houtinleg in een specifieke vorm

guido

Actieve deelnemer
3 aug 2008
220
0
www.guidokauer.nl
Beste hout collega's,

Ik wil graag in een paneel een figuur van een andere houtsoort. het figuur is de houtinleg die je ook aan de rand van een viool ziet (purfling) . het voordeel van mijn wens is dat het paneel gewoon vlak is. het nadeel is dat ik geen aanslag heb voor mijn kruishout om de groef te maken
nieuw1.jpg


Ik heb al een A3 vel gemaakt met de vorm en grootte die ik wil hebben. zie de bijlage. Het gaat om de binnenste lijn. De buitenste lijn heeft een afstand van 13 mm tot de binnenste.

Ik had in gedachten om een heeeeel dun freesje van 1 mm en een kopieer ring te gebruiken als ik een mal maak van die buitenste lijn. de afstand tussen freesje en buitenkant van de kopieer ring zal in dit geval 12,5 mm zijn (andere afmeting mag ook) en dan zou ik die groef opvullen met 1 mm dik fineer. ik weet dat fineer meestal 0.7mm is en als er een freesje bestaat die 0.7 mm dit is dan is dit uiteraard een beter idee.

nu weet ik niet of ik heel dom en omslachtig bezig ga en dat er een beter idee is om dit voor elkaar te krijgen.
en zo niet ... weet iemand (uit ervaring) waar zulke freesje te krijgen zijn? ik heb deze gevonden maar er staat verder geen enkele informatie bij
http://www.vdhbv.nl/metaalbewerking...et-diamantfrezen-14-delig/1-4-13-1-16275-1-0/

ik heb er ook nog geprobeerd om het met de hand te doen i.c.m. een mal maar het mes snijdt te snel van de mal af of "klimt" op de mal.

Attached files purfling 2.skp.pdf (64.5 KB)
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Er bestaan freesjes voor een dremel die een negatieve snede hebben en speciaal voor randinleg voorzien zijn. Als je vooaf een mal maakt waartegen je kan werken is het frezen geen probleem. Maar als ik in uw plaats was zou ik gewoon vioolrandinleg gebruiken. Veel mooier dan een strookje fineer op zijn kant. Klik eens op onderstaande catalogus en je vind alle benodigdheden. De frezen beginnen vanaf 1 mm en lopen op per 0.1 mm.
De winkel bevind zich in antwerpen maar ze sturen wel op per post. Let wel, hun prijzen zijn al even niet maar aangepast. Best dus even vooraf informeren.

http://www.proarte.be/bouwer/cat.pdf
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.