Tafelboormachine TNW 16 opknappen

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Hallo allemaal,

Afgelopen weekend deze degelijke machine gekocht.


Photo 02-12-13 10 59 42.jpg

Photo 02-12-13 11 00 03.jpg

Photo 02-12-13 11 00 40.jpg

Photo 02-12-13 11 01 51.jpg

Het is een echte degelijke machine van ruim 80 kilo.
Alles doet het prima.... geen ontoelaatbare speling in de lagers en spindel staat mooi haaks.
Het mooie is dat er tot 16mm in de kop kan en ook is er de mogelijkheid om met MC 2 te werken.
Alle beweegbare delen zitten goed in het vet alleen is ie voor de rest vrij roestig.
Gelukkig is het beginnende roest en zitten er nog geen "putjes" in het gietijzer en staal zodat het na een behandeling met citroenzuur er weer als nieuw uit ziet.... hoop ik.

Wordt vervolgd........
 
Laatst bewerkt:

Hed

Actieve deelnemer
11 jun 2012
209
7
65
Drachten - Buitenpost.
Ik ben erg benieuwd hoe je dat met citroenzuur gaat aanpakken, waar haal je dat spul eigenlijk?
al eens wezen kijken maar nog niks gevonden in de winkel, moet je wel een litertje of wat hebben of moet het verdund worden?
tot nu toe doe ik het met staalborstel op een haakse slijper en ook al eens d.m.v. elektrolyse gedaan maar is niet je van het.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.761
146
Rotterdam
Ik heb een pot citroenzuur bij bol.com gekocht. 7,95 dacht ik.
Genoeg om aardig wat gereedschappen te ontroesten. Je hebt maar twee of drie soeplepels per emmer nodig.

Groeten, Raymond
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Je kunt ook een naalden bik hamer nemen wordt je metaal ook nog harder van:p
Ik neem gewoon wat oude schuur papiertjes. We hebben nog een hele zak met oude abranet 180 /240 vellen die zijn ideaal en kost nix daarna met een beetje lijnolie oppoetesen.
Maar ben wel erg benieuwd naar citroenzuur.
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Ik ben nog niet begonnen maar ik kon het niet laten om een filmpje te maken.
hier kun je zien hoe het citroenzuur zijn werk doet

http://youtu.be/6_mSU24Omao

het is een zo'n bakje klein bakje van de Ikea voor de helft gevuld met water en een koffielepel citroenzuur.
toen ik het filmpje heb gemaakt was het al 24 uur aktief.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik heb heel goede ervaring met citroenzuur. Ik neem dezelfde verhouding als bij de vroegere fotofilmontwikkeling 1 op 19 (volume delen). Dag tot paar dagen laten staan.

@ Roestige spijker: een schepje in het bakje van jou is misschien wat weinig.
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
ok... 1:19, ik zal dit onthouden. Ik denk dat ik ongeveer 1:40 á 1:50 heb gedaan.
Morgenvroeg liggen ze er 48 uur in en zal ik nog een paar foto's plaatsen.
 
mooi dingetje!
heb er zelf ook een staan,ietsje zwaarder en gelukkig in beter staat

een paar dingetje:
-zet er een andere kop op(zo'n snelspanner is handiger vindt ik)
-zorg dat je een goede noodstop hebt!
er is me een keer een plaat metaal van 20 rond en 1 cm dik in een boor blijven hangen,dat wil je niet meemaken geloof me!
 

tuoh

Oud hout
Vergeet die noodstop en kies voor een voetschakelaar daar heb je meer aan als het spannend word:p Als er plots een stuk ijzer mee gaat ronddraaien met de boor kan de noodstop soms onbereikbaar zijn voor de handen, maar je voet kan altijd aan de schakelaar.
Op mijn machine gebruik ik al jaren een simpele voetschakelaar tot volle tevredenheid, je hebt dan beide handen vrij om het werkstuk vast te houden en tezelfdertijd de boorhendel te bedienen. Zeker bij het boren van grote gaten is het dan veiliger werken. Eens de boor door het werkstuk is schakel je met de voet de stroom uit alvorens de boor terug omhoog te halen.

Mvg,

André
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Even een update.....

Ben toch al begonnen met het demonteren.
heb ook nog eens nauwkeuriger mijn eerste menging van het citroenzuur nagemeten..... Ik kom op 1:30 uit.
hiermee heb ik in 48 uur een zeer goed resultaat behaald... Zie foto

volgende foto laat de onderdelen zien die nu in een badje liggen.

en als laatste nog een filmpje http://youtu.be/E3WaXIn5HIU
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    98,3 KB · Weergaven: 222
  • image.jpg
    image.jpg
    99,5 KB · Weergaven: 226
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.