Eigenbouw zaagtafel met handcirkelzaag

A

Athanor

Guest
Weer een korte klus die ik onlangs heb verricht. Voor een verbouwingsklus is het handig om een zaagtafeltje bij de hand te hebben en omdat ik nog een ongebruikte handcirkelzaag had liggen heb ik deze gebruikt om dat zelf te maken. Hierbij de foto's en een filmpje.

Fons

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Goed gedaan zeg!, lekker eenvoudig en gewoon wat je nodig hebt op locatie.

Enige wat ik misschien nog aan het ontwerp zou aanpassen is de geleider. Die zou ik ook op het uiteinde vastzetten op dezelfde manier als je nu hebt. Op die manier heb over de gehele lengte van de aanslag stevigheid. Dat is bijvoorbeeld bij de festool die ik heb als zaagtafel een nadeel.
 
A

Athanor

Guest
Heb ik ook wel even aan gedacht, maar het zal je verbazen hoe stabiel de geleider nu al is! Ik heb nog even overwogen om een beter verschuivings- en vergrendelmechanisme te maken, maar dat heb ik maar even uitgesteld.

Fons
 

MerkiMac

Actieve deelnemer
28 sep 2012
256
31
Zandvoort
www.markdemaker.nl
Bovendien zou je dan voor het schulpen een in de lengte verstelbare aanslag aan je geleider moeten maken om zeker te weten dat het hout na het zaagpunt uit elkaar kan. (Zou in deze versie ook al mooi zijn trouwens)
 
A

Athanor

Guest
Ja, klopt! Daar ga ik in deze versie nog wel een oplossing voor bedenken.

Fons
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Dat ziet er reuze handig uit Fons en ook weer fraai gedocumenteerd met tekst, foto, film! Een kleine zaag onder handbereik lijkt me nog wel eens wat en misschien is zo'n zelfbouw wel de goede oplossing. Ik ben heel benieuwd naar je ervaringen!

jaap
 

knutsel-smurf

Nieuw lid
9 mei 2015
2
0
Ziet er goed uit!
Je brengt me op ideeen!
Binnenkort maar eens een mooie tafel maken voor mijn Dewalt. Hoef ik niet meer elke keer de flip-over te lenen.
 
A

Athanor

Guest
Mooi zo! Als je op youtube nog wat op dit thema zoekt vind je allerlei slimme oplossingen voor de geleider bijv. Dus ga de uitdaging aan! Ben benieuwd naar je resultaten t.z.t.

Fons
 

BMWtje

Actieve deelnemer
1 jan 2017
33
0
Ik was dit filmpje op You-tube ook al tegen gekomen en is een mooi en eenvoudige oplossing.
Je zou nog een tweetal gleuven kunnen vrezen en met behulp van een eigengemaakt hulpstuk ook heel makkelijk b.v. zwaluwstaarten e.d. kunnen maken.
Vooral handig als je een paar leuke meubels of sierkisten maakt.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
925
Leeuwarden
Klopt, zou kunnen.... maaar deze heb ik gemaakt om op site snel wat zaagwerk te kunnen doen. Gelukkig heb ik mijn Hammer Combi in de werkplaats voor de meer veeleisende klussen:rolleyes:

Fons
 

PaulF

Nieuw lid
29 nov 2016
12
0
Hilversum
Ziet er goed uit Fons! Ik ben ook met een zaagtafeltje bezig.......waar haal je zo'n schakelaar die jij hebt gebruikt?
En wat kost zoiets?

Groeten, Paul
 

Hubert

Actieve deelnemer
26 jan 2010
331
1
Maria Hoop (L)
Ziet er inderdaad goed en praktisch uit. Als tip: zou je niet beter de afzuigslang rechtstreeks op de zaag aansluiten? Of iets maken met een kunststof buis en zo, waarmee je de afzuigaansluiting van de zaag als het ware naar buiten verplaatst, zodat de stofzuiger makkelijk aangesloten kan worden. Ik denk namelijk dat in de huidige opzet heel veel stof in de lucht in de kast zal zitten. En dat lijkt mij niet best voor de motor, die deze lucht moet gebruiken als koellucht.
 

BMWtje

Actieve deelnemer
1 jan 2017
33
0
Ziet er inderdaad goed en praktisch uit. Als tip: zou je niet beter de afzuigslang rechtstreeks op de zaag aansluiten? Of iets maken met een kunststof buis en zo, waarmee je de afzuigaansluiting van de zaag als het ware naar buiten verplaatst, zodat de stofzuiger makkelijk aangesloten kan worden. Ik denk namelijk dat in de huidige opzet heel veel stof in de lucht in de kast zal zitten. En dat lijkt mij niet best voor de motor, die deze lucht moet gebruiken als koellucht.

Klopt inderdaad wat Hubert aangeeft:
Je zou van dun triplex een kap boven de zaag kunnen maken en hier een stukje pvc buis voor aansluiting van de stofzuigerslang in maken.
Dit hoeft ook niet veel te kosten maar is het behoud van de zaagmachine (spreek uit ervaring door een verbrande motor)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.