Eik droog genoeg, hoe bepalen?

samsites

Actieve deelnemer
13 feb 2012
50
0
België
Hallo,

ik heb een kleine partij eik gekregen (8 tal planken, 3,5cm dik, 2m lang, 18cm breed).
Ik ben van plan om er een deeltje van te gebruiken om met enige tijd een badkamermeubel te bouwen (voornamelijk de valse fronten van de lades en de pootjes van het meubel).
Natuurlijk moet het hout droog genoeg zijn. Het is nu slechts 1 jaar dat het te drogen ligt bij mij thuis.

Er bestaan vochtmeters. Maar die meten slechts oppervlakkig denk ik dan? (met die 2 pinnetjes)
Dit is toch eik, vrij 'hard' denk ik toch.

Ik heb een van de planken geschaafd op alle kanten en zo dik mogelijk gelaten (+- 3cm) en heb ze in onze keuken geplaatst waar het 'warm' is om te zien als die gaat 'cuppen' of veranderen van vorm.

Het ligt nu al een klein jaar ongeschaafd in m'n werkruimte gestapeld waar het goed kon dragen en daar is het vrijwel niet van vorm verandert.

Hoe zou ik te weten kunnen komen als het hout droog genoeg is? (zonder eventueel een vochtmeter aan te schaffen) Een goeie kost ook wel wat zie ik.

Hopelijk kunnen jullie me wat verder helpen.

Bedankt!

Sam
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Hallo,

Hoe zou ik te weten kunnen komen als het hout droog genoeg is? (zonder eventueel een vochtmeter aan te schaffen) Een goeie kost ook wel wat zie ik.

Sam

Zaag er een klein stuk af, weeg dat, leg het in de ruimte waar het meubel moet komen, wacht een aantal dagen, weeg nogmaals. Als er veel verschil is, heb je een probleem. Waarschijnlijk kun je het beste meten met een stuk uit het midden, de uiteinden zullen sneller drogen, maar of dat nu handig is?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.