Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 12

zelfbouw freestafel van Guido Henn

Bijgevoegd is een pdf bestand met de complete beschrijving en tekening van een freestafel voor de bovenfrees. De freestafel is geschikt te maken voor bijna elke bovenfrees. In een freestafel krijgt de machine over het algemeen wat meer te verduren, dus houdt wel rekening met een goede kwaliteit bovenfrees.

Guido Henn heeft zijn eigen Kurswerkstatt in Duitsland. Kurswerkstatt is de zusterorganisatie van het Nederlandse Toolworkshop (http://www.toolworkshop.nl. Beide zijn een initiatief van Festool.
    Guido Henn is een hele bekende instructeur en publiceert ook regelmatig over houtbewerken in het duitse Holzwerken en het beroemde amerikaanse FineWoodWorking!

Attached files freestafel Guido Henn.pdf (320.9 KB)

Re: zelfbouw freestafel van Guido Henn

En een filmpje van diezelfe Guido met een eenvoudigere versie van de freestafel. Hoe hij de frees onder de tafel monteert vind ik echt een vondst!! Ik dacht dat je daar altijd van die moeilijke gefreesde aluminium platen voor moest kopen.
    Veel plezier bij het kijken http://www.holzwerken.net/images/dow...aestisch-1.wmv

Ik zou wel zo'n freestafel willen maken. In Finewoodworking werd de Triton bovenfrees als beste getest voor gebruik in een freestafel. De Triton bovenfrees kun je van bovenaf in hoogte verstellen, en zo hoog draaien dat je ook van bovenaf de frees kunt verwisselen. Tenminste dat kan bij het 1400 watt model. Er is ook een hele dikke van 2400 watt. Ze leveren ook een bevestigingsplaat voor het monteren in een freestafel, het ziet er allemaal wel crispy uit. Heeft iemand enig idee of dit ook in Nederland verkocht wordt??
    Voor de website http://www.triton.com.au/product.php?id=27

Bij Woodpeck zag ik een mooie oplossing voor de montage van een bovenfrees onder een freestafel, maar wel aan de prijs. http://www.woodpeck.com

ook Trend heeft een bovenfreesmachine die als je hem onder een tafel monteerd van boven af in hoogte kan verstellen. volgens mij is dat de T11.
    deze kan je niet zo hoog opdraaien dat je de frezen van boven af kan wisselen maar daar hebben ze verleng assen voor. die verlengassen lijken echter me niet zo goed voor de stabiliteit van de frees en slecht voor de lagers van je freesmachine.
    Bas

Heb de Triton TRA001 in Engeland besteld(http://www.tritontools.co.uk)
    Stuk goedkoper als in Nederland.
    Verder heb je een verloop van 1/2 inch naar 8 mm nodig.Heb ik geloof ik op de site van woodrat besteld.
    En het geheel gemonteerd in een veritas baseplate, besteld bij baptist.
    Werkt fantastisch.
    Het boven tafel frezen vervangen is erg handig

@Eelco, dat is interessant!! Welke freestafel gebruik je? Heb je een paar foto's??

Ff geen fotos.Maar als tafel ik heb een blad van 22mm mdf.Daarin maak je een opening voor de veritas baseplate.
    Dit blad kan ik aan de zijkant tegen de MFT van Festool klemmen.
    Als fence ook een strook mdf.

Heeft iemand toevallig de bouwbeschrijving van de eenvoudige freestafel welke in het filmpje getoond wordt van guido henn bij holzwerken.net ??
    Ik zou er zeer dankbaar voor zijn!
    De bouwbeschrijving staat in uitgave 7 novdec 2007 van Holzwerken.

Hallo Linckens, welkom op ons forum! Kijk even naar de bovenste posting van dit onderwerp; schaver heeft een bijlage toegevoegd, met foto's, tekening, zaaglijst etc. Completer kan niet! Misschien kun je daaruit afleiden hoe dat freestafeltje van het filmpje gemaakt wordt??
    Hoe bevalt je Holzwerken??

jaap

Beste Jaap,

ik heb de uitgaves van Holzwerken maar besteld waar de bouwtekeningen in zitten, want de transportabele freestafel is mij toch iets handiger dan die kast waarvan de beschrijving hier op het forum staat.
    Ik moet binnenkort een paar honder plankjes voorzien van een afkanting en groef waardoor de tafel toch wel zeer handig zal zijn.

Groet,
    Cor Linckens

Forum Rechten