lijsten-mouluren

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
293
6
Heist o/d Berg
Hey allemaal, kan er iemand me zeggen welk hout goed geschikt is om lijstjes te maken. Ik heb er al gemaakt uit naaldhout en eik/am. eik. Daar ben ik niet helemaal tevreden over. Bij de houthandelaar hebben ze kant-en-klare lijstjes die lichter van gewicht zijn en heel fijndradig vergeleken met eik/naaldhout.
Ze zijn wel prijzig, zeker als je een aantal meters nodig hebt . Als ik de juiste houtsoort vind kan ik zelf aan de slag met zagen en profielfrezen. Daarvoor dienen onze machines toch , niet?
gr,
Danny
 

Terri Vled

Nieuw lid
Beste Degele,


Misschien iets te laat voor je lijstenproject... maar, ik gebruik voornamelijk Ayous. Oa, om de volgende redenen.

- Trekt minder snel krom.
- Fijn om ornamenten te steken.
- Licht in gewicht.
- (En voor de handwerklijstenmaker) een goede basis voor de vervolglagen zoals Paat.

Hopelijk heb je er nog iets aan.

Groeten sander
 

bert1991

Actieve deelnemer
13 okt 2009
372
7
West Vlaanderen
Danny,

indien weinig nodog wel interessant om via houthandel gefreesde lijsten te kopen.
Als je alle messen moet kopen om enkele metertjes te steken is dit ook een dure onderneming...
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
293
6
Heist o/d Berg
Ik heb vandaag - 't wilt toch weer lukken zeker - voor de eerste keer Ayous in mijn handen gehad. Nog niet gekocht, eerst eens de prijs vragen...
De vorige lijsten heb ik van Amerikaans eiken gemaakt, daarvan heb ik nog een grote voorraad , plankjes samen gelijmd tegen het kromtrekken en dan gefreesd, ongeveer 30 meter. Alleen geeft am. eik niet zo'n fraai freesbeeld, hier en daar heb ik serieus moeten schuren.
De freesmessen had ik al, het zijn maar eenvoudige hol/bol lijsten die ik maak, dan kan je ze zowel horizontaal als verticaal mooi ( nu ja, redelijk mooi...) laten aansluiten.
gr,
Danny
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.