De perfecte zwaluwstaart verbinding

Hammetje

Nieuw lid
18 apr 2012
6
0
hallo allemaal,

ik doe aan een opleiding meubelmaken en ben een tijdje bezig geweest met het maken van perfecte zwaluwstaart verbindingen. het lukt me wel aardig maar toen ik begon aan een klein koffertje kreeg ik toch een aantal kleine naadjes tusse mijn staarten en nesten.

heeft iemand nog een goeie manier om bij kleine verbindingen exact de staarten en nesten uit te hakken?

Attached files
 

Geertjun

Actieve deelnemer
27 apr 2010
225
21
Holten
Ik zou zeggen niks meer aan doen.. :D
Er zijn steek/hakbeitels in de omloop die schuin aanlopen in alle richtingen (zogenaamde Fishtail Chisels.. google er maar eens op) zodat je gemakkelijker tot aan de lijn het hout kunt weg snijden/hakken.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Dat ziet er toch prima uit! Veel oefenen zal de kwaliteit ongetwijfeld nog verhogen.
Maar als de verbinding gelijmd is, zal je van die naden niet meer zoveel zien. Genoeg lijm gebruiken en niet afvegen zodat de krimp van de lijm bij het drogen bijgevuld wordt.
Eigenlijk zou ik die zwaluwstaarten van die kerels uit die filmpjes op Youtube eens van dichtbij willen zien. Ik kan moeilijk geloven dat een verbinding die enkel gezaagd is (en zonder aftekenen) netjes dicht zit.
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Met lijm ertussen zal je inderdaad niet veel meer van de minieme kiertjes zien.

De houtsoort geeft heel veel verschil, bij hardere houtsoorten moet de verbinding veel perfecter zijn.
Bij zachte houtsoorten zaag je de verbinding een fractie van een mm te groot, bij het assembleren wordt dit dan samengedrukt. In oude vakliteratuur wordt gezegd dat de zwaluwstaartverbinding onmiddellijk moet worden geassembleerd, zonder vooraf te passen. Dus zagen, steken, lijm aanbrengen en in mekaar meppen die handel;-).

In zacht hout is het dus perfect mogelijk om gezaagde zwaluwstaarten zonder speling te maken.

Succes!
Steven
 

Hammetje

Nieuw lid
18 apr 2012
6
0
die "fishtal chisels" is een goed idee, zal is kijken waar je die voor een nette prijs op de kop kan tikken.

maar met de lijm ben ik het niet helemaal eens. ik maak al een hele tijd zwaluwstaartverbindingen en met lijm los je niet het echte probleem op, want als je er lijm in stopt als plumuur word het een zootje. laatst kreeg ik een tip van een kerel op stopwas te gebruiken. ik ga dat eerst is proberen

in iedergeval bedankt voor de tips
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
ALs het hout nog een beetje uitsteekt kan je het ook nog een beetje stuiken met een hamer. Daarmee kan je kleine kiertjes ook dicht krijgen. Maar op de foto zie ik nog geen kiertjes. Ziet er allemaal prima uit.
 

Hammetje

Nieuw lid
18 apr 2012
6
0
ik heb geleerd om op elk detail te letten! maar deze is aardig gelukt, maar als je kleiner gaat dan is het toch een stuk moeilijker om alles zo strak mogelijk te maken
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.