hulst

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Er wordt een hulst gekapt. Ik weet dat het niet de beste tijd is. Als ik een stuk meeneem hoe zijn de kansen om het scheurvrij te drogen?
 
Laatst bewerkt:

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
146
Enkhuizen
Misschien eerst uitwateren, maar duurt wel een jaar. Het hout is nu heel nat en vol met voeding (suikers) vanuit de wortels. Dit laatste zorgt voor versnelde schimmel- en bacteriegroei.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Ik heb een hulst van een 20-tal cm diameter omgedaan, en de ganse winter buiten laten liggen in de regen.
Hij ligt nu ongeveer een jaar binnen en er is niets aangekomen qua barsten.
Ik hoop hem binnenkort een te gebruiken voor draaiwerk.
 

frans A

Actieve deelnemer
18 sep 2011
169
1
waddinxveen
mijn ervaring met hulst is slecht en goed

snel schimmel en erg kwetsbaar wit dus liever niet
denk toch zo snel mogelijk drogen.
ff in de lengte door midden minimaal; raad ik aan
kan je niet beide opties proberen?

voor draaiwerk is het trouwens echt schitterend, lekker fijn maar mooi wit@!
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
mijn ervaring met hulst is slecht en goed

snel schimmel en erg kwetsbaar wit dus liever niet
denk toch zo snel mogelijk drogen.
ff in de lengte door midden minimaal; raad ik aan
kan je niet beide opties proberen?
voor draaiwerk is het trouwens echt schitterend, lekker fijn maar mooi wit@!
Ik heb al eens hulst nat gedraaid. Een maand of drie in een zak met krullen gedaan af en toe er even uit en toen ik dacht nu kan die wel drogen in de schuur was deze vaas binnen twee dagen gescheurd en dermate flink dat hij tot brandhout bevorderd werd.
Helaas is de stam nu al weg en pis ik naast de pot.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Wim rondhout drogen zonder scheuren is heel dicht bij onmogelijk, daar zijn een paar uitzonderingen, zoals Catalpa en Wilg die gedroogd kan worden zonder scheuren, en dan zijn er die bijna onmogelijk scheurvrij te drogen zijn, zoals Sering, Lonicera (kamperfoelij), Morus (zijderups boom) en verschillende tropische soorten, Appel en Beuk willen ook graag scheuren, Hulst is ongeveer hetzelfde als de laatste twee in mijn ervaring, gaat ook makkelijk blauw verkleuren hier.

Als je hem nat en vers draait met de wanden egaal in dikte en een reces in plaats van een tenon (pen?), dan in een bruin papieren zak stopt, (GEEN zaagsel of krullen erbij) en het op een koele plaats zet, dan zal hij best wel drogen zonder te scheuren, hou hem in de gaten de eerste dagen om te voorkomen dat er schimmel op komt, droog vrijven en nieuwe zak als dat gebeurd.

Je kan hem ook wegen elke paar dagen, een week of zo, en als hij niet lichter meer word voor een paar weken, dan kan hij uit de zak, maar houd hem nog een paar dagen in de zelfde koele plaats en niet direct in een warme plaats.

Ik zal er een paar foto’s bij zetten, om te laten zien dat ik wel een beetje ervaring heb in hout te drogen, en Ik doe het juist zoals ik het uitleg hier.

Zo’n duizend stuks, en zakken vol met droog kleiner materiaal.
bowls.jpg more bowls.jpg and some more.jpg
 
Laatst bewerkt:

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Zeer mooie collectie Leo.
Je bent een ervaren rat op z'n Belgisch gezegd.
Groeten Sirjacobs (Jacob voor u)
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Zeer mooie collectie Leo.
Je bent een ervaren rat op z'n Belgisch gezegd.
Groeten Sirjacobs (Jacob voor u)

Ja dat kan je wel zeggen Jacob, maar ik heb er wel lang over gedaan om er zoveel over te houden, er zijn er meer waar ik alleen nog een foto van heb.

Het andere probleem dat hier uit voorkomt is dat Ik niet naar hout of bomen hoef te kijken met meer dan een casual glance, of Ik hoor dit, "je hebt al genoeg hout" van mijn love,en ze heeft gelijk, maar Ik kan het niet helpen, en breng nog wel eens een mooi stukje hout mee, en ze weet dat wel :D
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Het andere probleem dat hier uit voorkomt is dat Ik niet naar hout of bomen hoef te kijken met meer dan een casual glance, of Ik hoor dit, "je hebt al genoeg hout" van mijn love,en ze heeft gelijk, maar Ik kan het niet helpen, en breng nog wel eens een mooi stukje hout mee, en ze weet dat wel :D

Ik denk dat bijna iedereen op dit forum dit wel herkend.... Als wij samen in het bos lopen en ik storm ineens het struweel in omdat ik meen een mooi verschimmeld stammetje te zien hoor ik hetzelfde als jij: "je hebt al genoeg houtjes".... Ze heeft ook wel een beetje gelijk, eerlijk gezegd :eek: Neemt niet weg dat ik regelmatig met een halve boom op mijn schouder probeer stiekem het huis binnen te glippen.

Mijn liefie noemt deze website overigens "de houtfetisjistenclub" ...... :rolleyes:

Groet, Rob.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.