Gereedschapwagen bomen en bos

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Zijn er houtbewerkers die een metalen gereedschapwagen met bijvoorbeeld 6 lades gebruiken voor meet en aftekenen gereedschap en bijvoorbeeld bijtels?

Of heeft iemand een goede tip hiervoor, ik zie door de Google bomen het bos niet meer.

Marcel
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Wat is precies de vraag?
Heb ik een gereedschapwagen -> Ja
Gebruik ik die voor aftekengereedschap -> Nee

Ik heb jaren geleden een keer via MP zo'n ding op de kop getikt en gebruik die voor bijna al mn handgereedschap (schroevendraaiers, sleutels, tangen, hamers, etc. etc.). Mijn aftekengereedschap ligt in een la onder mn werkbank, maar had in theorie, als er nog ruimte was geweest, in de gereedschapswagen gekund.
Moet dat perse in een gereedschapswagen liggen, voor mijn situatie niet perse. Een gereedschapswagen is praktisch als je op verschillende plekken je gereedschap nodig hebt en niet constant heen en weer wil lopen (auto garage bijvoorbeeld), maar als je niet constant wisselt van gereedschap of steeds op de zelfde plek staat dan heeft het niet direct een meerwaarde. Dat ik het ding nog steeds gebruik is omdat ik het verder wel een praktisch ding vind, lekker overzichtelijk (de laden kunnen van twee kanten open) en het bovenblad is een makkelijke/flexibele extra werkplek.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
350
Etten-Leur
Voor mij geldt hetzelfde, ik heb veel handgereedschap in de lades van mijn gereedschapswagen (houten tussenschotten, rubbermatjes) en de slijpmachine erboven op. Bijzonder compacte oplossing voor wie krap in de ruimte zit. Hij is van HBM trouwens.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
ik heb m'n beitels, vijlen en anderszins aan de muur hangen. Sws een gereedschapsbord en daar een plankje met gaten erin. Kan nog simpeler als het moet, maar dit werkt wel voor mij.

IMG_20190218_163842.jpg

Op de achtergrond zie je wat ik bedoel. Aan de zijkant hangt al mijn aftekengereedschap bij elkaar
 
Laatst bewerkt:

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Wat is precies de vraag?
Heb ik een gereedschapwagen -> Ja
Gebruik ik die voor aftekengereedschap -> Nee

Ik heb jaren geleden een keer via MP zo'n ding op de kop getikt en gebruik die voor bijna al mn handgereedschap (schroevendraaiers, sleutels, tangen, hamers, etc. etc.). Mijn aftekengereedschap ligt in een la onder mn werkbank, maar had in theorie, als er nog ruimte was geweest, in de gereedschapswagen gekund.
Moet dat perse in een gereedschapswagen liggen, voor mijn situatie niet perse. Een gereedschapswagen is praktisch als je op verschillende plekken je gereedschap nodig hebt en niet constant heen en weer wil lopen (auto garage bijvoorbeeld), maar als je niet constant wisselt van gereedschap of steeds op de zelfde plek staat dan heeft het niet direct een meerwaarde. Dat ik het ding nog steeds gebruik is omdat ik het verder wel een praktisch ding vind, lekker overzichtelijk (de laden kunnen van twee kanten open) en het bovenblad is een makkelijke/flexibele extra werkplek.

Mijn vraag is eigenlijk gebruik je zo'n gereedschapwagen en zo ja misschien een tip waar te kopen, mij spreekt het vooral aan dat ik het meest gebruikte gereedschap op een klein vloeroppervlak bewaar.

Voor mij geldt hetzelfde, ik heb veel handgereedschap in de lades van mijn gereedschapswagen (houten tussenschotten, rubbermatjes) en de slijpmachine erboven op. Bijzonder compacte oplossing voor wie krap in de ruimte zit. Hij is van HBM trouwens.

Ja zoiets dus, nou ben ik al even wezen neuzen op de HBM site, erg veel keuzes en dan wordt het voor mij altijd lastig ;-)

ik heb m'n beitels, vijlen en anderszins aan de muur hangen. Sws een gereedschapsbord en daar een plankje met gaten erin. Kan nog simpeler als het moet, maar dit werkt wel voor mij.

Bekijk bijlage 86058

Op de achtergrond zie je wat ik bedoel. Aan de zijkant hangt al mijn aftekengereedschap bij elkaar

Dank, ik had ook zo'n werkplek en wil nu graag een vrijstaande werkbank, eventueel verplaatsbaar en zo'n wand neemt ook vloeroppervlak in als je de werkbank niet tegen de muur plaatst.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Als je zo'n kar wil, dan is het enige advies, ga er eens kijken.. HBM (ik woon er zo'n beetje naast, verdomme! ;p ) Heeft alles uitgestald staan. Dan kan je ff voelen. Ik heb ook altijd last van keuzestress en het helpt om het aan te raken, met laatjes te spelen. Ze hebben ook volle karren, dan kan je daar ook een gevoel bij krijgen.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Je hebt ook werkbanken, dus een gereedschapswagen met een werkblad erop. HBM heeft er verschillende van een eigen merk, maar ook van Beta. Datona.nl heeft er volgens mij ook. Die hebben ook een serie werkbanken waar ze gereedschapswagen bij verkopen die eronder passen. Zelf heb ik een Beta gereedschapswagen. Die is heel fijn en van zeer hoge kwaliteit. Maar die is ook 90 cm hoog en daarmee te hoog om deze onder een werkbank te zetten.

Mijn zelfbouw werkbank staat op wielen en heeft 4 lades. In die lades zit een gedeelte van mijn meest gebruikt gereedschap, waaronder mijn potloden en meetgereedschap.
 
Laatst bewerkt:

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Je kan echt alle kanten op van iets simpels tot een volledige werkomgeving....naar wat je behoefte en budget is. Ik vindt het een groot voordeel dat het mobiel is terwijl alles toch een vaste plek heeft.
Mijn oplossing, als ik niet in de koude en toch wat donkere berging wil werken:

2018-03-15 13.09.20-2.jpg

En je kan de lades indelen naar je eigen voorkeur, ik ben een fan van schuim omdat dan alles bij het verrijden ook op zijn plaats blijft....

2018-01-07 10.56.01-1.jpg
 
Laatst bewerkt:

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
@Rizz ik ga toch maar even naar hbm...

@L.N. zijn zeker goede overwegingen

@GH1 ziet er strak uit hoor, helemaal met die werkbank klem en schuimvulling ;-)
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
350
Etten-Leur
@Rizz ik ga toch maar even naar hbm...

@L.N. zijn zeker goede overwegingen

@GH1 ziet er strak uit hoor, helemaal met die werkbank klem en schuimvulling ;-)


Voor als het helpen kan, ik heb de versie met onderin twee diepe lades waarin ik mijn schaven bewaar en bekers met allerhande spullen. Daar
boven twee gewone lades en daarboven twee echt ondiepe lades voor vijlen e.d.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Voor als het helpen kan, ik heb de versie met onderin twee diepe lades waarin ik mijn schaven bewaar en bekers met allerhande spullen. Daar
boven twee gewone lades en daarboven twee echt ondiepe lades voor vijlen e.d.

Alle info helpt;-)

misschien heb je hier wat aan


https://www.youtube.com/watch?v=5Go08vOGgk0


zelfde gereedschapswagen na een jaar gebruik : review

https://www.youtube.com/watch?v=FkhgCQoH3VY

Er staan ook commentaren onder de filmpjes en tips van kijkers.

groeten
Ornament

Ga ik van 't weekend even bestuderen.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Yep, dat is het model dat ik heb..... ben er nog steeds erg tevreden over. Super handig die ruimte onder het werkblad. Maar ook het ladegedeelte is super, kwalitatief goed en ook een handige indeling met een tweetal diepe lades, 8 ondiepe lades en dan nog een groot opbergvak waar (in de diepte) net wat systainers in passen. Kortom veel opbergruimte die eenvoudig mobiel te gebruiken is (ze kunnen ook op slot), ook voor grotere dingen:

2019-04-09 15.01.57-1.jpg

2019-04-09 15.04.20-2.jpg

Inderdaad wel een forse uitgave. Maar zelf maken in dezelfde kwaliteit had me ook flink wat gekost. Het blijven afwegingen waar je je geld en je tijd aan gaat besteden.
Deze komt trouwens van, het vaak verguisde, HBM. Ook daar was ik tevreden over de contacten en levering....

En hij is er niet alleen in het oranje :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.