Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 5 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 43
    Junior Member
    Ingeschreven
    Jul 2012

Bouwen van een freestafel

Dag forumleden.

Na lang aarzelen heb ik dan toch besloten om een eigen freestafel te gaan bouwen voor mijn bovenfrees, de MAKITA RP0910. De bedoeling is om mijn werkzaamheden tot het bekomen van de tafel met jullie te gaan delen en eventuele opmerkingen met elkaar te gaan uitwisselen.

Ik heb alvast een aantal artikelen op het internet opgezocht die als basis zullen gaan dienen. Maar de meeste inspiratie zal komen uit de volgende link http://ana-white.com/2012/07/plans/p...s-router-table

Ik ben als eerste op zoek gegaan naar een geschikte Router Plate ofwel een inlegplaat voor mijn bovenfrees. Er zijn vele soorten inlegplaten te vinden waardoor ik dan maar gekozen heb om via ebay de goedkoopste te zoeken.
    Het is deze geworden : http://www.benl.ebay.be/itm/Router-T...item56544db63e

Deze komt op 45 Euro verzending inbegrepen.

De volgende stap zal zijn om deze plaat te installeren in het werkblad. Welke afmetingen en welk materiaal daarvoor geschikt zijn moet ik nog bekijken, maar informatie hieromtrent is van harte welkom.
    Ik denk wel aan MDF in combinatie met een volkern plaat erbovenop.

groeten,

Gino

Succes met de bouw!
    Voor mijn tafelblad heb ik 18mm betonplex genomen, dat is erg glad, zodat het werkstuk makkelijk over het blad heen glijdt. Tot nu toe is het voldoende duurzaam. Op marktplaats kun je echter ook wel voordelig trespa op de kop tikken, oude bureaubladen bijvoorbeeld.
    Ik zou overwegen een hogere aanslag (='fence') te maken dan in die link. Dan heb je meer steun als je een keer een werkstuk verticaal wil frezen.
    Laatst gewijzigd door roald; 04-02-14 om 14:49. Reden: link toegevoegd

O en dan kan je ook gelijk de miter-track / t-track en andere accessoires uitzoeken

Junior Member
    Ingeschreven
    Jul 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door galactor Bekijk Berichten
    O en dan kan je ook gelijk de miter-track / t-track en andere accessoires uitzoeken
    De prijs bij baptist komt overeen met de prijs die ik heb betaald maar momenteel is de plaat niet voorradig bij baptist. Voor de t-tracks en dergelijke wacht ik nog eventjes af.
    Maar alvast bedankt voor de interessante online shop van baptist.

Ik zit ook nog vol ongeduld te wachten op de frees plaat van baptist, 3 weken geleden besteld. Ze wisten mij te vertellen dat deze begin february zou toekomen. Heb er ineens ook die B track bij besteld maar nu tot de conclusie gekomen dat de bouten die er in passen 11 mm moeten zijn, terwijl standaard M6 bouten 10mm zijn en dus zot draaien. Nu naarstig op zoek naar bouten die passen waar je ook een knop kan opzetten. Heb al beetje spijt van die T-tracks. Festool klemmen passen er wel in en de accessoires die je besteld op baptist passen ook maar zijn dus niet standaard maat.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2011
    Mcarma, volgens de Nederlandse wet kopen op afstand mag je na aflevering nog 8 dagen de koop annuleren. Dan moet je de spullen dus terugsturen. Ik verwacht eigenlijk dat dat ook geldt voor Belgen die in NL kopen.
    Ik zou Baptist bellen, en zeggen dat je van de T-track afziet, dan wel je bestelling wilt wijzigen in een andere T-track die wel voldoet. Dat bespaart het nutteloos heen en weer sturen van iets dat je eigenlijk toch niet wilt hebben.

Het zullen wel 1/4 bouten zijn. Volgens mij heeft baptist hier speciale setjes voor.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Ook bij Guido Henn en bij http://www.hobbywood.de/Fraestisch.pdf gekeken?

mvg
    klaas

Afzien van de verkoop ga ik niet oden, denk dat het mij meer tijd gaat kosten met de dingen terug te sturen en andere T-tracks te zoeken waar ook de festool klemmen in passen, dan wel om bouten te zoeken die passen.
    Bij baptist heb ik al wel gekeken, maar zie nergens apart de bouten staan die passen, maar zal ze even een mailtje sturen.
    Wat de freestafel betreft van de TS, ik heb voor de mijne betontriplex genomen, glijd toch beter dan MDF.

Forum Rechten