Tersa Schaafas of spiraalmes schaafas

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Ik lees regelmatig verhalen over zogenaamde Tersa schaafassen met makkelijk verwisselbare messen of over spiraalassen et van die kleine vierkante hardmetalen snijmessen.

Wie weet hoe dit werkt, kun je op elke machine zomaar de schaafas wisselen? Ik kan het me haast niet voorstellen maar wie weet het, zou het bijvoorbeeld bij mijn Scheppach HMC-3200 kunnen?
 

tuoh

Oud hout
In principe kan bij elke schaafmachine een Tersa as geplaatst worden.
Maar, je voelt het al komen, de kostprijs! Bij grote(re) machines is de schaafas betrekkelijk gemakkelijk uit te bouwen, en een nieuwe terug in te bouwen. Bij kleine machines hangt het af van merk tot merk.
Bij Robland bijvoorbeeld kan je de machine wel bestellen met een Tersa as, maar nadien eentje inbouwen kost handen vol geld.
Gebruik je de machine maar occasioneel dan is het sop de kool niet waard. De snelheidswinst bij het stellen doet dan niet veel terzake.
Voor veelgebruikers kan het wel een optie zijn, een steltijd van 3min om drie messen te wisselen, begin er maar aan op de klassieke manier.

Je krijgt wel een perfect schaafbeeld met Tersa messen, maar terwijl HSS messen hun scherpte geleidelijk verliezen gaat het bij Tersa messen heel bruusk, nu snijden ze, vijf minuten later krijg je er geen plank meer over :eek:

Niettegenstaande dit alles, al de machines waar ik mee werk zijn uitgerust met Tersa assen :D Uitgezonderd mijn Felder, maar daar zit een eigen wisselsysteem van Felder op.

Spiraalmessen geven ook een heel mooi schaafbeeld, hebben minder power nodig om de job te doen, en zijn stiller in gebruik. Maar de steltijd is een ramp, dat duurt eeuwen om al die kleine mesjes los te schroeven, te draaien of te wisselen, en daarna terug vast te schroeven. Heb vroeger met een vierzijdige gewerkt waar deze assen standaard opzaten :shock:
Als je laatst een partij Grenen geschaafd had en je moest nadien beginnen wisselen, klote!!
De hele as zat dan onder de hars, je zag met moeite de schroeven zitten, laat staan dat je ze kon losschroeven. Dat was eerst alles ontharsen en dan kon je aan de slag, en dat waren dan telkens vier beitelblokken. Was je zo twee à drie uur tijd kwijt.
Geen werkbare optie dus, theoretisch perfect, de realiteit is wat anders.

HSS messen stellen met een stel magneetblokken is dan ineens een heel wat betere oplossing :D


Mvg,

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.