Beukenhout in de badkamer

Mac

Actieve deelnemer
Hallo,

We zijn in onze B&B een nieuwe kamer aan het bouwen, Project naam de "de vijfde"

Deze kamer krijgt als motief "Beuk" en er komen dus wat elementen van beuken hout in. Mijn vraag aan de gewaarde forummers is hoe beuken het beste te behandelen is voor gebruik in de badkamer. Vocht en spatwater bestendig dus.

Ik hoor heel graag hoe jullie daar over denken
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.236
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Of gewoon accepteren dat er vlekken (en wellicht schimmel)s) opkomen, of het wordt intensief behandelen:

1) dikke lagen epoxy
2) onder vacuum laten intrekken van. bv. olie of creosoot / teer? Of nog een keer epoxy
3) thermo-wood maken van beuken (dus onder hoge druk en temperatuur de suikers er uit koken)

Ik wens je succes, en we horen graag hoe het afliep.
 
Laatst bewerkt:

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Tsja is spannend idd. Ik heb nu voor een spoelbak die ik maar af en toe ga gebruiken een beukenblad van ikea toegepast. Deze heb ik in de Traelyx 2 componenten lak gezet (Naturel Extreme) Tijd moet leren of dat afdoende is. Epoxy is altijd een goede degelijke keuze. Het glimt wel als een gek en het kan niet goed tegen UV (vergeeld). Dus zorg voor een epoxy met UV blokker erin.
 

galactor

Nieuw lid
20 jan 2014
11
0
Ik heb een eikenhouten meubel gemaakt voor in de badkamer.
Staat vlak naast de douche, en komt redelijk vol met waterspetters tijdens het douchen.
Deze staat daar nu inmiddels drie jaar, en nog steeds geen problemen met vocht.
Ik heb hier minimaal drie lagen http://www.glitsa.nl/producten/vloeren/parketlak-pt op aangebracht. (gewoon bij praxis verkrijgbaar)
Deze is in mat verkrijgbaar, en er is geen sprake van verkleuring.
 

Mac

Actieve deelnemer
Thermo wood maken lijkt me nog de beste oplossing, maar tevens ook de minst prakitsche. Er zit hier wel een houtzagerij met een autoclave waar hij hout mee impregneerd voor buiten gebruik, Maar dat groene gedoe wil ik niet in m'n beuken planlen hebben.....
 

Patje

Actieve deelnemer
28 jan 2012
75
0
Lommel
Hallo Mac, wij hebben al jaren masieve badkamermeubelen van beukenhout in gebruik uiteraard in de badkamer (zoder enig probleem), ik heb die indertijd behandeld met een parketolie en met een goed resultaat.

groetjes Patrick.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
ik heb een jaar of 5 geleden een badkamermeubel van standaard mdf gemaakt
welke met waterbeits op kleur is gebracht en waarover 3 lagen ruwa jachtlak zitten.
Dat meubel staat er nog prima bij.

dus ik denk dat beuken geen enkel probleem is als je het gewoon in de lak zet.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.