Inrichten werkplaats - bouw werkbank(en)

JerD

Actieve deelnemer
27 nov 2012
109
0
Ruddervoorde
Een tijdje geleden (jaar 2013) heb ik mij voor de eerste maal ingeschreven op dit super forum.

Een paar jaar later, rustig het forum volgend, is het tijd voor mijn eerste post.
Dagelijks komen er hier mooie verhalen/discussies/vragen voorbij en graag werk ik hieraan mee :D.

Sinds die tijd heb ik niet stilgezeten, hier en daar een knutselwerk, maar voornamelijk beziggehouden met mijn andere hobbie nl. tuinieren.

Voor de start van onze verbouwing had ik graag mijn 'werkplaats' in orde gezet en hier start dit topic.


Ter beschikking:

Ruimte van 5,5 op 6m aanpalend aan de garage.
Buitenschil wordt mee aangepakt bij de werken aan de garage (ingepland start begin 2016).

Huidige opstelling:

In het midden een werkeiland voorlopig gemaakt op ijzeren rekken.
Aan de wand tegen de garage momenteel een allegaartje van oud tv-meubel, oud bureau, oud inkomkast.

Bestaande indeling.jpg

Nieuwe opstelling:

Aan de achterwand een werktafel waar de afkortzaag centraal op past.
Werkblad hoogte idem als zaagtafelhoogte.
Daaronder opslag voor machines.

Centraal een werkeiland volledig in hout.
Geen opslag onder werkeiland.
Eventueel de festool cs70 in/aan verwerken.

Aan de wand tegen de garage een werktafel met centraal een freestafel.

Later of wanneer ik eens een deftige machine vindt op 2ehands een vlakvandiktebank tegen de rechter zijmuur.

Inrichting van mijn tuingereedschap aan de linker zijde. (Dit is enkel voor materiaal die ik veel gebruik, ander gereedschap ligt in 'tuinhuis' achteraan in de tuin).

Nieuwe indeling.jpg


Momenteel ben ik gestart aan de werkbank aan de achterwand.
Eerstdaags een volgende post met de plannen en de foto's van het werk tot nu toe.

Have fun en ideeën en tips zijn meer dan welkom!
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
De maximale te schaven houtlengte zal, afhankelijk van de bladhoogte beperkt worden tot 2,50m of minder als de vlak vandikte bank zo tegen de muur staat. Of dat een probleem is?
 

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Welkom!

Mooie ruimte heb je zo, ga je nog veel plezier aan beleven denk ik zo. Je kan je werkeiland ook op wielen zetten zodat je deze weg kan rijden en je vlak- en vandikte bank in het midden kan opstellen. Ook wanneer je een groter werkstuk hebt is het soms fijn om wat vrije vloer ruimte te hebben.
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
De vraag van Ronald kan worden gesteld bij alle machines (wil je maximaal plm 350 cm hout kunnen afkorten c.q. frezen?). Misschien is het een idee de machines op wielen te zetten (er zijn wel van die dingen in de handel te koop waarbij je alle wielen eenvoudig kunt blokkeren) en ze dan te stallen langs de rand en naar het midden (of voor de deur) te rijden als je ze gebruikt. Dan hoef je maar één centraal afzuigpunt te hebben waarop je alle machines kunt aansluiten (mits ze allemaal werken volgens hetzelfde afzuigprocedé). Ervan uitgaande dat je slechts zelden alles tegelijk moet gebruiken is het weinig extra werk en geeft het veel flexibiliteit. Een werkbank kun je dan langs de kant zetten, met als voordeel dat je je (hand)gereedschap tegen de achterwand kunt zetten, zodat het onder handbereik is (iedere keer bukken om iets vanonder je werkeiland te halen, gaat vervelen). Tuinmateriaal direct bij de deur is denk ik slim; dan heb je de minste inloop van modder etc.

Succes en veel plezier met de verbouwing!

Hans
 

JerD

Actieve deelnemer
27 nov 2012
109
0
Ruddervoorde
Merci Ronald, Ferdy en Hans voor jullie aandachtspunten.
Stuff om over na te denken.

De maximale lengte dat ik zal kunnen afkorten is idd 350 cm.
Ik denk niet dat ik veel deze lengte zal overschrijden als het op binnenwerk aankomt. En indien nodig kan ik hem nog altijd buiten zetten of werken met de invalcirkelzaag.

Idem voor het frezen.
Worden er dan door jullie veel stukken langer dan 300 cm gefreesd?

Het werkeiland zal ik op wielen zetten. Het is inderdaad handig om deze te kunnen verzetten om meer ruimte te hebben indien nodig.
Nu nog uitzoeken hoe ik dit zal doen omdat de ondergrond af en toe een putje of een bultje heeft :D (dit ivm met vlakstellen van de tafel).
 

JerD

Actieve deelnemer
27 nov 2012
109
0
Ruddervoorde
De werktafel voor de afkortzaag:

De werktafel wordt volledig gemaakt in underlayment.
Onderaan per kast 4 x stelpoten om het geheel waterpas te zetten. Ik werk per kast zodat ik hem later uit elkaar kan halen wanneer nodig bij vernieuwen van de vloerplaat.
Tafelblad (onderlaag underlayment + toplaag MDF) zal rusten op een frame van balken 33x44 die ik op hun beurt vastzet op de onderkasten.
Rondom het tafelblad komt er een hardhouten boord als bescherming. (bij meerdere posts op dit forum gezien)

vooraanzicht.jpg
zijaanzicht.jpg

Mijn eerste gedacht was om de platen te verbinden met pocketholes maar door tijdsgebrek (levertermijn) en kostprijs (zonet stofzuiger en toebehoren aangeschaft) is het eenvoudiger geworden.
Om de panelen makkelijker te kunnen positioneren heb ik gewerkt met uitsparingen, deze zijn nu gelijmd en geschroefd (voorgeboord tegen splijten).

Ik doe deze werken samen met mijn vriendin :eek:
We zien het een beetje als leergeld/investering voor de komende kasten die we zelf in ons huis willen maken.
Leergeld tot nu toe is dat mijn vriendin ondervonde heeft dat de dikte van de zaagsnede er wel of niet toe doet bij het aftekenen en de manier waarop je de geleider legt...
Een paar zijpanelen zijn een 2mm tekort :p

Afgelopen weekend hebben we de onderkasten gemaakt, enkele sfeerbeelden.
IMG_2635.jpg IMG_2651.jpg IMG_2654.jpg IMG_2653.jpg IMG_2655.jpg

Nu in blijde verwachting van de stelpoten voor de volgende werken.
Hardhouten blokjes onder de kasten waarin een rampamoer komt. Vastzetten van de stelvoet dmv van een vloot en moer.
Daarna het kaderwerk voor opvang van het werkblad. Het werkblad laat ik 10cm uitspringen, om gemakkelijk te staan (voeten) en om er iets op te kunnen klemmen.
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Ik verschiet toch nog altijd van het feit dat veel beginnende houtbewerkers vaak professioneler materiaal heeft dan de professionele houtbewerkers :eek:

In ieder geval een goede start. Maar waarom op zijn amerikaans met groeven? De legbanken kan je op deze manier niet meer verstellen. Europa staat op vlak van meubelmaken toch wel enkele stappen verder dan amerikanen. Ik zou hiervan profiteren en mee op de boot springen van Europa ;)
 

Mga1600

Actieve deelnemer
20 jun 2015
129
0
NHN
Heerlijke ruimte! Maakt me jaloers...... Het 'project' ziet er heel goed uit. Houd ons alsjeblieft op de hoogte - leuk!
 

JerD

Actieve deelnemer
27 nov 2012
109
0
Ruddervoorde
@Rhynx, de meeste machines heb ik 2e hands aangeschaft. Allemaal voor een redelijke prijs tov wat ze nieuw kosten. Het zijn niet de nieuwste versies maar allemaal in een goeie staat. En ik ben toch ook van het principe een keer goed investeren dat heb je het voor de 'rest' van je leven want meestal is goedkoop duurkoop...

De uitsparingen heb ik ergens opgepikt en vond ik wel gemakkelijk om alles (deels) op zijn plaats te houden tijdens het assembleren. Ik heb namelijk geen hoekklemmen o.d. Misschien doe ik de andere werkbank anders en laat ik de mogelijkheid om de legplanken te verplaatsen. Misschien toch maar pocketholes voorzien maar dat is ook amerikaans niet?

@mga1600, merci! Bij vorderingen zal ik zeker updates posten. Waarschijnlijk pas volgens weekend terug tijd want er staat nog een paar lopende meters haag te wachten die dringend geschoren moet worden 😆
Hopelijk komen de stelpoten rap binnen dat we verder kunnen!
 

JerD

Actieve deelnemer
27 nov 2012
109
0
Ruddervoorde
Kleine Update:

Gisteren de levering binnengekregen van de stelpoten en rampamoeren. ;) Ik had meteen ook bijbesteld voor de komende werkbank(en), daarmee de grote hoeveelheid.
Ook al had ik niet veel tijd gisterenavond toch nog snel een voorbeeld van een pootje gemaakt, want ik ben dan een mens die te nieuwsgierig is of zijn idee tot een goed resultaat komt :).

IMG_2663.jpg

Aan de onderkasten komen er per kast 4 blokjes meranti van 70/70/40. Die heb ik nodig om de rampamoer in te bevestigen.
De platen underlayment zijn maar 18 dik en hebben naar mijn gedacht niet genoeg body om een rampamoer op te vangen wanneer er krachten op komen.
De blokjes ga ik lijmen aan de onderkasten, eventueel met een vijs om blokje tegen onderkast te trekken tijdens het drogen.

Eerst had ik het idee om de rampamoer bovenaan het blokje te steken (zie foto) maar omgekeerd gaat ook en is denk ik steviger.
Zeker wanneer ik (stel) op een plaats 15mm moet verhogen, heb ik nog maar 5mm schroef over in de rampamoer.

Vastzetten op hoogte van de stelpoot in de rampamoer doe ik volgens principe die ik heb gezien bij Toxiq zijn post http://www.woodworking.nl/showthread.php?13192-De-bouw-van-mijn-Man-s-cave/page29
Nl. met een zelfborgende moer en een vloot (carroseriering).

IMG_2665.jpg IMG_2666.jpg

Dus hopelijk dit weekend (tussen het scheerwerk door) de nodige pootjes maken, nog 19 stuks en daarna kunnen we aan het werkblad beginnen :)
 

Bijlagen

  • doorsnede stelpoot.jpg
    doorsnede stelpoot.jpg
    13,4 KB · Weergaven: 968

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Ik verschiet toch nog altijd van het feit dat veel beginnende houtbewerkers vaak professioneler materiaal heeft dan de professionele houtbewerkers :eek:

In ieder geval een goede start. Maar waarom op zijn amerikaans met groeven? De legbanken kan je op deze manier niet meer verstellen. Europa staat op vlak van meubelmaken toch wel enkele stappen verder dan amerikanen. Ik zou hiervan profiteren en mee op de boot springen van Europa ;)
He Rhynix, wat zou een europese manier zijn? Bedoel je zo'n 32mm systeem voor legplanken, misschien ben ik door de youtube-content uit de VS aan het amerikaniseren... Ik wil ook mee op de boot van Europa:p
 

JerD

Actieve deelnemer
27 nov 2012
109
0
Ruddervoorde
Update:

Dit weekend een stuk verder gedaan aan de werkbank.
De eerste stap was in seriewerk de pootjes maken: Eerst de blokjes doorboren met diam 10, hierbij gemerkt dat een kolomboor of statief wel handig is om loodrecht te boren...
Momenteel staat dit nog op de verlanglijst dus heb ik mezelf maar beholpen door een boorhulp/geleiding te maken in een houten blokje.
Daarna centraal boven de gaten de opening van diepte gefreesd met diam 16 voor de rampamoeren, moeren erin en afkorten op de afgetekende lengte.

IMG_2672.jpg

Voor de plaatsing van de kasten eerst nog het hoogste punt van de vloer bepaald. Bij toeval was dit het punt rechts in de hoek waar ik wou starten met de plaatsing.
Bij de eerste kast de hoogtestelling van de pootjes zo laag mogelijk genomen (want blijkbaar zal er zeker geen water op mijn vloer blijven staan :p) om zo de grootste speling te hebben bij de komende kasten.
Na het stellen van de derde kast blijkt dat de niveauverschillen toch redelijk gortig zijn want de stelvoet zat bij 1 poot maar voor 0,5cm meer in de rampamoer. :mad:

Oplossing snel gevonden door een bijkomende meranti blokje van 2,5cm tussen onderkast en pootje te lijmen. Gelukkig was ik de pootjes kast per kast aan het hangen en kon ik dit nog gemakkelijk oplossen.
Hierdoor heeft de stelpoot toch weer een 3cm body in de rampamoer.

Deze oplossing had natuurlijk ook gevolgen voor mijn totale hoogte van mijn werkblad, hierbij vind ik een hoogte tussen de 90 en 95cm handig.
Ergens eens gelezen (is het nu hier of op een ander forum) dat je dit kan bepalen door je hand vlak op de buik te plaatsen met de duim t.h.v. je navelput. De ideale werkhoogte zou dan de hoogte zijn tussen de onderkant van de handpalm en de vloer...

De bijkomende hoogte heb ik dan deels weggewerkt door i.p.v. een kaderwerk met daarop de dubbele plaat (multiplex /mdf) , de plaat multiplex in het kaderwerk te laten vallen en daarop de mdf.
Ik kon ook het kaderwerk laten wegvallen maar
- de werkbank heeft een oversteek van 10cm en ik had toch een beter gevoel bij een kaderwerk i.v.m. stevigheid en doorhangen.
- het kaderwerk is geschroefd aan de kasten en zorgt hierdoor voor het samenhangend geheel (behalve met de kleine kast), nog te bezien hoe ik dit deftig oplos.
- aan de zijkanten en voorkant komt een volle lat in beuk die ik hieraan wil bevestigen

IMG_2675.jpg IMG_2676.jpg

Momenteel zijn alle kaders gemaakt en geschroefd op de onderkasten en is het linkse gedeelte voorzien van de multiplex.
Blijkbaar te haastig willen werken en heb ik de diepte van de uitsparingen niet gecontroleerd waardoor ze een mm te weinig zijn uitgehaald.
Gelukkig is het te weinig en niet teveel en los ik dit op door rondom de multiplex 1 mm af te frezen :D.

Het is voorzien als een leerproces voor later en zo blijkt toch al meermaals!
Maar dat maakt het op een kant ook tof om te zoeken naar oplossingen die het eindresultaat hetzelfde of zelfs beter maken?

Voor de volgende update is de target alle werkbladen af.

IMG_2673.jpg IMG_2674.jpg IMG_2677.jpg


Rustig aan ben ik ook bezig met de verdere afwerking van de werkbank en hierbij is nog de bedoeling:

  • afzuiging
de afzuiging voor de afkortzaag wil ik achter en onder de kasten wegwerken (afzuigset is besteld en in aantocht, deze had ik 2ehands niet mee kunnen kopen)​

  • elektriciteit
2 bijkomende tl's, boven ieder gedeelte van het werkblad 1
x bijkomende stopcontacten boven werkblad​

  • een fence langs beide zijdes van de tafel
deze wil ik d.m.v. t-tracks bevestigen op het werkblad zodat ik ze tegen de wand kan schuiven wanneer ik ze niet nodig heb.
eventueel langs de rechter zijde ook een aanslagblok op maatverdeling verstelbaar voor seriewerk.​

  • de achterwand
boven de werktafel voorzien van een voorzetwandje in hout om materiaal d.m.v. french cleats op te hangen en een proper uitzicht te hebben.
kan ik meteen ook mijn stopcontacten in wegwerken​

  • lades voor middenkast

En daarnaast ben ik ook al aan het denken over de komende werkbanken (freestafel) zodat ik meteen de rails e.d. hiervoor ook kan mee bestellen.

Een vraag:
Is het nodig om het werkblad van de freestafel te voorzien van formica of trespa of ...
Ik zie dit namelijk niet zo graag, veel liever zou ik het afwerken met wat het nu is, multiplex of mdf, of komt dit het werk gemak/plezier ten nadele?
 

peterl

Actieve deelnemer
21 sep 2013
126
0
Weer een mooi project butegeweun en een mooi verslag leuk om tevolgen. Wat je werkblad betreft zelf vind ik het wel fijn om een toplaag van trespa te hebben. Glad en vlak is ideaal voor het frezen.

Gr peter
 

JerD

Actieve deelnemer
27 nov 2012
109
0
Ruddervoorde
@peterl: Dank u, ik hou je mening in mijn achterhoofd.

@Toxiq: Dat heb je goed gehoord!
Het is leuk om ideeen of oplossingen te vinden op dit forum en zeker als ze zo goed worden uitgelegd - getoond.
Jij werkt met een mdf blad bij het freesgedeelte, dacht ik, wat zijn jou bevindingen hier van? Glad genoeg of toch opteren voor iets anders?
 

JerD

Actieve deelnemer
27 nov 2012
109
0
Ruddervoorde
Het is alweer een eind geleden dat ik hier nog een update geplaatst heb, wat niet wil zeggen dat ik niet af en toe eens op het forum rondsnuffel.
Dit project heeft wat stilgelegen omdat ik mijn tijd moest besteden in de aanvraag van onze bouwvergunning.
Wij willen zoveel mogelijk zelf doen waardoor er hier redelijk veel tijd in kruipt.

De laatste tijd terug wat tijd kunnen besteden aan de verdere afwerking van de werkbank.
Momenteel zijn de werkbladen afgewerkt, lades gemaakt en geplaatst, en is alles minimaal voozien van 1e afwerkingslaag.

IMG_3632[1].jpg IMG_3633[1].jpg

De komende weken / maanden zal ik het grootste deel van mijn vrije tijd gebruiken voor de verbouwingswerken aan de garage en de werkplaatst.
De werkplaatst zal volledig omgebouwd worden:
- waar nodig nieuwe binnenmuren
- bijkomend raam en nieuwe deur
- isolatie langs buitenzijde incl. nieuwe gevelbekleding
- nieuw dak (momenteel licht hellend) wordt vervangen door plat dak met dakkoepel
- nieuwe vloer nl. polybeton

Af en toe zal ik wel eens een foto/update plaatsen.

Veel succes met jullie komende projecten!
 

edozat1

Actieve deelnemer
2 jun 2015
39
1
Utrecht
Daarna centraal boven de gaten de opening van diepte gefreesd met diam 16 voor de rampamoeren, moeren erin en afkorten op de afgetekende lengte.

Bekijk bijlage 34669

Hallo JerD,

Dit topic lezend kwam ik bovenstaande rampamoeren tegen. Kan je mij vertellen waar je die in Nederland kunt kopen? Ik vind ze wel met een sleuf voor een platte schroevendraaier (excuses, ik ken de juiste termen niet), maar in Nederland niet die op jouw foto met inbus. Ik heb ze onlangs wel uit China ontvangen en die gaan er veel gemakkelijker in vind ik. Als ze ook in Nederland beschikbaar zijn, koop ik ze liever hier. Bij voorbaat dank!
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Wat je ook kan doen met rampamoeren is een korte bout met moer en contramoer aan de moer bevestigen en die met een dopsleutel oid erin draaien. Werkt erg goed!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.