Tormek T7 slijpt scheef

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Hopelijk kunnen jullie helpen...
Een half jaar geleden heb ik in Arnhem een T7 gekocht.
Deze gebruik ik natuurlijk regelmatig, nu na een half jaar valt mij op dat mijn beitels schuin zijn geslepen.
Ik gebruik gewoon de SE76 slijphulp waar ik de beitel netjes tegen de rand aan vast zet zoals de bedoeling is.

Iemand enig idee waar het aan zou kunnen liggen?
Ik heb wel het gevoel dat er in de steun wel de nodige beweging zit bij het vast zetten, maar lijkt mij dat dat bij alle steunen is.
Voor de rest is alles zo op het oog netjes recht.
Ik zal morgen wel even foto's maken van een beitel.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Bij de oude houder voor het slijpen van de beitels kwam dit vaker voor. Bij de nieuwe heb ik er geen last van. Alleen als je erg hard drukt zou het misschien kunnen. Even nazien met een blokhaak isde steen haaks en staat de steun paralel aan de steen. Anders even terug gaan na de leverancier.
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
DIt probleem herken ik wel. Heeft niks te maken met oude of nieuwe houder denk ik. De beugel moet paralel staan aan de steen en daar zit de kneep. Het is niet zo eenvoudig om die dus paralel te krijgen. Ik heb 'm zo goed mogelijk afgesteld. Wat mij iig hielp was nadat de boel zo goed mogelijk was afgesteld de steen te bewerken met dat speciale tooltje. OP die manier kwam de beugel exact te staan met de beugel stand.

Daarna heb ik die niet meer veranderd.

Wel was ik zo slim een advies op te volgen en heb ik dus 2 beugels. een voor de steen en een voor het leer. Op deze manier hoef ik niks meer anders in te stellen.

Maar hoe dan ook, het is niet zo eenvoudig als het lijkt idd...


Die se76 zit er standaard bij, ik weet dan ook niet precies wat Wim met de "oude" bedoeld. Terug naar de leverancier heeft denk ik niet zoveel zin want die doet het echt niet anders dan jij en ik .

De steen moet paralel zijn aan de beugel, slijptool gebruiken om dat te realiseren.
 
Laatst bewerkt:

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
Idd even de steen nazien met een blokhaak, eventueel de steen vlakken met de diamant vlaksteen. Maar een half jaartje is wel snel.
Laat je de steen niet in het water staan na het slijpen? Dat moet namelijk niet, dan kan de steen ook kromtrekken.

Verder zit er in mijn geleider ook wat speling maar heb daar niet gek veel last van.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
De oude houder is al van een jaar of zeven geleden. Toen heb ik zelfs wel eens mijn beitel iets scheef erin gezet. Zelf slijp ik mijn hss houtdraaibeitels regelmatig. Na een slijpbeurt van diverese beitels moet ik mijn steen opnieuw vlakken of afritsen. Hij is snel hol. Bij het slijpen van steekbeitels is er van spoorvorming nauwelijks sprake. Maar als je de steen afritst is deze automatisch parallel aan de houder. Wel kan de steen door harde druk ovaal worden. Hier heb ik bij slijpdemos wel eens last van gehad. Ik gebruik de leren schijf alleen uit de hand.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Hopelijk kunnen jullie helpen...

Ik heb wel het gevoel dat er in de steun wel de nodige beweging zit bij het vast zetten, maar lijkt mij dat dat bij alle steunen is.
Voor de rest is alles zo op het oog netjes recht.
Ik zal morgen wel even foto's maken van een beitel.

http://www.youtube.com/watch?v=PBF2NJCcgfY

kijk dit filmpje even, vanaf 7:45 is het relevant daar leggen ze uit dat het mogelijk is dat de steun parallel aan de steen moet staan. Ze leggen precies uit wat Wim Kluck bedoelt.
succes
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Als je hard duwt op de linkerkant van de stang, waar de houder op glijd, kun je die iets naar beneden drukken, waardoor het scheef gaat slijpen.

Ben er ook achter maar misschien doe ik dat verkeerd, dat als je de gradatiesteen veel gebruikt de slijpsteen ten opzichte van de steunbeugel ook iets kan gaan afwijken.

Het valt me ook op dat als je A2 staal of dergelijke varianten slijpt op de standaard steen hij ook ietsjes scheef kan gaan worden.
Ze hebben ene speciale staan gemaakt voor de hardere staal soorten, maar die heb ik niet.

Na verloop van tijd voorzichtig de steen afdraaien voorkomt veel problemen.
 
Laatst bewerkt:

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Met de diamant afdraai inrichting (dat heb ik niet zelf bedacht, zo staat het op de website) maak je de slijpsteen parallel met de stanggeleider. Volgens mij een absolute noodzaak om recht te slijpen. Ik doe dat regelmatig, het kost wel onredelijk veel van de slijpsten, maar het resultaat is er ook na. Na het parallel slijpen verstel ik de stanggeleider ook niet meer. Net als Wim wet ik ook af uit de hand.

jaap
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Ik denk dat de afdraai-inrichting je zou kunnen helpen om het probleem op te lossen. De tormek staat alweer een tijdje op mijn hobbyzolder maar helaas een tijdje niet gebruikt :eek:
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Dank jullie voor de tips! Ik ga de beugel eens checken in hoeverre die nu netjes parallel staat. Ik verstel deze wel vaak overigens, ik zet de beitel in de houder en dan draai ik de beugel op de juiste hoogte.
Het zou inderdaad ook aan het drukken op de SE76 tijdens het slijpen kunnen liggen, daar ga ik ook eens op letten.

De zwarte busjes zitten er nog netjes in, dus daar ligt het niet aan. Water haal ik ook altijd uit de bak en de steen laat ik dan nog een minuutje of wat nadraaien zodat het meeste water eruit is.
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Stel de beugel af met een beitel zodat die op de goede hoek staat, maar doe het nu eens vanuit de beitel.

Pak bijvoorbeeld 4 cm vanaf de punt van de beitel tot daar waar de se76 begint. Dat is je uitgangspunt. Zet de se76 op de beugel en draai nu de beugel zo dat je beitel in de goede hoek komt te staan.

Vanaf nu blijf je dan van de beugel af. Wil je nu een beitel gaan slijpen dan weet je dus dat er 4 cm afstand van punt tot se76 moet zijn. De beitel zet je dus op die manier in je klem, schuift de klem op de beitel en het enige dat je nu nog doet is even controleren met het tooltje of het idd in de juiste hoek staat.
Klopt dat, dan pak je een watervaste stift, maakt het te slijpen deel mooi zwart. Zet de klem met de beitel wee rop de beugel en draai de steen met de hand een stukje rond. COntroleer vervolgens of er op een egale manier zwart is verdwenen. OP basis daarvan pas je je beitel stand een ietsiepietsie aan.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Wat mij ook wel eens overkomen is bij smallere beitels (alles smaller dan een schaafbeitel) dat je 1 van de 2 klemschroeven teveel hebt aangedraaid waardoor de beitel schuin in de houder komt te staan. Het laagste punt raakt dan eerst de steen en zo ga je schuin slijpen.
Ben benieuwd of je het al opgelost hebt.

jaap
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Controleer ook of voor en achterzijde van beitel parallel zijn. Ik heb een setje oude Sandvik beitels waarvan de voorzijde en achterzijde niet parallel zijn. Afhankelijk van methode kan dat tot gevolg hebben dat de snede na het slijpen niet haaks is.

mvg
klaas0639
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.