Bewerken van Wengé

EwSa

Actieve deelnemer
13 jan 2019
109
10
Beste allemaal,

Op diverse plekken lees ik dat het zaagsel/stof van Wengé schadelijk kan zijn voor de gezondheid: maagaandoeningen en huidontstekingen. Er wordt geadviseerd om bij het bewerken goed af te zuigen.

Ik wil wat Wengé balken vlakken, afkorten en schulpen. Ik heb een Inca vlakbank zonder stofafzuiging. Ik heb als hobbyist wel een makita 447LX L klasse stofzuiger, maar de ervaring leert dat daar nog wel wat stof bij vrijkomt. Is dit dan wel veilig werken?

Wat adviseren jullie?
- Handschoenen dragen of niet?
- Masker dragen of niet?

Zijn er nog andere dingen waar rekening mee gehouden moet worden?

Hoor graag jullie advies!
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
1001 en adviezen zul je krijgen, zelf vind ik het soms nogal wat overtrokken, nog even en je kan voordat je een stukkie hout aanpakt al een pakje aan doen

MW-CX861_hazmat_20141030112017_MG.jpg


Stofmasker is prima als je geen stofafzuiging hebt

Ik had zelf op mijn vvd-bank een afzuiging van mijn festool stofzuiger (jaarje of 5 terug) als je niet te veel afneemt in 1x kan die dat best bijbenen
Ik had het verloopstuk gemaakt van een cola-fles

Als je er een cycloon tussen zet kan die stofzuiger best veel verwerken....niet zo veel als een écht afzuiger maar het scheelt heus
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Als je er gevoelig voor bent, kan Wengé flink lastig zijn. Ik ben er niet gevoelig voor blijkbaar, maar als je zeker wilt zijn is een simpel shirt met lange mouwen en een extra stofmasker meer dan voldoende naast de afzuiging. Stofmasker sws bij bewerkingen, doe ik wel altijd. Wengé splintert snel, dus je hebt een goeie kans om er 1 te pakken te krijgen, maar zoals met alle splinters laat je die er niet inzitten, toch?

Dus ja, hou er rekening mee, maar overdrijf het niet, zoals Toxiq zegt
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Het gebruik van een goed stofmasker lijkt me een logische zaak als je machines hebt zonder stofafzuiging, en echt niet alleen voor Wengé.....
 

EwSa

Actieve deelnemer
13 jan 2019
109
10
Dank voor alle reacties. Goed te lezen dat mijn voorzorgsmaatregelen al voldoende zijn :)
Roken doe ik niet en heb ik nooit gedaan ;-)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.