De bouw van mijn Systainer kast

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Ik ben al een tijdje systainers aan het verzamelen om al mijn gereedschap in op te bergen. Nu ligt het meeste of los is de kasten of in een originele kist. Ik heb veel gereedschap van deWalt, en die hebben heel veel verschillende maten kisten, wat dus vaak niet op elkaar gezet kan worden.
Nu wil ik het meeste van mijn gereedschap op gaan bergen in systainers, en hier ga ik een systainerkast voor maken om snel mijn gereedschap te kunnen pakken zonder op mijn knieen ergens achteraan in een kast een machine op te hoeven zoeken.

Ik heb een hele partij multiplex gekregen wat boven een systeemplafond heeft gezeten. Deze platen zijn 9mm dik en 20x59cm. Hier heb ik al een aantal lades van gemaakt. Ook heb ik al 2 paar ladegeleiders besteld van 350mm volledig uittrekbaar om de kast waar de lades in moeten komen ook al vast te kunnen maken. Een vereiste van mij was wel dat de systainers, als deze naar voren was getrokken, het deksel volledig open moest kunnen. Gemak dient te mens.

Zoals gezegd heb een aantal lades nu bijna klaar. Ik wil alleen op de achterkant nog een blokje lijmen waar de systainer tegenaan komt te staan (te zien op de 3e foto), zodat deze mooi gecentreerd op de lade blijft staan. Daarna uiteraard nog schuren/kanten breken. Ik ga het niet verven of lakken.
Ook weet ik nog niet hoe ik de lades eruit ga trekken. Of ik ga een greepje erop zetten, maar dat zit ik misschien met het probleem dat het deksel van de systainer eronder niet helemaal open kan, of ik ga uit de voorkant van de lade een stukje uitzagen waar ik mijn vingers achter kan zetten. Iemand ideeen hierover?

Een paar fotos om een indruk te krijgen.

Tips en commentaar is van harte welkom! :)


sorteren tel jel 17 jan 300.jpg
sorteren tel jel 17 jan 301.jpg
sorteren tel jel 17 jan 303.jpg
sorteren tel jel 17 jan 302.jpg
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Dat ziet er keurig uit.
Ik snap dat je geen handgreep op de frontjes wilt plaatsen ivm het deksel.
Nu dacht ik mihschien kun je een inbouwhandgreep erin maken.

een beetje zoiets.
03_05_650.0.1346943675,4161.adaptive_400x400_q80_small.jpg

Handgrepen%20Verzonken%20ladegreep.jpg
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Het front plaatje lijkt mij wat dun voor deze oplossing.
omdat je dan en heel dun randje aan de bovenkant overhoudt.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Het frontje heb ik nu maar 9 mm dik aangehouden, maar ik kan hier eventueel wel een dikker plaatje voor zetten. Hoe diep zijn trouwens die inbouwhandgrepen? Die zwarte lijkt me nog geen cm diep in het hout te vallen. Dat zou wel een mooie oplossing kunnen zijn.

@CivixX ik heb idd een heel assortiment freesjes, maar er zit helaas niks bij waar ik zoiets van kan maken.
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
@CivixX ik heb idd een heel assortiment freesjes, maar er zit helaas niks bij waar ik zoiets van kan maken.

Dat is met een gewoon bolfreesje gemaakt. Zou me verwonderen mocht dit niet bij een assortiment freesjes zitten:

26314665cb986704ca161fdbe19c8c81.jpg


Je kan het ook met een gewoon afkantfreesje maken (met of zonder lagertje):

b5f5400668565cfe318800a69cc7af9a.jpg
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
zoiets heb ik wel, alleen dan moet ik wel dikkere frontjes hebben. Ik denk dat ik dan wel minimaal 15mm nodig heb om nog genoeg hout over te houden. Opzich wel een leuke oplossing, en je hebt dan nog steeds strakke frontjes.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Je zou die sleuf/greep ook aan de onderkant kunnen maken. Dan heb je dikte genoeg, dan heb je de bodem er ook bij om de groef in te frezen. Ik neem aan dat er altijd wel een cm of zo ruimte boven de systainer eronder vrij blijft.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Dat is de oplossing denk ik. Dan kan ik de 9 mm frontjes evengoed gebruiken heb ik gezien.
Ik wil er inderdaad wat ruimte tussen houden. Ik denk dat ergen tussen de 15 en 20mm genoeg moet zijn.

Ik twijfel alleen nog hoe hoog ik de hele kast zal maken. Ik ben zelf 185 ong. dus de ideale hoogte zal 160 maximaal zijn denk ik. Dan kun je nog goed in de bovenste systainer kijken.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Gisteren ben ik weer even bezig geweest me de lades. Ik heb even een test gedaan met het greepje dmw infrezen aan de onderkant. Het is goed gelukt en het gaat volgens mij wel werken. Nu nog ladegeleiders bestellen en het kastgedeelte bedenken/maken. Dan kan ik de systainer in gaan delen, en kijken hoeveel ik er in kwijt kan.

Plaatje bij het praatje.

sorteren jel 20 jan 013.jpg

sorteren jel 20 jan 015.jpg

sorteren jel 20 jan 016.jpg
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Nu , het leuke van de systainers is natuurlijk dat je geen greep nodig hebt bij de lades. Doordat de systainers aan de voorkant naar binnen springen, heb je daar automatisch plaats op je vingers te plaatsen wanneer je de lade vastneemt.

Maar wel een leuk accentje
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Waar, maar dat is maar een paar mm. Misschien dat ik straks in de praktijk wel de lades zo open ga trekken, maar dat zien we dan wel weer.
Ik ben nu eerst toe aan het schuren, en kanten breken. Niet het leukste klusje, maar als het klaar is heb je wel veel voldoening!
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Weer wat tijd gehad om bezig te zijn.

Ik heb de de wanden van de kast op maat en ik was daarna benieuwd hoe het geheel eruit gaat zien. Op de eerste foto staat alles los op elkaar. Let niet op alle verschillende kleuren systainers ;) Deze gaan allemaal nog dezelfde kleur krijgen. Nu nog even uitvogelen hoe de indeling precies moet worden. Ik begin van boven af te rekenen, en als ik ruimte onder overhoud, vul ik dat op met een strook multiplex. Ook wil ik er nog een achterwand inmaken om het stabiel te maken.

sorteren jelmer 25 jan 058.jpg

Hier heb ik even een foto gemaakt van de ingefreesde handgreep. Ik heb meer dan genoeg ruimte voor mijn vingers op deze manier, omdat er in de systainer ook al een uitsparing zit, waardoor ik meer ruimte heb.

sorteren jelmer 25 jan 059.jpg
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Misschien een overweging: als je van bovenaf vult, moet je de bovenste systainer(s) altijd boven je comforthoogte heffen (nu niet dat ze stervenszwaar zullen worden, maar toch). Bovendien, het ‘mooie’ aan een systainerwand is dat je een lade kan openen, de systainer laat staan, en dan het toestel in kwestie er uit neemt. Ook dat is moeilijker/onmogelijk op de hoogste lades.

Ik zou dus langs onderen beginnen vullen.

(Deze bijdrage werd U gebracht door een rugpatient ;) )
 
Laatst bewerkt:

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Bedankt voor de overweging Jimbo! Maar nog niet alle systainer staan op de foto. De kast komt nu al helemaal vol, dus van boven tot onder. Ik heb het toevallig net uitgerekend, en ik kom onder op een strookje uit van 6 cm vanaf de vloer. De kast zelf is maar 178 hoog, dus zelfs in de bovenste systainer kan ik nog kijken als deze open staat.
Het is inderdaad ook de bedoeling dat de systainers blijven staan, maar ze zijn natuurlijk wel uitneembaar voor als ik eens gereedschap mee moet nemen.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
iets van 185, dat valt wel mee dus, maar ik kan er nog inkijken. De bovenste systainer zit ook niet helemaal op die hoogte natuurlijk. Die zal op iets van 170 komen als de deksel open is.
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Nu ja, als de kast toch vol zit - give or take 6cm - maakt het ook niet meer uit of je'm langs onder of langs boven vult :)...


(Persoonlijk vind ik het dan iets te hoog en ik ben toch ook 1m80 - als het voor jou werkt is dat uiteraard verder geen beslommering)
 

Jurjen

Actieve deelnemer
19 aug 2012
90
0
Ben je nog verder gegaan met je project? ben erg nieuwsgierig naar het resultaat
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.