keukenblad van kophout ?

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Rick heeft een trend gezet met zijn snijplanken wat erg mooie resultaten heeft opgeleverd.

Nu vroeg ik me af of je op deze manier ook een compleet keukenblad zou kunnen maken. Wat zoekwerk op google levert deze voorbeelden op
http://grothouselumber.paulgrothouse.com/end_grain_countertops/endgrain.php

Zouden deze bladen nog op een specifieke manier zijn gemaakt? Of is het in principe gewoon het zelfde als het maken van snijplanken alleen in flink groter maatje ?

Zou hier bijvoorbeeld een plaatvan hechthout onder zitten voor de stijfheid of om breuk tegen te gaan? Ik kan me namelijk voorstellen dat een flinke plank van endgrain gemaakt een stuk sneller breekt op de nerf. Als daar een plaat onderzit, zou die verlijmd zijn met de grote snijplank of is dat op een andere manier gedaan?

Iemand enig idee waar je met deze maten rekening mee moet houden?
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Goh, grappig. Dit heb ik nog nooit gezien.

Je moet ze wel elke maand in de olie zetten.
En het lijkt me ook best wel gevoelig voor uitzetten en krimpen.
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
idd, elke maand even in de olie maar op zich is dat niet zo'n probleem denk ik. De krimp/uitzet, dat vraag ik me wel af, op de eoa manier denk ik dat dat wel mee zal vallen, toch ?
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Uitzetten en krimp zal ook wel afhangen van de houtsoort.
En flink in de olie zal wel helpen.

Ik denk dat je zo'n blad kan maken door 'm in delen dat maken.
Als een paar snijplanken, zeg maar.
En dan als laatste met ratelbanden (sjorbanden) deze planken aan elkaar lijmen.
Of misschien als losse planken tegen elkaar laten, alleen wat kit er tussen? Of met van die speciale werkbladklemmen.
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Ik heb van die oude sergeants staan die 3 meter aankunnen dus mijn idee zou zijn ze regel voor regel te maken en ik zou epoxy lijm gebruiken.

Wat ik me afvraag is of er een blad onderzit oid. Puur voor de stabiliteit. Als je een snijplank van 2 meter maakt dan kun je er de donder op zeggen dat die gaat doorhangen door zijn eigen gewicht. Het gemaakte blad heeft van zichzelf vermoed ik weinig draagkracht.
 

de Kastanjeboom

Actieve deelnemer
7 jan 2013
353
0
Kapellen
Daar zitten echt wel mooie exemplaren tussen! En blijkbaar is het de bedoeling ze echt als werk-snijblok te gebruiken. Wat zonde.
 
Laatst bewerkt:

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
...En blijkbaar is het de bedoeling ze echt als werk-snijblok te gebruiken. Wat zonde.
Zonde? Dat is maar net hoe je het bekijkt. Persoonlijk ben ik van mening dat je de dingen moet kunnen gebruiken waar ze voor gemaakt zijn. Als je te voorzichtig met je spullen moet omgaan, omdat ze anders beschadigen of overmatig slijten, waren ze blijkbaar niet goed ontworpen. Een goed ontworpen gebruiksvoorwerp mag van mij best gebruikssporen oplopen door bedoeld gebruik, maar blijft tot in lengte der dagen functioneel.
Overigens wel erg gaaf zo'n enorm kopshouten blad of zelfs blok in je keuken, bedankt voor de inspirerende link! Ik vind de dambordmotieven dan wel weer iets teveel van het goede, leuk voor een snijplank, maar voor zo'n groot oppervlak vind ik ze mooier met maar één houtsoort.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Dat teak blad met rechte kanten vind ik ook wel erg mooi, maar ik weet niet of Burmese teak wel door de ethische commissie komt.

Als de bovenkant van de kastjes mooi stevig en vlak is, hoef je verder denk ik geen versterking in te bouwen. Wel stevig vastschroeven op zo'n manier dat het nog bewegen kan.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Die stammen hadden ze nog 100 jaar moeten laten groeien, dan had er wat meer mooi hout in gezeten.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Gaaf !! Lijkt me zeker een mooi project om te maken. we hebben wel eens een kopshouten tafel gebouwd van 1 x 2 meter..... De randen opgedikt tot 10 cm en de rest gemaakt van 1 cm plakjes kopshout verlijmd op een dikke plaat multiplex. Zit wel weer werk in maar het resultaat zal wel erg gaaf zijn denk ik... Zo kan je ook mooi werken met allerlei patronen...Heb nog wel wat ideeen liggen....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.