, met al die zaagtanden naar buiten gericht...

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door houtenklaas Bekijk Berichten
    Praktisch!
    Ik moet er alleen niet aan denken wat er met je hand kan gebeuren als je uitschiet, of je evenwicht verliest, met al die zaagtanden naar buiten gericht...
    Je hebt zeer zeker een geldig argument. Ik heb er verschillende overwegingen op los gelaten. Op deze wijze kan ik aan de tanden zien welke zaag het is. De tanden kunnen niet tegen de betonnen muur komen. En de zaagbladbescherming kan er zo op blijven zitten waar die er nog van aanwezig is. Ook de vorm van de handvaten liet het niet toe om blak op de bovenkant van het plankje te rusten.

Maar ondanks m'n eigenwijsheid heb ik de zagen zonder bescherming omgedraaid in de steun en de zagen blijven hangen, al is dat bij enkelen maar net op het randje. Ik ga proberen hoe dit in de praktijk uitpakt. In ieder geval bedankt voor het meedenken.

Forum Rechten