10,8 Volt cirkelzaag, geniaal of kansloos

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Zaag is binnen, toch maar voor de versie met accu en lader gekozen, niet omdat ik dat nodig had, maar die komt met de l-boxx. Ik heb al 8 van die koffers en weet zeker dat ik die vroeg of laat toch ga kopen voor deze zaag... kan ik net zo goed de complete set kopen.
Prijsverschil was 60 euro, en dat kost een lege l-boxx ook.

Nog niet mee gewerkt maar eerste indruk:
Ligt goed in de hand, krijg de indruk dat je er erg precies mee kan werken, voelt ook solide aan.
Zit een lampje op zelfs :)

De accu zit er wel erg stroef in, er zitten rubbertjes aan de binnenzijde, ik denk om trillingen op te vangen, maar je moet behoorlijk trekken aan de accu om hem eruit te krijgen.

Als ik wat heb gezaagd laat ik het weten :)
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Review voor de Bosch Pro GKS 10,8 volt Cirkelzaag
* Makita heeft dezelfde voor het Makita 10,8 systeem, de HS300

_MG_2509.jpg

Bediening en ergonomie:

Je bedient de zaag met 1 hand, de vergrendeling kan beide kanten op, dus de zaag is zowel links- als rechtshandig te gebruiken.
De zaag is in te stellen in diepte en te kantelen. Op 0 graden is de zaag ook echt haaks en dat komt toch als een kleine verrassing.

De machine is heel erg licht, en laat zich zeer gemakkelijk bedienen. Je voelt dat jij bepaald waar de zaag heen gaat, en niet de zaag zelf. Bij grote cirkelzagen heb ik daar persoonlijk wat moeite mee.

Omdat de zaag met 1 hand werkt, heb je de andere hand vrij om de liniaal of je werkstuk beet te houden, dat is heel erg fijn werken.

Verder zit er een batterijindicator op, en een ledje dat de zaagsnede verlicht.


Kracht en nauwkeurigheid:

10,8 volt is niet veel, maar voor wie al diverse machine van 10,8 volt heeft, bijvoorbeeld accutollen of slagschoevendraaiers, weten dat deze machine zeker niet onderdoen voor hun grote broertjes. Dat geldt ook voor deze machine. Ik heb er een stukje eikenhout mee gezaagd en dat ging als een warm mes door boter... dus aan kracht geen gebrek.

_MG_2517.jpg

Wat opvalt is dat het zaagblad relatief langzaam draait. 1500 rpm. Bij het loslaten stopt het blad direct, wat een beetje de indruk geeft dat je met een accutol te maken hebt waar een zaagblad aan vast zit. Positief is het geluidsniveau.. Misschien begin ik doof te worden maar werken met deze machine is superstil. Een handzaag maakt meer herrie.

Ik ben in bezit van Bosch geleiderails, de FSN serie, en je krijgt bij deze zaag een adapter om te kunnen werken met deze linialen.

_MG_2511.jpg

Er zitten twee sleuven in deze adapter wat mij de indruk geeft je ook linialen van andere merken kan gebruiken. Volgens mij is Festool en Makita de brede sleuf, en Mafell heeft ook de smalle net als Bosch. Draai je de adapter om dan heb je een langsgeleider.

Werken met de liniaal is uiteraard waanzinnig precies. De liniaal is ontworpen voor grote zware machines, dus met dit lichte cirkelzaagje blijft de liniaal perfect op zijn plaats. Ook kan je heel goed zien waar je zaagt.
Ook kan je de cirkelzaag gebruiken als invalzaag, de bescherming zit niet in de weg en vanwege het lage gewicht kan je de zaag prima laten invallen, zoals ik gedaan heb op deze foto

_MG_2515.jpg

Meteen duidelijk hoe dun de zaagsnede is, ik gok 1,5 millimeter.


Toepassingen:

Ik begin steeds meer toepassingen te verzinnen waarvoor deze zaag perfect is, een vierkant gat uit een plaat MDF, plinten op maat maken, modelwerk.. noem maar op.
Natuurlijk vervangt deze zaag geen grote machine, je moet hier niet meters na meters mee zagen. Het is voor kleine klusjes die heel veel precisie vragen. Maar deze zaag komt makkelijk door eikenhout dus ook voor meubelmaken is de zaag prima.

De accu die ik erbij kreeg, 2,0Ah, was half leeg na ongeveer 5 meter zagen, dus ik denk dat je 10 meter kan zagen door 12mm MDF. Dat is niet veel, maar de accu laat zich opladen in 45 minuten. Ook verkoopt Bosch 4,0 Ah accu's die wel een stuk uitsteken aan de achterzijde. Voor deze accu's is trouwens wel ruimte gereserveerd in de L-Boxx.


Tot slot:

Ik ben heel erg tevreden over dit kleine machientje, ik denk er wel over om de beveiliging weg te halen, het lage toerental en het feit dat de zaag meteen stil staat, maakt de zaag even dodelijk als een decoupeerzaag en daar zit ook geen kapje op. Zonder beveiliging zet je de zaag makkelijker op een liniaal, zet vervolgens een veertje onder de diepteinstelling en je hebt de perfect invalzaag :)

De prijs zonder accu is 149, met 2 accu's, een lader en de L-Boxx betaal je 60 euro meer. Omdat ik graag de L-boxx wil heb ik voor de complete set gekozen. Eigenlijk de beste keus.
De Makita is te koop voor 139 euro, kaal.

Vragen? :)
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
He mooie review, ziet er leuk uit dat machientje. Het adaptorstuk plus de lineaal vind ik wel een beetje aan de maat, dat is jammer.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.557
Gaanderen
De opmerking dat de zaag even dodelijk is als een decoupeerzaag en daar zit ook geen kapje op. Ik kan je vertellen dat als het zaagblad je raakt ook al is het maar een schrammetje, je ego wel degelijk goed geraakt is. Het is trouwens bij decoupeerzagen al jaren verplicht om er een vingerbeveiliging op te hebben. Dat is een heel eenvoudig stalen staafje voor je zaagblad. Onderschat de gevaren niet. Met name als je word afgeleid.
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Beste Sang,

Ik zit er sterk over te denken om deze machine ook aan te schaffen, maar zat nog met een paar vragen:
- Hoe is de kwaliteit van de zaagsnede in massief hout, splintervrij zagen mogelijk?
- Is er nog verschil wanneer je zaagt langs de lineaal?
- Zijn er al verschillende typen zaagbladen te krijgen?

En tot slot, mag ik vragen waar je de machine besteld hebt? Ze zijn nog maar mondjesmaat te vinden...

Bvd en groet,
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Op de tweede foto heb ik een stukje eiken gezaagd zonder liniaal, het is niet 100 procent splintervrij zoals je ziet, maar ze zijn echt zo minimaal klein, een stuk beter dan met een afkortzaag in ieder geval. Met liniaal zou nog beter moeten zijn als je antisplinter rubber niet versleten is. Je kan instellen hoe dichtbij je zaag tot de rubber komt, dus je verpest niet je rubber voor je grote zaagmachines. Toekomst moet uitwijzen hoe de zaagsnedes zijn als het blad botter gaat worden, mijn zaagblad is nog fonkelnieuw :)

Ik heb nog geen zaagbladen kunnen vinden nee, alleen bol.com verkoopt er eentje van piranha, maar laten we hopen dat bosch snel zaagbladen op de markt brengt, of dat een merk als CMT snel met iets komt.

Ik heb de machine gekocht bij Toolnation. Was de goedkoopste :) Levertijd was een dag of 3
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Pas wel een beetje op met gereedschap en onderdelen bij die Blauwe Bolle, sommige dingen zijn daar duurder dan de gebruikelijke adviesprijzen.
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Zojuist even contact gehad met Bosch, het bestelnummer van de zaagbladen is 2.608.643.071
Ze hebben voorraad dus het is even wachten tot onze favoriete gereedschapdealers ze in hun assortiment opnemen.

Vraagprijs 18,90 ex btw. Best pittig prijsje

mAUqmeMnlZsoK944XvqxEOQ.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.