Schroeven voor kapzaag vervangen

Donald Duck

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
147
1
Hoboken
Hallo,

Op de rommelmarkt heb ik een kapzaag gekocht voor 1 euro om de truk met citroenzuur uit te proberen maw ontroesten. Het handvat zit vast met een soort klinknagel.

Iemand een tip waar ik schroeven kan vinden voor zo'n kapzaag. Bij Dieter Schmid heb ik er heel mooie gezien maar misschien weet er iemand een alternatieve leverancier (bijv. met andere diameters).
Ik weet de juiste benaming van dit soort schroef niet en kon niets vinden op dit forum behalve bij iemand die een super deluxe kapzaag zelf heeft gemaakt incl. de schroeven.

http://www.fine-tools.com/f303024.jpg prijs 2.30 stuk
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Het goedkoopste is een andere zaag, maar dan met schroeven, op de tweede hands markt zoeken.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Thomas Flynn van Pax saws verkoopt ze ook, een stukje goedkoper dan Dieter Schmidt, maar aan de verzendkosten raak je dat weer kwijt. Ik heb er ook lang naar gezocht, maar hier in NL heb ik ze nog niet kunnen vinden, of ik weet de juiste zoekterm niet.

Wat Seek zegt is inderdaad de makkelijkste optie.

@Rene13, bedoel je nu gewone slotbouten met zeskantmoer? hmm, het ook wil ook wat toch?
 

moerman

Actieve deelnemer
5 okt 2011
38
0
"Ik weet de juiste benaming van dit soort schroef niet "

In het engels heet dit een "split nut", een Nederlandse naam weet ik ook niet.

Wout
 

Donald Duck

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
147
1
Hoboken
Dat zijn allemaal heel bruikbare tips. Vooral die gleufmoer moet lukken. Ik ga eens bij de locale ijzerwarenhandelaar kijken.
Bedankt!
 

don

Nieuw lid
14 okt 2011
18
0
www.donsars.com
Bij http://www.fabory.nl/ verkopen ze elk mogelijk schroefje boutje moertje wat je maar kan bedenken. Aardige lui ook, tenminste die in Rotterdam. Ik had voor een project wat bouten nodig die ik nergens kon vinden (Engelse draad en vreemde winding) maar die ze bij fabory wel hadden. Ik nam gewoon het oorspronkelijke boutje mee en zij zochten de juiste erbij.
Ze zijn niet heel goedkoop, maar ze hebben wel echt alles. En in sommige dingen zijn ze juist wel weer veel goedkoper dan de bouwmarkt of standaard ijzerwarenwinkel.
 

Frank

Actieve deelnemer
27 mei 2009
223
0
Zeeuws-Vlaanderen
Een gleufmoer lijkt me een goede oplossing.
Op de meeste oudere zagen die ik heb, en wil opknappen, zitten ze ook.
Bij de meeste zagen van messing enkele ijzer.
Hopelijk lukt het me de bouten er heel van af te krijgen en deze te hergebruiken, met de moeren gaat dat vast niet lukken. Dus daar heb ik dan nieuwe voor nodig.
Nu ben ik al aardig aan het zoeken geweest, maar heb ik nog nergens messing M6 gleufmoeren in kleine aantallen kunnen vinden. Hoogstens per 100 of 200.
Dus nu mijn vragen:
-Wie weet waar je messing gleufmoeren kunt bestellen in kleine aantallen.
-Heeft er al iemand een oplossing gevonden voor de messing bouten (messing slotbout M6?) en waar zou je die kunnen bestellen (ook weer in kleine aantallen)
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ik was vandaag even bij de Praxis, en zag daar tussen de ijzerwaren zowaar messing gleufmoeren liggen. per twee stuks verpakt, € 3,99. De kop is ongeveer 12 mm in diameter.

Niet echt héél goedkoop, maar ikvind het wel prettig om te weten dat ze dus wel gewoon in kleine aantallen lokaal te koop zijn.
 

Tureluur

Actieve deelnemer
11 jan 2011
27
0
Ik ben benieuwd of ze ook bij mijn eigen praxis te vinden zijn, hoop het wel. Een andere zoekterm zou misschien hulsmoer kunnen zijn. Zo heten de moeren die je op de patentboutjes schroeft waarmee je je deurschilden vastzet. Dit is in principe hetzelde systeem, alleen zijn die meestal wat langer. Desalniettemin zou je met een beetje handigheid op de slijpmachine daar wel verandering in kunnen brengen.

Mvg
Arthur
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Heren ik bladerde in de nieuwe gereedschappen catalugus van de firma Sieben en Co uit Amsterdam (bestaat al meer dan 250 jaar) en zag hier vernikkelde boutje voor zaaghandvatten. Natuurlijk meteen het nummer opgeschreven om dit hier op het forum te plaatsen. Helaas heb ik het boekje op mijn werk laten liggen :evil: :evil: . Maar met de bovenstaande gegevens kan bijna iedere gereedschappenzaak/ijzerhandel ze voor je bestellen. De prijs per setje is ongeveer 0.70 cent incl. btw
Waarschijnlijk zijn ze ijzer vernikkeld en niet messing vernikkeld. In plaats van gleufmoeren zijn er ook inbusmoeren messing en messingvernikkeld (merk fabory). Bij van de Pol en Harbers in Amersfoort liggen ze op voorraad ook per stuk voor ongeveer 1.75 euro per stuk. Hoewel ik daar nu werk is dit niet bedoelt als reclame maar om te helpen zoeken.
 

Donald Duck

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
147
1
Hoboken
Bedankt voor de tip. Ben ondertussen in Brico, Hubo, Den Draaiboom, Ooms en Gamma geweest. Helaas pindakaas. Ik kijk al uit naar de openlucht rommelmarkten die nu weer gaan starten. Hopelijk een zaag met mooie schroeven voor een euro!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.