Bestaat deze waterpas?

KimvE

Nieuw lid
7 okt 2014
13
0
Ik ben op zoek naar een stuk gereedschap waarvan ik niet eens weet of het bestaat :). Ik ben knieschotten aan het maken, maar de moeilijkheid is dat de schuine wand niet waterpas loopt. De afstand tussen de vloer en de wand verschilt per 20 cm soms wel een paar centimeter. Om dit goed te meten ben ik eigenlijk op zoek naar een uitschuifbare meetlat met daarop een waterpas aan de voorkant en haaks daarop nog 1. Dan kant ik deze tegen de vloer houden, uitschuiven tot het plafond en zo de afstand meten, maar om te zorgen dat ik de meetlat niet scheef houdt kan ik op de waterpassen kijken.

Pfff het klinkt mij zelf ook wel een beetje omslachtig in de oren eigenlijk. Ik had ook nog bedacht om een touwtje met een gewichtje tegen de schuine wand te houden zodat ik langs die lijn kan meten. Is dat een idee?

Iemand nog andere suggesties die makkelijker zijn, als jullie dit verhaal tenminste kunnen volgen?

Daarnaast moet ik ook nog muizenholletjes zagen in de knieschotten omdat er spanten tegen de schuine wanden zitten. Dat doe ik met de decoupeerzaag, maar hoe kan ik deze holletjes het beste meten? Alle spanten hebben een andere afmeting.

Als het verhaal heel onduidelijk is kan ik proberen een schetsje te maken hoor.
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Ik zou zelf iets in elkaar zetten met twee (zelfgezaagde) winkelhaken die je onder een hoek met elkaar verbindt zodat het langste, verticale, stuk altijd haaks op de vloer recht omhoog staat (ik realiseer me dat dit geen heel helder antwoord is, maar ik denk dus aan twee winkelhaken die je beide met het brede deel naar onderen en de lange zijde parallel aan elkaar met elkaar verbindt; N.B. ik neem aan dat de vloer waterpas is). Voor die muizenholletjes zou ik een profieltaster gebruiken en dan per muizenholletje het laagste punt exact opmeten, dan neem je die maat over en teken je het profiel af. Succes ermee, ik heb zoiets moeten doen voor onze boerderij: werkelijk niets is haaks, vlak, waterpas of anderszins fatsoenlijk te hanteren. Dat noemen ze een uitdaging ;-))

hans
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Wellicht is een schetsje en/of foto van de bestaande situatie wel een goed begin inderaad. Verwacht niet meteen dat er een kant en klaar stuk gereedschap hier voor is, maar dat je het een en ander moet combineren.
 

rzeinstra

Nieuw lid
8 jul 2012
5
0
Heerenveen
Kijk eens naar de mogelijkheden van digitale afstandsmeters met laser. Wanneer je bijv. de Bosch RL-50 op de grond plaatst en langs je streep trekt, zal hij constant de afstand meten tussen vloer en schuin-dak. Hij is waterpas te stellen, zodat je loodlijn in orde is. Daarnaast kan hij nog veel meer. Er zijn vast wel alternatieve merken. Prijs RL-50 ligt ergens tussen de 100 en 150 euro, maar mooie rechte knieschotten zijn onbetaalbaar. Zoek maar eens naar de mogelijkheden op youtube of ga naar de professionele ijzerwarenvakhandel.
 

KimvE

Nieuw lid
7 okt 2014
13
0
Bekijk bijlage 23484

Dit is dus een plaatje van een stukje wand. En zo dus 4 wanden van 8 meter lang :)

Ik ga even uitzoeken, hoe dat gaat werken met die twee winkelhaken en zo'n digitale afstandsmeter hebben we ook liggen volgens mij. Dat biedt weer perspectief dus.

Ook ga ik eens bekijken wat een profieltaster is. Ik ben er nog niet mee bekend. Het is altijd zo leuk om nieuwe handigheidjes te ontdekken!
 

KimvE

Nieuw lid
7 okt 2014
13
0
Oh ja nu zien de al gemaakte muizenholletjes er uit zoals onderstaande plaatje. Eerst purren en later nog plamuren. Zou dat ook niet anders kunnen?

zie trouwens dat ik. Helemaal in de verkeerde rubriek heb gepost. Sorry!
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Ik snap de uitleg niet helemaal, maar een kruislijnlaser is ideaal gereedschap voor dergelijke klussen. Je zou daarmee een waterpasstreep op je dakbeschot kunnen maken maar je kunt hem ook de verticale lijn uitzetten waar je je wand wilt hebben.

Een andere mogelijkheid is aan de beide einden van de wand een staander plaatsen en boven en onder een draad doen en dan meten langs de beide draden, maar deze oplossing heb je waarschijnlijk zelf ook al wel bedacht.

Ik zou de bovenkant van m'n knieschot wel een beetje waterpas willen hebben, tenzij het dakbeschot heel erg alle kanten in "hobbelt".
Bij de aannemer waar ik eerder gewerkt heb werd het regelwerk voor de knieschotten al klaargemaakt in de werkplaats, dus je had 1 hoogte.
Deze knieschotten drukte je dan onder het dak, op de hoeken waterpas zetten, draadje onderlangs en het spul bevestigen. Werkte op zich best goed, maar er
zaten dan natuurlijk geen grote knikken in die daken.

Voor moeilijke uitsparingen kan je natuurlijk ook eerst een proefstukje maken in karton of afvalhout.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Voor je al teveel geld uit gaat geven. Lidl heeft een prima laser -afstandmeter voor 50 euro. Meet tot 50 meter en deze week getest en werkt binnen de normale afwijking. Tape dat ding op een winkelhaak en het meten is een peace of cake. Met een profielaftaster om rondom de binten te werken moet het lukken.
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Inderdaad, gewoon een laserlijntje.
Je hebt die dingen al voor een euro of 40, nauwkeurig genoeg voor wat je er mee wilt doen.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Als ik het goed begrijp moet de winkelhaak gebruikt worden om haaks uit de vloer te meten? Zou ik nooit voor kiezen, vloeren die aan alle kanten 100 % waterpas zijn zijn een uinicum en als het een beetje verschilt op de diverse plaatsen, wat ik verwacht dat zo zal zijn, wordt de bovenkant van je wand op die manier een golfslagbad.
Ik heb sinds kort een afstandmeter, maar die zou ik absoluut niet gebruiken om te zagen regelwerk mee te meten. Dat gaat veel sneller en nauwkeuriger met een rolmaat. Gewoon onder en boven met een draad werken is het nauwkeurigst en het simpelst, als je geen lijnlaser hebt.
 

KimvE

Nieuw lid
7 okt 2014
13
0
Ben inmiddels met de kruislijnenlaser aan de slag gegaan, maar nu bleef het alsnog lastig te zien of ik deze op de juiste plek richtte. Gisteren een waterpas aangeschaft die een haakse hoek meet en een profielaftaster aangeschaft. Met een combinatie van deze hulpmiddelen moet het goedkomen. Heel erg bedankt voorde tips.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.