Bouwen van een freestafel

gdebuck

Actieve deelnemer
6 jul 2012
27
0
België Nevele
Dag forumleden.

Na lang aarzelen heb ik dan toch besloten om een eigen freestafel te gaan bouwen voor mijn bovenfrees, de MAKITA RP0910. De bedoeling is om mijn werkzaamheden tot het bekomen van de tafel met jullie te gaan delen en eventuele opmerkingen met elkaar te gaan uitwisselen.

Ik heb alvast een aantal artikelen op het internet opgezocht die als basis zullen gaan dienen. Maar de meeste inspiratie zal komen uit de volgende link http://ana-white.com/2012/07/plans/patrick039s-router-table

Ik ben als eerste op zoek gegaan naar een geschikte Router Plate ofwel een inlegplaat voor mijn bovenfrees. Er zijn vele soorten inlegplaten te vinden waardoor ik dan maar gekozen heb om via ebay de goedkoopste te zoeken.
Het is deze geworden : http://www.benl.ebay.be/itm/Router-...781566526?pt=Routers_Bits&hash=item56544db63e

Deze komt op 45 Euro verzending inbegrepen.

De volgende stap zal zijn om deze plaat te installeren in het werkblad. Welke afmetingen en welk materiaal daarvoor geschikt zijn moet ik nog bekijken, maar informatie hieromtrent is van harte welkom.
Ik denk wel aan MDF in combinatie met een volkern plaat erbovenop.

groeten,

Gino
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Succes met de bouw!
Voor mijn tafelblad heb ik 18mm betonplex genomen, dat is erg glad, zodat het werkstuk makkelijk over het blad heen glijdt. Tot nu toe is het voldoende duurzaam. Op marktplaats kun je echter ook wel voordelig trespa op de kop tikken, oude bureaubladen bijvoorbeeld.
Ik zou overwegen een hogere aanslag (='fence') te maken dan in die link. Dan heb je meer steun als je een keer een werkstuk verticaal wil frezen.
 
Laatst bewerkt:

galactor

Nieuw lid
20 jan 2014
11
0
O en dan kan je ook gelijk de miter-track / t-track en andere accessoires uitzoeken ;)
 

gdebuck

Actieve deelnemer
6 jul 2012
27
0
België Nevele
O en dan kan je ook gelijk de miter-track / t-track en andere accessoires uitzoeken ;)

De prijs bij baptist komt overeen met de prijs die ik heb betaald maar momenteel is de plaat niet voorradig bij baptist. Voor de t-tracks en dergelijke wacht ik nog eventjes af.
Maar alvast bedankt voor de interessante online shop van baptist.
 

mcarma

Actieve deelnemer
15 jun 2012
144
0
Kontich
Ik zit ook nog vol ongeduld te wachten op de frees plaat van baptist, 3 weken geleden besteld. Ze wisten mij te vertellen dat deze begin february zou toekomen. Heb er ineens ook die B track bij besteld maar nu tot de conclusie gekomen dat de bouten die er in passen 11 mm moeten zijn, terwijl standaard M6 bouten 10mm zijn en dus zot draaien. Nu naarstig op zoek naar bouten die passen waar je ook een knop kan opzetten. Heb al beetje spijt van die T-tracks. Festool klemmen passen er wel in en de accessoires die je besteld op baptist passen ook maar zijn dus niet standaard maat.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Mcarma, volgens de Nederlandse wet kopen op afstand mag je na aflevering nog 8 dagen de koop annuleren. Dan moet je de spullen dus terugsturen. Ik verwacht eigenlijk dat dat ook geldt voor Belgen die in NL kopen.
Ik zou Baptist bellen, en zeggen dat je van de T-track afziet, dan wel je bestelling wilt wijzigen in een andere T-track die wel voldoet. Dat bespaart het nutteloos heen en weer sturen van iets dat je eigenlijk toch niet wilt hebben.
 

mcarma

Actieve deelnemer
15 jun 2012
144
0
Kontich
Afzien van de verkoop ga ik niet oden, denk dat het mij meer tijd gaat kosten met de dingen terug te sturen en andere T-tracks te zoeken waar ook de festool klemmen in passen, dan wel om bouten te zoeken die passen.
Bij baptist heb ik al wel gekeken, maar zie nergens apart de bouten staan die passen, maar zal ze even een mailtje sturen.
Wat de freestafel betreft van de TS, ik heb voor de mijne betontriplex genomen, glijd toch beter dan MDF.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.669
2.552
Gaanderen
Knoppen van m7 zullen wel haast niet te krijgen zijn. Ik weet dat er bouten zijn m 8 met sw11 Volgens mij per stuk te verkrijgen bij de kreidler shop. Of gewoon afslijpen.
 

gdebuck

Actieve deelnemer
6 jul 2012
27
0
België Nevele
Succes met de bouw!
Voor mijn tafelblad heb ik 18mm betonplex genomen, dat is erg glad, zodat het werkstuk makkelijk over het blad heen glijdt. Tot nu toe is het voldoende duurzaam. Op marktplaats kun je echter ook wel voordelig trespa op de kop tikken, oude bureaubladen bijvoorbeeld.
Ik zou overwegen een hogere aanslag (='fence') te maken dan in die link. Dan heb je meer steun als je een keer een werkstuk verticaal wil frezen.

Ik vraag mij gewoon af of er mooie groeven kan gefreest worden in een betonplex voor de T-tracks? Ik zou dan eerder opteren voor een 21mm plaat waarbij de kopse kanten kan afgewerkt worden met een massieve afboording.
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Ik vraag mij gewoon af of er mooie groeven kan gefreest worden in een betonplex voor de T-tracks? Ik zou dan eerder opteren voor een 21mm plaat waarbij de kopse kanten kan afgewerkt worden met een massieve afboording.
Nee, dat gaat waarschijnlijk niet lukken inderdaad. Ik heb dan ook geen T-tracks in mijn tafel (en heb ze eerlijk gezegd nog nooit gemist, maar onbekend, maakt onbemind zeggen ze).
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Volgens mij moet dat best wel gaan. Gewoon in kleine gangen frezen dan splintert het nauwelijk tot niet. Dus mm voor mm de eerste paar gangen, net zo lang je goed door de toplaag heen bent en niet meer bang hoeft te zijn voor uitsplinteren van de toplaag.
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Volgens mij moet dat best wel gaan. Gewoon in kleine gangen frezen dan splintert het nauwelijk tot niet. Dus mm voor mm de eerste paar gangen, net zo lang je goed door de toplaag heen bent en niet meer bang hoeft te zijn voor uitsplinteren van de toplaag.
Ik bedoelde (maar schreef dat niet) dat je in betonplex waarschijnlijk te weinig dikte overhoudt voor voldoende sterkte. Maar dat hangt natuurlijk ook ervan af hoe je je tafel opbouwt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.