Esdoorn sokkel

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
1
Bij de "housewarming party" van mijn huis heb ik van vrienden en familie een gezamelijk cadeau gekregen, een terracotta beeld van een vrouwenfiguur. Nu moet je vrouwen altijd zoveel mogelijk op een voetstuk plaatsen, dat is goed voor ze (en uiteindelijk ook voor jou, de man...).
Daarom heb ik een sokkel voor het beeld gemaakt, uit restjes hard maple die ik over had van de 4 cm dikke treden waarmee ik de betonnen trap bekleed heb. Het doet denken aan een slagers hakblok:
image.jpg
Omdat het beeld behoorlijk zwaar is, heb ik de sokkel ook verzwaard door er een paar blokken basalt in te verstoppen:
image.jpg
Om het grondvlak -en daarmee de stabiliteit- te vergroten heb ik er een rvs voetplaat onder geschroefd:
image.jpg
Na het schuren en olieën even gekeken hoe ze kwam te staan:
image.jpg
Voor de zekerheid heb ik nog een paar stokken in de sokkel gelijmd, die in het (holle) beeld verdwijnen, en haar tegen omstoten moeten behoeden:
image.jpg
Ze staat nu bij de trap waar het sokkelhout van afkomstig is:
image.jpg
Ik noem haar "Dushi"...
image.jpg
 

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
1
Hi Ekko, tja, de uren heb ik niet bijgehouden, het was vooral een puzzel om uit te komen met de stukjes hout die ik nog over had...
Dank voor je belangstelling! Groet, Jaap (bri)
 

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
1
Dank je! Het beeld vonden we in galerie "Meander" in Zevenaar, terugkomend van een sneeuwvakantie in Sauerland. Het was echt een "lucky shot". De maakster ken ik niet, maar ze heet Sjannie Bouman. Groet, JaapBri
 

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
1
Ha, ja! Ik vond die kopse bovenkant ook zó leuk, dat het bijna zonde was om er een beeld op te zetten...;)
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Je vrouw leest hier niet mee he ?

Ik vind de sokkel eigenlijk mooier dan het beeld...
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Altijd weer knap om zo iets "zogenaamd eenvoudigs" in elkaar te zetten en met sluitende naden. Staat ook mooi in die nis met tegenlicht op het beeld. Heb je nog overwogen om de sokkel zwart te beitsen - licht schuren om de nerf te accentueren en daarna te oliën?
Beeld en houtkleur komen nu (te?) dicht bij elkaar. Het lijkt nu hout op hout wat je bij exposities niet ziet. Proefstukje maken?
vr.gr. Jan Pranger.
www.arstorno.nl
 

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
1
@Jan Pranger: dank voor je reactie! Een andere kleur had natuurlijk gekund, maar dat heb ik eeerlijk gezegd niet eens overwogen. Mijn uitgangspunt was een visuele eenheid met de trap, m.a.w. dezelfde tint hard maple, met een rvs accent (zie één-na-laatste foto).
Dat de tinten van de sokkel en het beeld complementair bleken te zijn was niet gepland, maar vind ik zelf een pluspunt. Als je het "in het echt" ziet, is er voldoende contrast tussen sokkel en beeld, in materiaal en textuur, ik ben er blij mee...
Houtgroet, Jaap Bri
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.