Scherpen van de westerse handzaag m.b.v veritas tooltje

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Zag dit tooltje van Veritas Saw File Guide gedemonstreerd door Shanon Rogers , zover ik weet zijn de meeste mensen met de westerse zagen erg huiverig om deze met een vijlte lijf te gaan om de tandjes te slijpen maar ik denk dat dit tooltje het weer een stukje eenvoudiger gemaakt .
Het staat in ieder geval op mijn verlanglijstje .
Het houdertje zonder de vijl kost $39,50 Het Tooltje
Zijn er mensen die hier al ervaring mee hebben ????

 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
hmm, ok.

Ik heb net een oude diston kapzaag gekocht. Hij is nog scherp, maar er komt een moment dat ik 'm zal moeten slijpen.
Ik dacht nog, das toch gewoon een beetje vijlen, maarre....

Het filmpje komt op mij over dat Shanon Rogers meer met het Veritas hulpstuk bezig is dan met het vijlen.
Maar als Rendew het gekocht en uitgeprobeerd heeft ben ik wel erg benieuwd naar zijn ervaring. ;)

Mijn vader is nog een timmerman van de oude ambachtschool. Ik zal hem eens vragen om mij een zagenslijpcursus te geven.

Groeten, Raymond
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Leuk hoor SunRayes om mij de kastanjes uit het vuur te laten halen;)
Maar als de kennis in je directie omgeving te halen is moet je daar natuurlijk meteen mis/ge-bruik van maken .
Ik had op het web is een keertje rondgekeken , en niet meer dan dat, en had gezien dat mensen gebruik maken van kleine blokjes hout en geloof ik zelfs hele kleine libeles (waterpasje) dat zie ik mij niet doen met al die losse frutsels daar wordt ik helemaal paranoide van ;-)
en dat tooltje lijkt het mij ietwat "makkelijker" te maken
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Ik heb mijn mond met zeep gewassen...zo nu dan de gekuisde versie:

Deze Meneer snapt geen bal van zagen slijpen.

Hij wil omdat hij niet kan zagen de voorste tandjes minder aggressief maken. Dat lijkt me een zee maken om de dijk te rechtvaardigen.
Hij zou wat minder druk kunnen zetten in het begin en meer tegen het einde van de strook

Het hulpstukje is niet alleen weg gegooid geld, maar zoals alle hulpstukjes van dien aard, een verder verwijderen van de attentie die nodig is om begrip te krijgen over een handeling.

We verwachten net als met een computer dat als je op ENTER drukt er iets gebeurd, zonder te willen weten waarom.

Gelukkig is het mooie van oude technieken dat ze nog naar enige vorm van oorspong te herleiden zijn voor een normale sterveling en dus duidelijker kunnen zijn en plezieriger.

Zoals met al het handwerk; doe alleen wat je kan zien, vertrouw niet op houding, je bent geen robot.
Je kan alle tanden een paar keer blind vijlen, maar dan zijn ze echt zo ongelijk dat je nieuwe tanden maken moet en je dus nog verder van huis bent.


Strijk alle tanden met een rechte vijl. Plaats lamp en expirimenteer met houding en lichtrichting. Tot je duidelijk de weerkaatsing ziet van de platgevijlde topjes.

Als je ze niet ziet, komt dat niet omdat je blind bent, maar omdat de lamp niet goed schijnt.

Nu vijl je de facetten weg van voor naar achter. Ideaal gezien vijl je de helft van de buik weg, terwijl je de rug van de vorige tand afmaakt.

Als de tanden ongelijk zijn, vertellen de facetjes dit. kijk naar 3 tanden tegelijk en vijl bij het ondiepste tandje de facetjes weg door meer naar rug of buik te leunen. zo controleer je de plaatsing van de tanden en houd je ze in conditie.

deze techniek is om je hele leven met een zaag te doen en om maandelijks even op te frissen.

Het geeft je een gericht zicht op wat je doet, daarom is het zo belangerijk rendew! Het zorgt er voor dat je niet bang hoeft te zijn omdat je kan zien wat je doet.

Zelfde geld voor pennen zagen of slijpen. Het Timmermansoog geld volgens mij niet voor afmeting schatten maar is de voortdurende controle op wat je doet.

Je krijgt pas vetrouwen in een handeling als je ziet wat de resultaten zijn. dus moet je leren om die te zien.
 
Laatst bewerkt:

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Casper, mijn eerste reactie ga ik hier ook niet neerpennen ;)

Maar ik deel Caspar's mening: je hebt dat niet nodig Rendew. Als ik zie hoe jouw gereedsschapskist vordert, ben ik er van overtuigd dat je dit ook kan op de manier die Caspar hierboven beschrijft. Ik ga het in elk geval zo doen, wanneer ik mijn nieuwe ateliertje betrek over een maand of 2.

Het is geen astrofysica he...
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Ik zet meestal een houten latje dwars op de punt van de vijl om een consistente hoek bij het vijlen aan te houden. Dit vooral om linkse en rechtse tanden gelijk aan te pakken. In gebruik komt het vrij sterk overeen met het Veritas ding.
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.060
106
of het een 1 april grap is weet ik niet, ik vindt het meer een ding in dezelfde category als al die onzinnige slijp hulpjes.:rolleyes:
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Dit ziet er inderdaad uit als de jaarlijkse 1-april grap van Lee Valley; zie ook de waarschuwing onder aan de productpagina:

Note: Grobet Swiss® is experiencing severe production delays on its saw files and does not expect to supply some sizes until early April. Until the stock is shipped from Switzerland, we are unable to take orders for these files. Our sincere apologies for this delay.

;-)
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Toch gaat het mij hier allemaal toch eventjes te ver en dat moet mij toch even van het hart .
Alles hangt samen met of je professioneel bezig bent ..... of op amatuers niveau in allerlei gradatiees .
Hoe handig je bent ...het motoriek en hoeveel kennis van zaken je hebt en misschien wel het allerbelangrijkste hoeveel tijd je er in steekt en de frequentie dat je een bepaalde handeling doet en blijft herhalen.
Maw als het nodig is mijn westerse handzaag te slijpen in frequentie van 1 keer in de 2 jaar hoe lang duurt het dan dat ik het redelijk kan.. hallo -> ik wil plankkies zagen

Moet ik nu eerst instrumentbouwer worden om piano te kunnen spelen of ingenieur worden zodat ik weet hoe de zuigers na de verbranding in de cylinder en het in beweging zetten van de krukas de benodigde energie leveren zodat de wielen kunnen draaien (oeps vergeet de koppeling) alvorens ik auto kan rijden?
Letwel :ik ben niet boos maar wel af en toe teleur gesteld op de reacties (of onbegrip) die op zich best wel goed bedoelt zijn laat dit duidelijk zijn ...... maar af en toe is het ook wel eens handig het door een andere bril te bekijken die van een amateur want hier op het forum zit allerlei pluimage van beroeps, expert en amateurs en hulpbehoefende zoals ik ;-)

Ik heb gezegd ;) en nu weer lekker aan de slag met de plankjes ... zagen, beitelen en elkaar de hand reiken en vooral vrolijk met zijn allen verdergaan .

Vergeet ik bijna : we hoeven het niet met elkaar eens te zijn ...zolang we elkaar de ruimte geven gaat alles goed of soms minder goed ;-)
 
Laatst bewerkt:

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Als je het eens in de twee jaar doet duurt het ongeveer twee jaar eer je het redelijk kunt :) Zelfs een matig geslepen zaag zaagt beter dan een botte.

Ik slijp mijn zagen ook zelf en heb daarbij weleens een houtje op het eind en een zweihaak gebruikt om de juiste hoeken te krijgen. Als een zaag eenmaal goed geslepen is dan kan ik gewoon de bestaande tandjes volgen en naar believen een beetje meer of minder hoek geven. Het is allemaal niet zo kritisch, te enthousiaste zetting geeft je meer problemen dan een paar graden scheef vijlen.

Maar toch heb ik naar dit hulpstukje zitten kijken, gewoon omdat het de functie van blokje en zweihaak in één verenigt. En Veritas maakt mooi spul, dat speelt zeker ook mee. Misschien dat ik het in een gekke bui nog een keer koop...
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Rendew, Ik ben verre van een pro. Maar ik denk ook niet dat het superdepupper-essientieel is dat alle tanden 100% perfect gelijk zijn voor ons als amateur. Zolang de tanden scherp zijn en min of meer gelijk zal ik het verschil wsl toch niet merken, bvb.


@ Henk Verhaar:
05G4601 - Veritas® Saw File Holder

Item Price: $39.50

Availability: Mail Order - Out of Stock - Expected May 7
;)
 
Laatst bewerkt:

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Ook met de Veritas zaagslijp hulp heb je enige jaren nodig om goed te leren slijpen,(ferquentie van Rendew 1 a 2 keer per jaar) dus kun je zaag ook 1 keer per jaar naar een slijper brengen voorkomt een hoop ergenis.
Maar als je zo gedreven bent om zagen te leren slijpen zul je er tijd en energie in moeten steken, koop oude zagen op en ga oefenen, oefenen en oefenen.
Met 40 a 50 oefen uren ben je een pro, anderhalve week dus zagen slijpen voor de lol:D:D:D:D:D:D net zo als fijne krullen schaven met je schaaf.

Roeland
 

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
Ik begrijp niet zo veel van de aversie tegen hulpstukjes als het op handgereedschap aan komt.
maak je zwaluwstaart dan moet dat volledig uit de hand. een slijphulpstukje is dus ook vloeken in de kerk.

Als het je helpt de stap te zetten naar zelf slijpen dan is dat toch prima?

Kijk Ondertussen eens naar de gemotoriseerde houd bewerkers: Daar tellen mensen honderden euro's uit voor zwaluwstaart freesmallen of festool domino's en wat allemaal nog meer. dat zijn ook hulpmiddelen en niemand trekt zijn neus er voor op.

We zijn niet allemaal even getalenteerd of ervaren. Als bescheiden hobbyist slijp je gewoon weinig dan wordt je er ook minder snel goed in en kan je een beetje hulp misschien prima gebruiken en daar is helemaal niets mis mee.
Voor de een is het geld verspilling en voor de andere niet. En als je het niet nodig hebt geweldig!

Zelf ga ik van de zomer een zaag maken en dus ook tandjes vijlen ik zal dit ding dan misschien niet kopen omdat het ook met een houtje kan. en voor mij is elke euro er 1. Maar dat neemt niet weg dat als ik er het geld voor over had ik het niet minstens zou overwegen.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Ik sluit me aan bij Jeroenv.
Zomaar uit de hand een oude verziekte schaafbeitel met de juiste hoek slijpen kan ik niet met de hand. Daar heb ik zo'n heel handig slijphulpwieltje voor.
De beitel daarna scherpen en wetten doe ik wel met de hand.

Ik kan me voorstellen dat dat met dit ding ook zo gaat.
Een oude verziekte zaag kan je met behulp van zo'n slijphulp in de juiste vorm slijpen. Dan heb je in ieder geval een goed begin.
Maar daarna af en toe je zaag bijhouden zou dan best zonder de slijphulp kunnen, na veel oefenen.

@ Rendew: Als je 'm ooit gaat aanschaffen: misschien kunnen we de kosten delen? En dan samen een middagje zagen vijlen. Hebben we gelijk een goede review. :D
Als het dan niks is, is de schade per persoon beperkt.

Groeten, Raymond
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Volgens mij is dit Veritas dingetje een luxe versie van het houten blokje wat ik gebruik. Dat sluit absoluut niet uit dat je ook naar de tand, naar de weerspiegeling op de tand en naar de holtes tussen de tanden moet blijven kijken, zoals Caspar dat beschrijft. Dat hulpje helpt alleen maar om de juiste hoeken aan te houden, maakt het slijpen dus niet automatisch.

Voor mij is zo'n officieel hulpje een beetje te prijzig naar mijn smaak, vooral omdat mijn houten blokjes hetzelfde doen. Maar ik zie er eerlijk gezegd geen kwaad in. Op woodnet is een professioneel handzagenslijper actief (MarvW), die duizenden zagen geslepen heeft en nog steeds een hulpje gebruikt in de vorm van de bekende houten blokjes, maar geupgrade met een mini waterpasje. Hij ziet er het nut van in dat zo zijn hoeken constant blijven. Onderhand blijft hij natuurlijk wel opletten waar hij vijlt en hoeveel enz.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Prima toch als door zo'n hulpmiddel iemand sneller het handmatig slijpen onder de knie kan krijgen? Is inderdaad niets anders dan een luxe uitvoering van het eerdergenoemde houten blokje.
Ik denk ook wel dat hier een markt voor is, zeker aangezien ik de interesse in het gebruik van handgereedschap steeds meer zie stijgen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.