Krakende trap

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Zo in dit warme weer tijd om mezelf even te irriteren aan onz ontzettend krakend trappen in ons jaren-80 huis. Even de boel bestudeerd en gezien dat het probleem voornamelijk in de stootborden zit. De trap is vermoedelijk grenen treden en bomen maar 12 of 15mm multiplex stootborden. Deze stootborden zitten vast met 4 spijkers en daar zit behoorlijk wat ruimte tussen trede en bord in het midden (logisch daar stoot je ook vaak tegen aan). Maar de beweging tussen trede en stootbord veroorzaakt waarschijlijk het luide gekraak.

NU heb ik even voor de vorm twee van die stootborden vastgeschroefd (spijkers verwijderd en vervangen door schroeven). Tevens een vijfde schroef erbij gezet in het gedeelte waar er veel ruimte zat tussen spijkergaten. Kraak onmiddellijk verdwenen in die treden.


Nu de vraag: Lekker doorgaan met alleen schroeven of er ook lijm tussen zetten? Lijm komt mij een beetje zwaar over en bemoeilijkt alleen maar het eventueel renoveren/vervangen van de trap. (mocht dat ooit onverhoopt aan de orde komen) . Dus ik neig een beetje naar niet lijmen.

Iemand een andere mening?
 
Als het goed is dan is het stootbord aan de bovenzijde iets rond gezien over de lengte.
Om het gekraak uit de trap te halen is de volgende werkwijze van toepassing.
Alle stootborden los maken.
Met een balkje (beginnen onder aan de trap) de tree in de midden iets oplichten.
Vervolgens stootbord omhoog drukken en vast schroeven.
De tree (mits het stootbord iets rond is) komt dan gespannen in de nesten van de trapboom te zitten en kan dan niet meer bewegen.
Daarna de tweede tree enz.
Lijm zou ik niet doen, mocht de trap weer gaan kraken dan wordt het moeilijk om de stootborden weer los te maken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.