Lijm, ramen- en corpussenpers

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.119
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Gegroet,

ik zoek een pers voor het lijmen van
1) planken en balken => vertikale drukbalken + drukbalk die over het werkstuk schuift
2) ramen => horizontale drukbalk
3) corpussen => drukarmen

hoogte maximaal 250 cm (plaatsbeperking)
nuttige lengte minimum 260 cm (komt overeen met de maximum hoogte van een deur bij standaardplafondhoogte)

manueel aanspannen volstaat - hydraulisch hoeft niet - op luchtdruk evenmin

de prijs begint bij 1.500 euro

helaas zitten de producenten die ik vind in zuid-duitsland & oostenrijk
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.119
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Dank om mij als nieuwkomer de weg te wijzen, Joris.
Mijn einddoel is om na informatie ingewonnen te hebben de pers te vinden die aan mijn wensen (dromen) voldoet.
Het maakt niet uit of dit een 2dehandse is, of een nieuwe die ik ofwel bij een handelaar ofwel bij de fabrikant zelf koop.
Verdere toelichting: vertikale persen om vlak te verlijmen zijn de instapmodellen. Een drukbalk is inbegrepen of een optie.
Omdat ik ook weer ramen wil maken, wil ik ook horizontaal kunnen persen.
En in mijn zoektocht ben ik op modellen gestoten waarop je armen kunt plaatsen om corpussen te lijmen.
Omdat ik binnen een paar maanden aan een massieve keuken begin, is de verleiding groot die optie er bij te nemen.
Voor een paar honderd euro vind ik 2dehands-lijmpersen in overvloed. Mijn werkplek is helaas te klein om zo'n grote & zware knapen te plaatsen.
Laat ik mijn vraag onder deze rubriek staan, of is/zijn er meer aangepaste rubrieken ?
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Deze is van massave hout en die heeft m volgens mij uit de buurt van Zwolle bij een bedrijf vandaan. (Staat wel ergens op het forum) Maar laat je er eentje maken, zijn vast wel lassers die zoiets kunnen maken. Das ook weer goed voor de lokale economie.

attachment.jpg
 

martie

Actieve deelnemer
28 nov 2010
88
18
Groenlo
Ik heb er een rechtstreeks gekocht bij Feichtner maschinenbau in Duitsland. Als je daar op googeld kom je die vast wel tegen. Indertijd ook gekeken bij Barth, maar die is aanmerkelijk duurder.
Heb gewoon gebeld met de fabriek en in mijn beste schoolduits informatie ingewonnen. Ze hebben het gewoon opgestuurd. Alleen het uitpakken uit de vrachtwagen was wel een dingetje. De lijmpers is redelijk zwaar en ze hadden geen kooiaap of iets dergelijks bij zich.
Ik heb er 4 persen en bijbehorende opzetstukken voor corpuspersen bij, een horizontale pers en 2 neerdrukkers. Ik heb er diverse meubels op maat mee gemaakt en het bevalt me prima.Zowel massief als plaatmateriaal. In het begin moest ik wel wat dingen bijstellen omdat het niet helemaal haaks was, maar nu functioneert het naar behoren.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.119
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Hartelijk dank voor je antwoord, Martie.
Jouw info is precies wat ik zocht.
www.barth-maschinenbau.de had ik reeds gevonden. En onlangs heb ik een WP2402 in het echt gezien. Stevig stuk !
www.maschinenbau-feichtner.de kende ik nog niet.
Raar dat ze beiden in Feichten zitten, en beiden een WP-reeks aanbieden. Is de ene een afsplitsing van de andere ?
Verklaart de lagere prijs van Feichten zich door een lagere kwaliteit of Chinese oorsprong ?
Welk model heb je gekocht ?
De pers komt in bouwpakket ?
De haaksheid was er niet direct omdat je ze moest afstellen, of omdat de onderdelen niet perfekt waren ?
Is dit jouw webstek ? http://www.scharenborginterieur.nl/. Voor toekomstige concurrentie hoef je niet te vrezen, want ik woon ten zuiden van Antwerpen ;-)
Nogmaals dank.
 

martie

Actieve deelnemer
28 nov 2010
88
18
Groenlo
Ik weet de relatie tussen beide fabrikanten niet.
Naar mijn mening is Feichtner van een iets mindere kwaliteit als Barth, maar er is heel goed mee te werken. Ik heb beide merken op beurzen gezien. Als je geld genoeg hebt zou ik voor Barth gaan. Als prijs wel een rol speelt zou ik kiezen voor Feichtner. Ik vind de prijs/kwaliteit verhouding gewoon goed. Ik denk niet dat het "chinese" kwaliteit is. Transportkosten zullen naar mijn idee veel te hoog zijn on de pers uit China te importeren.
Ik heb het model RPW 3000 plus gekocht.
De pers komt niet als bouwpakket maar volledig gereed voor gebruik.
De "niet-haaksheid" kwam niet door slecht materiaal. Ik was niet tevreden over de haaksheid en heb het afgesteld naar mijn wensen. Dat was overigens maar een klein werkje.

Veel succes met je keuze
 

Kris86

Actieve deelnemer
19 dec 2014
42
0
Oud topic, dus misschien geen reactie meer.

Weet er iemand wat zoekwoorden in, ik zeg maar engels, duits, frans of merknamen/leveranciers voor iets van lijmpersen op te zoeken?

Ik ben half uit nieuwsgierigheid ook eens aan het googlen naar wat er op de markt is betreffende lijmpersen, maar dan vooral iets wat meteen ook haak perst voor kadertjes en niet alleen een stapelaar.

Ik zie het wel of hier nog reactie op komt.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
726
31
BE / Tienen
Heb ook al vrij compacte dingen van Felder zien passeren op 2dehandssite .

Vraag mij ook of je, al naargelang de constructie en je eigen vaardigheden, van een grote pers geen kleinere kan maken...
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.119
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
je vraag is redelijk ruim, vooral ivm grootte van de pers + budget dat je hebt

wens je kadertjes voor schilderijtjes te persen, dan neem je best een dikke multiplexplaat waarop je in een rechte hoek 2 latten vijst
naar gelang de grootte van de kadertjes boor je overal in de plaat gaten waarin je stoppen van dezelfde diameter kan steken
in die stoppen plaats je 2 balkjes die telkens een andere verplaatsbare zijde van je rechthoek vormen
op die balkjes zet je klemmen van bessey die horizontaal drukken
de opspanlengte van die klemmen bepaalt de afstand tussen de rijen gaten

wens je kaders voor ramen & deuren, dan is het type limo of lymo goedkoopst, maar het is slechts hobbykwaliteit
voor het échte werk heb ik verleden jaar bij http://feichtner-maschinenbau.de/ een pers gekocht
op aangeven van een ander lid van dit forum
de pers doet het uitstekend, maar je start wel bij 2.000 euro
het voordeel aan feichtner is dat je rechtstreeks bij hem kan bestellen
en voor rond de 300 euro wordt de pers in zijn geheel thuis geleverd
ik raad je aan er wielen bij te kopen, zodat je ze binnen kan rollen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.