Welk Merk

HoutbewerkerX

Nieuw lid
1 mei 2008
12
0
Hallo,

Ik zou graag willen weten wat het beste merk is als bandschuurmachine en draadloze (klop)boormachine. Ik heb zelf nu een 18 volt DeWalt, en ben er ook best tevreden mee. Maar als er wat mee gebeurt moet ik terug vallen op Gamma boormachines en die wil ik gewoon niet in mijn handen hebben. Ik zelf heb het liefst een Bosch Pro of DeWalt boormachine/bandschuurmachine,
dus heeft iemand mischien ervaring met deze merken en welke van de twee is het beste. En als er betere merken zijn hoor ik graag, maakt niet uit hoe duur. En wat ik vooral doe met houtbewerking is meubels maken van pallet hout.

~HoutbewerkerX
 

hemski

Actieve deelnemer
31 mrt 2008
281
2
heb eeen redelijk nieuwe Panasonic 14,4 volt. Doet het erg goed. Met name de lithium ion batterij is wat de machine duur, maar wel aantrekkelijk maakt ivm met zijn lange levensduur als hij geladen is. Laden gaat bovendien erg snel en de batterij heeft geen "geheugen" zoals ze dat noemen.

Belangrijkste reden voor mij om deze te kopen en niet bijvoorbeeld de Festool machine is de handligging!
 

HoutbewerkerX

Nieuw lid
1 mei 2008
12
0
Ik heb de Bosch Pro GSB 20-2 RET klopboormachine gekocht(zit ook een schroef functie op), ik heb bij die plek waar ik werk toch altijd netstroom. En ik ben zeer tevreden over Bosch Pro dus heb ik meteen een vlakschuurmachine(GSS 140 A) en decoupeerzaag(GST 135 BCE) gekocht.
Ik heb ook pas geleden een Bosch DHZ bandschuurmachine gekocht, maar ik merk dat deze machine het zwaar heeft met 40(grofheid)-banden. Ik wil dus binnekort een andere bandschuurmachine kopen, maar weet iemand mischien welke echt goed is? Ik zat te denken aan Bosch Pro(GBS 75 AE) of de Festool (BS 105 E-Set) heeft iemand mischien ervaring met 1 van deze machines?
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
@houtbewerkerx, mooie machines heb je gekocht. Er is wel een groot verschil tussen de "blauwe" Boschen en de groene dhz'ers! Ik heb 2 maanden geleden nog een accuboormachine van bosch gekocht en het ding doet het prima, een en al kwaliteit.
Over je vraag voor een bandschuurmachine; ik heb een paar jaar geleden zelf een nieuwe Festool BS75 met zo'n mooie schuurraam gekocht. Het is dezelfde machine als een Metabo en ook even duur, komt volgens mij oorspronkelijk van Holzher. Het enige nadeel is het lawaai wat het ding maakt. Als ik er weer een zou kopen zou het waarschijnlijk een Makita worden, die lopen net wat mooier en liggen ook prima in de hand.

vr.gr.

jaap
 

HoutbewerkerX

Nieuw lid
1 mei 2008
12
0
Het geluid van een bandschuurmachine maakt eigelijk niet zo veel uit ik gebruik toch de hele tijd gehoorbescherming. Maar als ik zie wat een stof er op die bandschuurmachine zat van die Bosch DHZ weet ik al dat dit ding niet lang mee zou gaan, deze bandschuurmachine staat zeker 3 uur aan op een werkdag. Maar mij maakt het niet uit hoe duur de schuurmachine is, ik wil gewoon de duurste en beste en het liefst maak ik mijn Bosch Pro een beetje compleet.

Ik zit er trouwens ook aan te denken om een Bosch DHZ Ventaro te kopen, ik produceer nogal wat stof dus zou dit een goed ding zijn om stof op te zuigen? Ik heb ook de Bosch Pro GAS 25 op het oog als stofzuiger.

Oh en bedankt voor jullie antwoorden.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Vergeet die ventaro maar, die Bosch Pro GAS 25 is al stukken beter maar laat je niet verleiden door de 20 liter netto inhoud. Met schuren wil je een stofzak gebruiken, tenzij je het niet erg vind om het filter schoon te blazen en alsnog alle stof binnenkrijgt, en de pro gas 25 heeft maar 9 liter netto zak inhoud.

Zelf gebruik ik een ProTool VCP 171 E-L (goedkoper broertje van Festool). Omdat bij deze machine (net zoals bij festool) de filter in de deksel ipv in het reservoir is gemonteerd heb je met een kleinere tank inhoud toch een groter filterzak volume.

Nadeel, dure filterzakken. Stofklasse L kosten zo'n 5 euro per stuk en waardeloze wielblokkering. Tijdens het schuren van de trap is ie 2 keer 14 tredes naar onder gekukeld. Maar niets beschadigd behalve de trap ;)

Trouwens, pin je niet teveel vast op een bepaald merk, Bosch, Festool, Dewalt etc. Als ik gereedschap koop/vervang kijk ik altijd naar de diverse aanbiedingen, of het is in de voorjaarsaanbieding of wordt tijdelijk geleverd met gratis dure extra's.
 

HoutbewerkerX

Nieuw lid
1 mei 2008
12
0
Ik heb toch maar die GAS 25 besteld, dan weet ik zeker dat deze op mijn Bosch Pro past. En mijn werkplaats is niet zo heel groot, 4 bij 3 ongeveer dus ik denk dat die 9 liter wel genoeg is.
En toen ik mijn decoupeerzag kocht kreeg ik er 60 decoupeerzaag zagen bij. En mijn broer heeft gisteren een Bosch Pro GEX 125-1 AE(excenterschuurmachine) gekocht voor 80 in plaats van 120.

En weet iemand mischien wat voor een gereedschap ik nog nodig heb, ik wil graag een soort van gereedschapkast maken met lades. Ik heb nu alleen een decoupeerzaag om mee te zagen,
en heb alleen toegang tot pallet hout. Ik zat zelf te denken aan een bovervrees(Bosch Groen POF 1200 AE) en een schaafmachine (Bosch Pro waarschijnlijk) ik heb nu even het geld niet voor een dure bovenvrees. De bovenvrees hoeft niet echt veel opties te hebben, ik wil vooral de randen van mijn werkstukken een beetje rond maken.
 

wiellieb

Nieuw lid
15 mei 2008
3
0
HoutbewerkerX

Wat betreft de accuboormachine zou ik voor de nieuwe panasonic 14,4 V met LION accu's kiezen.
Ik heb deze machine nu een half jaar in gebruik en vind de machine nog steeds zeer goed. Zelfs 10 mm zonder voorboren in een ijzeren HEB balk boren was geen probleem. Het gewicht is ook lekker laag, wat betekend dat je de machine lang in de hand kan hebben zonder dat je een fitnesstraining te moeten bezoeken.
Een echte aanrader. Wel wat duur, maar je hebt dan wel wat.
Wat betreft de bandschuurmachine heb ik geen ervaringen.

Wiellieb
 

HoutbewerkerX

Nieuw lid
1 mei 2008
12
0
Als ik voor een accuboor ga denk ik toch dat ik de Festool C 12 CE-Mh45-Set neem, deze is lekker klein en is ook erg licht. Ik heb nu dus een DeWalt van 2.5kg die is echt te groot en te zwaar echt een klote ding om mee te schroeven. Die Festool zal prima zijn om mee te schroeven, wat ik bijna alleen maar doe. Maar ik zal ook is kijken voor Panasonic.
 

annette

Actieve deelnemer
10 apr 2008
163
0
www.fingerprintfurniture.nl
de 14,4 v van makita met li-ion batterij is ook een fijne boor- iets minder prijzig dan de panasonic,ligt prima in de hand - ook in vrouwenhanden.ik ben er erg tevreden mee.
wat betreft bandschuurmaschine... ik heb er geen ,doe alles wat je ermee zou kunnen doen met handschraven.schoon,stofvrij ,geluidsloos ,snel en bovendien plezierig.dus - haal je schaven uit de kast en koop liever een durdere boormaschine!
 

houtmannetje

Actieve deelnemer
27 mrt 2008
270
0
houtmannetje.nl
hemski zei:
helemaal mee eens, er gaat niets boven handschaven.

hmmmm breedbandschuurmachine 1100mm doorlaat, niets ambachtelijks maar het heeft iets snels hier een paar voorbeeldjes van bandschuurmachines
e990nfnjbUNt2VDxNbbCVLHoonpu4LLATJMhv4xQp5Fd3Ig=_l.jpg


van mijn favoriete bandschuurmachine kan ik geen goede foto vinden, dat is de langeband schuurmachine, tweedehands regelmatig te koop
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Nou Annette en Hemski,

Multiplex en mdf bewerk ik toch liever met de bandschuurmachine dan met mijn mooie schaven. Ik heb ook wel eens panelen verlijmd van vrij smalle stroken eiken en dan ligt er altijd wel 1 of 2 de verkeerde kant op en scheurt het hout uit bij het schaven. Dat is misschien een gebrek bij mij, maar de bandschuurmachine was toen wel handig.

vr.gr.

Jaap
 

Houtbewerker

Actieve deelnemer
3 jan 2008
146
4
Dag FestoolX,

Volgens mij ben je een echte BOSCH-fan.. :)
Zelf heb ik de Festool Bandschuurmachine. Met name gekozen vanwege het schuurraam, deze is er gemakkelijk aan te 'schuiven', maar is ook prettig in hoogte te verstellen. Qua bandschuurmachine is de Makita een erg mooie machine, maar het schuurraam van Makita vind ik persoonlijk wat grof.
In het gebruik een fijne machine, wel redelijk wat geluid..

Opmerkelijk vind ik dat we vrij zuinig zijn in de aanschaf van een goede stofzuiger/afzuiging, terwijl je hiermee én veel werkplezier én een goede gezondheid kan behouden/verbeteren.

MDF bijvoorbeeld geeft erg smerig stof, maar ook pure houtsoorten geven vaak gevaarlijk stof.
Zelf heb ik een Festool stofzuiger, enorm goede afzuiging en een prettig formaat. Daarnaast een Metabo afzuiger voor de vandiktebank met een fijnstoffilter. En ja, het kost wat, maar als je het hebt wil je niet meer zonder!
 

houtmannetje

Actieve deelnemer
27 mrt 2008
270
0
houtmannetje.nl
HoutbewerkerX zei:
ik wil vooral de randen van mijn werkstukken een beetje rond maken.
als je alleen af wil ronden kun je ook met een schaaf referenties schaven (45graden kantje breken en daar dan weer de kantjes van breken als dat al nodig is) daarna rondschuren
als je dat een beetje onder de knie hebt hoef je daar geen bovenfrees voor te kopen.
 

HoutbewerkerX

Nieuw lid
1 mei 2008
12
0
Er komt volgende week bij mijn werk iemand van Bosch langs om een demonstratie te geven, hij heeft speciaal voor mij zijn bus gevuld met al het gereedschap wat ik op mijn verlanglijstje heb. Weet iemand trouwens ook of je van Festool ook demonstraties kan krijgen?
 

Houtbewerker

Actieve deelnemer
3 jan 2008
146
4
Festool organiseert regelmatig demo-dagen. Zelf ben ik een aantal keren naar zo'n dag geweest. Naast leuk ook leerzaam, omdat je ook nog eens op een leuk idee gebracht kan worden.

kijk op festool.nl voor dit soort dagen.
 

balkensplinter

Actieve deelnemer
29 sep 2008
44
6
Goedenavond,

Tijdens een Google speurtocht over houtbewerking trof ik deze informatieve site met tips en tricks van veel enthousiastelingen. Ben zelf een absolute amateur en heb vooral gereedschap wat met twee linkerhanden te bedienen is
In de merkenparade kwam een groot aantal merken langs waarvan ik ooit eerder gehoord had. Mij viel echter op dat niemand het duitse merk Fein in het rijtje had staan. De uitvinder van de (niet stationaire) electrische boormachine in 18zoveel en de bedenkers van o.a. de Multimaster.
Heb zelf zo'n ding en ben er erg tevreden over. Sind een jaar of 4 toen m'n trouwe 9,6 volt Elu accu's de geest gaven heb ik een 14,4 V NiCd (klop)accuboor van Fein en dat ding is fantastisch. Heb beslist geen Fein aandelen en realiseer me dat de andere genoemde merken van uitstekende kwaliteit zijn, maar wilde de oranje/zwarte machines ook even melden.

Weet iemand mij te vertellen hoe of waar ik die Elu accu's kan (laten) reanimeren?

Groet en wellicht tot een volgende keer,

Balkensplinter
 

Hansalmere

Actieve deelnemer
24 aug 2008
372
1
Zeewolde
tijdens het baptist weekend heb ik even een nieuwe schroef machine van pro tool getest en moet zeggen zeer te spreken over deze machine
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.