Leunspaanhouder voor draaibank gezocht

Primus

Nieuw lid
22 mrt 2017
3
0
Hallo allemaal,
Twee maanden terug zat ik te draaien op mijn scheppach DMS900 toen op eens de beitel in het werkstuk vast kwam te zitten en mijn leunspanhouder van de draaibank op eens knapte. Sindsdien zit ik op een vervang onderdeel te wachten, maar die is nergens op voorraad. Ik had gevraagd via de lokale ijzerhandel, en die zei dat het wel nog eens drie weken kan duren voordat er iets is. Aangezien ik dit verhaal al eerder heb gehoord, heb ik er niet veel vertrouwen er in.

Mijn vraag is, waar zou ik een vervangend onderdeel hiervoor kunnen krijgen? Tot nu toe heeft mijn zoektocht weinig opgeleverd.
In het Engels is wordt het een “tool rest base” ofwel soms een Banjo genoemd. Ik heb er een in Canada gezien van Oneway, maar weet niet of ik die zomaar op mijn draaibank kan doen.

Wie kan mij hiermee helpen? Dankjewel alvast!
 

Bijlagen

  • Untitled-1.jpg
    Untitled-1.jpg
    90,1 KB · Weergaven: 213
P

Pel

Guest
Welkom op het forum, hoe dik is de as van de leunspaan die in de banjo zit? Sorry maar is de banjo gebroken of leunspaan?

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Aha. De Scheppach DMS 900 is een Chinese kloon van o.a. de HBM en vele andere, de bekende 900 mm met vario-riemaandrijving houtdraaibanken.

Gaat het om het groene ding op de foto (wat op het bed geklemd wordt) of om de 'tussenstap' met het blank stalen oppervlakte?

groene ding
Lijkt hij erg op deze:

https://www.hbm-machines.com/producten/houtbewerking/houtdraaibanken/houtdraaibankensub/hbm-1100-variabele-houtdraaibank

dan zou je wellicht bij hbm kunnen informeren naar een nieuwe leunspaanhouder.
Kwalitatief heb ik van de draaibanken geen hoge pet op (en het afbreken waar je last van hebt bevestigt dat), dus let goed op wat je er in investeert.

Ronald Kanne van De Houtdraaierij levert in Nederland onderdelen van Oneway, dus wellicht kan hij je helpen. Dan heb je er wel eentje die nooit meer stuk gaat.

tussending
Het verlengstukje dat je hier https://www.amazon.de/SCHEPPACH-Advanced-DMS-Pr%C3%A4gedrehbank-Schwenkkopf/dp/B00J6YPV3C goed kunt zien...

Het beste is om dat niet of in ieder geval zo min mogelijk te gebruiken. Het is niet stevig genoeg, en je loopt een reële kans op blessures of meer materiaalpech.
Gewoon de leunspaan direct in de leunspaanhouder en deze verstellen zoveel als nodig om dicht op het hout te staan. Is de leunspaan te kort, zodat hij in de houder niet hoog genoeg komt, dan er ééntje laten lassen, lijkt me het verstandigst.
 

Primus

Nieuw lid
22 mrt 2017
3
0
Het gaat idd over het onderdeel wat op het bed geklemd wordt, de banjo dus en niet de leunspan. De tussenstap is niet kapot.

Verder over de kwaliteit van de draaibank ben ik helemaal met jou eens. Ik heb hem nu wel tien jaar en was net begonnen voor het sparen voor een betere draaibank, dus deze moet helaas nog even een paar jaar nog meegaan! Verder kijk ik ook veel meer en veel beter na wat ik koop, en is mijn focus op kwaliteit.

Ik zal wel informeren via HBM en anders via Ronald Kanne.
Bedankt voor jullie snelle en goede hulp. Ik zal wel wat meer posten op de forums hier en laat wel even weten of het me is gelukt!

Bedankt!
 

Primus

Nieuw lid
22 mrt 2017
3
0
Met behulp van Ronald Kanne heb ik weer een mooie leunspanhouder, en kan ik eindelijk weer aan de slag. Ik heb uiteindlijk een onderdeel van oneway gebruikt, en het werkt nog prettiger dan het oude leunspanhouder! Nogmaal bedankt voor jullie hulp!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.