Welke draaibank?

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Laat ik eerst even voorstellen; ik ben René, en leerling meubelmaker (eerste jaar) met de richting naar het interieurbouw. Jep das veel plaatmateriaal en geen 'echt' hout. Maarja uiteindelijk wil ik de scheepsinterieurbouw in.

Ik wil me nu eens een beetje gaan verdiepen in houtdraaien. Ik heb er 0,0 ervaring mee, maar als ik zie wat je allemaal kan draaien. Vind ik dat erg vet. Nou wou ik een draaibank aanschaffen. Mijn eerste, dus liever geen gigantisch grote (ook omdat ik thuis daar geen ruimte voor heb). Nou heb ik deze gevonden (zoekend naar een mooie prijs) http://www.buitelaar.nl/comasy/templates/product.aspx?contentid=237&productid=2636
Is dit een mooi apparaat om me te beginnen? Andere machines zijn natuurlijk ook welkom.

En ik heb dit boek gevonden: http://www.baptist.nl/webwinkel_pro...en magazines&subtitle=Houtdraaien&from=search Is dat een goed boek? Of zijn er beter boeken om eens door te nemen om te leren draaien?

Alvast bedankt :D
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Hallo Rene, welkom in ons midden.
Ik heb even gekeken naar de foto van de draaibank, is een leuk bankje om mee te beginnen, en nog wel traploos instelbaar ook wat toerental betreft. De draaidiameter is in mijn ogen wat klein, zou zo'n 30cm moeten zijn naar mijn idee. Maar als je je beperkt met het draaien van kleine voorwerpen van 150mm is dit een leuk bankje.
Voor instructies van hoe je moet beginnen met draaien moet je maar eens het lesmateriaal van Brian Clifford bekijken http://www.turningtools.co.uk. Heb het zelf destijds ook bekeken en het is best goed
Ad
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Persoonlijk zou ik, als ik een draaibank bij buitelaar zou kopen, de HBm 450 nemen, dit bankje lijkt me net wat zwaarder en stabieler dan het draaibankje dat je liet zien op de foto.

En wat het boek betreft, ikzelf heb het eens geleent bij de bibliotheek, nadat ik zelf al ongeveer een half jaar gedraaid had. Alles wat erin uitgelegd staat, wist ik toen al. het is dus echt puur een beginnersboek, en als je er nog niks van afweet, kan het handig en leerzaam zijn.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Thx voor de reacties. Ik denk dat ik eerst dat boek bestel en dat maar eens door ga lezen. Daarna komt de draaibank vanzelf wel.

Nog een vraag. Wat houd in als er staat ''opname van tegenkop: MC 1'' of '' opname van de hoofd-as: MC 1 (draad 3/4 x 16)
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
ik heb zelf de hbm 450 vario. ik draai erg veel en het bankje doet het nog steeds goed. ik woon in zwolle dus als je de bank eens wilt proberen dan kan dat altijd wel

rick
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Renault zei:
Thx voor de reacties. Ik denk dat ik eerst dat boek bestel en dat maar eens door ga lezen. Daarna komt de draaibank vanzelf wel.

Nog een vraag. Wat houd in als er staat ''opname van tegenkop: MC 1'' of '' opname van de hoofd-as: MC 1 (draad 3/4 x 16)

MC staat voor Morse Conus, dit is een konische as die in een konische huls past.
Kolomboormachines (zwaardere) zijn vaak uitgerust met een as, die aan 1 kant draad heeft waar de boorkop op wordt geschroefd en aan de andere kant een konisch glad stuk, wat in de spindel van de machine past.
Grotere boren hebben vaak een MC 1 (of groter MC 2) die direct in de spindel past.
Hetzelfde principe wordt dus gebruikt bij een draai bank (staal of hout)

Groet,
Kor
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ook belangrijk: welke draaibank je ook kiest, of hij nu 2e hands is of nieuw, zorg er voor dat de schroefdraad van de aangedreven kop m33 is. Dit is in in Europa(vasteland) de standaard/meest voorkomende maat, en je kunt daarvoor de meeste toebehoren voor krijgen.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
rickkoorman zei:
ik heb zelf de hbm 450 vario. ik draai erg veel en het bankje doet het nog steeds goed. ik woon in zwolle dus als je de bank eens wilt proberen dan kan dat altijd wel

rick

Bedankt voor het aanbod. Ik woon alleen niet om de hoek (Nijmegen) en ik heb zo 1, 2, 3 niet even de tijd om naar Zwolle toe te reizen.

@Kiesvoorhout, thx. Het is me wat duidelijker geworden.

@ Woodworker. Bedankt voor de tip! Aan wat voor een toebehoren moet ik eigenlijk denken?

Gr René
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik zit vlak bij Nijmegen (Beneden Leeuwen) en heb zowel een kleine (HBM 450) als een hele grote (Geiger) draaibank; je kunt hier rustig eens langskomen om je te orienteren.

Hout en gereedschap is voorhanden....

Mail me via het forum, of op jurriaan _A_T_ houtenschalen.nl

Jurriaan
 

hemski

Actieve deelnemer
31 mrt 2008
281
2
Mooie site en mooi werk maak je Jurriaan!!!

Je mag best wat op dit forum laten zien.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Jurriaan zei:
Ik zit vlak bij Nijmegen (Beneden Leeuwen) en heb zowel een kleine (HBM 450) als een hele grote (Geiger) draaibank; je kunt hier rustig eens langskomen om je te orienteren.

Hout en gereedschap is voorhanden....

Mail me via het forum, of op jurriaan _A_T_ houtenschalen.nl

Jurriaan

Ik vind het tof dat je het aanbied. Helaas de komende 2 weken geen tijd (druk met stage/school/bijbaantje). Daarna ben ik 5 weken in de Ardennen (werken op een camping :lol: ). Het boek, ''Het basisboek houtrdaaien'' is inmiddels binnen. Als ik in de Ardennen ben maar eens in mijn vrije tijd op mijn gemakje doorlezen. Wat ik zo heb gezien staat er voor de beginner vrij veel informatie in :D.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
ik woon hier over 2 maanden ook nog wel, en houtdraaien doe ik dan ook nog wel, dus voel je niet gehaast. Over actief worden op dit forum: ik denk niet dat ik er tijd voor heb, ik ben vooral actief op een Duits forum.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.