Maka gatensteekmachine

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Laatst weer iets leuks bijgekocht: een Maka gatensteekmachine!

Het is al een heel oudje, maar in prima conditie! (mechanisch gezien dan toch)
Er ontbreken onderdelen, maar vind nergens op het net info over dit type, alles is moderner.
Was wel onder de indruk van de doordachtheid en degelijkheid van de onderdelen, zo'n oude machine die duidelijk zo intensief werd gebruikt vertoont eigenlijk nog geen echte slijtage in de bewegende onderdelen...

Ben eigenlijk op zoek naar afbeeldingen en alle andere info (zoals ook een handleiding ;-)) die er maar te vinden valt.
't Is een degelijke machine, en heb door er aan te sleutelen al veel geleerd, wat me later bij het effectief gebruiken goed van pas zal komen.
Zo kun je de gatbreedte instellen door een onderdeeltje op de as links of rechtsom te draaien. Omdat ik elk onderdeel in m'n handen heb gehad begrijp ik nu meer dan enkel de + en de - te volgen, ik begrijp nu dat je de as op een andere plaats van het excenter plaatst, wat een andere maat geeft. Het instellen van een precieze breedte is tot nu toe nattevingerwerk, en als ik aan geen tabel raak zal ik er zelf eentje moeten aanleggen ;-).

'k Heb ook slechts een paar beitels, ondertussen heb ik er eentje die toch al afgeschreven was, gebruikt om op te oefenen.
Deed z'n job al een stuk beter, niet slecht voor een probeersel dus.
Bij het zoeken naar nieuwe beitels viel ik wel even achterover, je betaalt makkelijk €300 voor één nieuwe beitel!
Denk dat ik ze zelf zal moeten maken, de nieuwprijs maakt dit het overwegen waard. Heb al ergens de goeie slijphoeken voor de beitels gevonden, dus onmogelijk zal het wel niet zijn. Na ééntje weet ik meteen of het sop de kool waard is ;-).

Goed, Rendew, hier de foto's:

S6001491.jpg

S6001492.jpg

S6001493.jpg

S6001512.jpg

S6001513.jpg

Wie meer over dit soort machine weet, aarzel niet en informeer me!! ;-)

Groeten,
Steven
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Die komt deze week wel eens langs, en je weet maar nooit dat iemand hier dit model ooit al zag ;-).
Heb ook naar de hoofdzetel van Maka gemaild voor meer info, benieuwd of ik uit die hoek iets te horen krijg...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.